Jak pracować z uczniem z zespołem Downa?

Zbliża się Światowy Dzień Zespołu Downa. W wielu szkołach organizuje się dla uczniów aktywności, które mają na celu nie tylko wzbogacenie wiedzy na temat zespołu Downa, ale przede wszystkim integrację z tymi dziećmi i kształtowanie szacunku oraz tolerancji wobec niepełnosprawności. To również okazja do przypominania, jak ważne jest dbanie o równe szanse w społeczeństwie przy zachowaniu różnorodności. 


Symbolem tego dnia stały się kolorowe skarpetki, które mają odzwierciedlać to, że wszyscy jesteśmy różni, a jednak tacy sami. Warto zatem ten kolorowy dzień wykorzystać do rozwijania świadomości społecznej na temat funkcjonowania osób z zespołem Downa. 

Czym jest zespół Downa?

  • Zespół wad wrodzonych, który powodowany jest nieprawidłową liczbą chromosomów. 
  • Osoby z zespołem Downa w przewadze dotknięte są niepełnosprawnością intelektualną w  stopniu lekim, umiarkowanym, znacznym, czasami nawet głębokim, ale są też osoby w normie intelektualnej.
  • Odznaczają się cechami dysmorfii (zmianami w wyglądzie m.in. mały nos, mała żuchwa, pojedyncza bruzda dłoniowa, duży język, hipoplazja (nieprawidłowy rozwój) zębów, deformacje w obrębie palców, krótka szyja, nisko osadzone małżowiny uszne, niski wzrost,
  • Charakterystycznym objawem zespołu Downa jest fałda nad powiekami. 
  • Bardzo często występują choroby współtowarzyszące.
  • Na ogół to bardzo ciepłe, zabawne, serdeczne, empatyczne i przyjazne osoby.
  • Widoczne i utrudniające komunikowanie się, różnice w anatomicznej budowie jamy ustnej, niedosłuch, niskie napięcie mięśniowe utrudniają nabywania kompetencji językowych. 

Jak funkcjonują uczniowie z zespołem Downa w szkole?

  • Każdy z nich jest inny i mają różnorodne temperamenty.
  • Cechuje ich najczęściej mniejsza sprawność ruchowa i manualna.
  • Są chętne do nawiązywania bliskich relacji, szybko przywiązują się do przyjaznych sobie osób.
  • Nadmierne zainteresowanie innymi osobami, czasami zbyt duża potrzeba bycia w bezpośredniej relacji z rówieśnikami, w starszych klasach może być powodem kłopotów i nieporozumień rówieśniczych.
  • Są  radosne i miłe,  mają niezwykle pogodną i uczuciową naturę. 
  • Mają niższe możliwości poznawcze i intelektualne, dlatego materiał dydaktyczny musi być indywidualnie dostosowany do ich potrzeb.
  • Najczęściej występuje opóźniony rozwój mowy i trudności z rozumieniem mowy.
  • Widoczny spowolniony rozwój fizyczny, umysłowy i motoryczny.
  • W młodszym wieku potrzebują pomocy przy podstawowych czynnościach higienicznych i samoobsługowych.
  • Występują czasami zachowania nieprzewidywalne i niepożądane, szczególnie w przypadku dzieci z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.
  • Charakteryzuje ich niska koncentracja na zadaniu, szybka męczliwość, stąd potrzeba częstego przekierowywania aktywności i uwagi.
  • Różnice w anatomicznej budowie jamy ustnej, niedosłuch, niskie napięcie mięśniowe nie ułatwiają nabywania kompetencji językowych. 
  • Ich mocnymi stronami są spostrzegawczość, chęć współpracy i naśladowania zachowań i czynności.
  • Czasami widoczne są  sensoryzmy, autostymulacje i rutyny.
  • U niektórych uczniów pojawiają się trudności w kontaktach społecznych, których przyczyną jest zbytnia bezpośredniość i potrzeba bliskiego kontaktu.

Wiele dla popularyzowania świata osób z zespołem Downa zrobił Przemek Kossakowski w swoich programach Down The Road.
Miałam okazję przeprowadzić z Przemkiem wywiad, który polecam obejrzeć TUTAJ

Jak pracować z uczniem z zespołem Downa?

  • W pracy z uczniami z ZD obowiązuje zasada całkowitej indywidualizacji.
  • Należy dzielić zadania na etapy.
  • Konieczna jest wizualizacja nowych zagadnień.
  • Stosujmy proste i krótkie komunikaty.
  • Obowiązuje zasada poglądowości i odwoływania się do znanych sytuacji  z życia.
  • Istnieje duża potrzeba wsparcia przy zadaniach manualnych i w zakresie motoryki małej.
  • Mają trudności z wyobrażeniami i abstrahowaniem zatem potrzebna jest praca na materiale konkretnym.
  • Należy unikać nadmiaru bodźców.
  • Ograniczać nadmierne wrażania.
  • Tempo pracy dopasować do możliwości ucznia, często bardzo wolno wykonują zadania.
  • Należy stwarzać uczniom warunki do poznania wielozmysłowego.
  • Raczej rozpoczynać pracę na dużych przedmiotach, obiektach i płaszczyznach, dopiero później przechodzić do mniejszych elementów.
  • Zadania opieramy i treści zasadnicze, rzadziej o szczegóły. 
  • Częste przekierowywanie i zmienność aktywności, by utrzymać uwagę i koncentrację ucznia.
  • Warto wdrożyć wzmocnienia pozytywne motywujące do wykonywania zadania.
  • Warto wdrożyć TUS- Trening Umiejętności Społecznych.
  • U niektórych uczniów będzie potrzeba włączenia zajęć dotyczących niwelowania zaburzeń sensorycznych. 
  • Praca nad właściwym napięciem mięśniowym.
  • Na każdej lekcji stymulować do rozmowy, wypowiedzi i rozwijania słownictwa.  

Warto zatem wykorzystać ten kolorowy dzień do usprawniania zaburzonych funkcji. My przygotowałyśmy kilka ćwiczeń, które z powodzeniem można zaproponować dzieciom na zajęciach rewalidacyjnych, logopedii, czy podczas zorganizowanych integracyjnych zabaw.

Przykłady zabaw skarpetowych:
– segregowanie skarpetek i dobieranie w pary,

– zwijanie skarpetek w rulonik lub rolkę,

– przypinanie skarpetek na suszarce,

– wykonywanie elementów dekoracyjnych ze skarpetek, np. stonoga lub kolorowy wąż,

– ubieranie dwóch różnych skarpetek, a następnie szukanie pary i taniec kolorowych skarpetek,

– przy okazji utrwalanie orientacji w przestrzeni, lewej i prawej strony,

– chodzenie w skarpetkach po wyznaczonych trasach, labiryntach i w określonych kierunkach,- warto także podnieść temat tolerancji, współpracy, wzajemnego wsparcia i empatii,

– można wykonać słoiki mocy, wsparcia i empatii,

– stworzenie obrazu na szarym papierze stopami zamoczonymi w kolorowej farbie,

-przygotowanie łańcucha z kolorowych skarpetek,

– w starszych klasach warto wykonać lapbooki lub plakaty na temat integracji.

PLAKATY POBIERZ TUTAJ

Niskie napięcie mięśniowe

KOLEKCJA MATERIAŁÓW NA DZIEŃ ZESPOŁU DOWNA

Specjalni pl webinary
Teczka awans zawodowy
Sprawozdanie przebiegu stażu
Doskonalenie zawodowe niezbędnik
Podczas zajęć rewalidacyjnych
Ćwiczeń dobre praktyki
Zbliża się światowy

Polecamy zestaw 16 kart pracy i zadań z elementami skarpetek.

Zespołu downa wielu
Szkołach organizuje się

Jeśli szukacie Państwo profesjonalnych szkoleń z zakresu dostosowania wymagań edukacyjnych to serdecznie zapraszamy do skorzystania z oferty naszego akredytowanego Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w zakresie szkoleń  Rad Pedagogicznych.

Szkolenia Rad Pedagogicznych TUTAJ

Przede wszystkim integrację

Oferta materiałów dydaktycznych, kart pracy oraz webinarów

 i szkoleń TUTAJ

Tymi dziećmi kształtowanie

BEZAPŁATNY WEBINAR- AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELA 🟧Jesteś nauczycielem na ścieżce awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego na „starych zasadach”? 🟧Podjąłeś pracę w szkole i przygotowujesz się do zawodu? 🟧 A może jesteś w okresie przepracowania i przygotowujesz się do uzyskania stopnia awansu nauczyciela dyplomowanego? 🟧 Jesteś mentorem lub opiekunem stażu? 🟧Jeśli chociaż na jedno pytanie odpowiedziałaś/ odpowiedziałeś tak, to ten webinar jest dla Ciebie!!! 🟧Serdecznie zapraszamy na bezpłatny webinar, który odbędzie się już 7 marca o godz. 19.00. 🟧ZAPISZ SIĘ TUTAJ: https://szkolenia.specjalni.pl/webinary/ 🟧🟧🟧 ZAGADNIENIA NA WEBINAR🟧🟧🟧 1. ABC awansu na nowych i starych zasadach. 2. Monitorowanie ścieżki rozwoju zawodowego nauczyciela, na nowych i starych zasadach. 3. Sprawozdanie z realizacji wymagań za okres stażu na starych zasadach. 4.Dokumentacja przebiegu stażu i przygotowania się do zawodu oraz okresu przepracowania. 5. Prezentacja dorobku zawodowego. 6. Przedstawienie teczek nauczyciela na ścieżce awansu- kompletna dokumentacja i wsparcie na scieżce awansy na starych i nowych zasadach.

Dbanie równe szanse

🟥 Ale to nie wszystko, mamy dla Was coś specjalnego!!! Fachowo przygotowane materiały i dokumentację dla każdego nauczyciela na ścieżce rozwoju zawodowego.

Dnia stały się

Wszyscy jesteśmy różni Już dzisiaj możesz nabyć taką teczkę!!!

Jednak tacy samiStopień nauczycielaZespołem downa TECZKA 1: AWANS ZAWODOWY NA STARCYH ZASADACH.

Zawartość teczki nr 1- awans na starych zasadach.

1. Plan awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego.

2. Sprawozdanie z przebiegu stażu na stopień nauczyciela mianowanego.

3. Sprawozdanie z przebiegu stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego.

4. Generatory- jak wykorzystać na scieżce awansu zawodowego.

5. Wykorzystanie TIK w trakcie awansu.

6. Metody aktywizujące- opis i dobre praktyki.

7. Prezentacja wybranego wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego.

8. Prezentacja dorobku zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego- dobre praktyki.

9. Szablony gotowych prezentacji.

10. Opiekun stażu i jego zadania.

11. Przykładowy opis i analiza wybranego wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego.

12. Przykładowe pytania, które mogą paść w czasie komisji.

13. Przykładowe zadanie do rozwiązania- problemy.

14. Podsumowanie awansu- komisje i dokumentacja.

15. Przykładowa opinia o odbywającym staż na stopień nauczyciela mianowanego.

16. Karta obserwacji dla opiekuna i innych nauczycieli, zajęć prowadzonych przez nauczyciela odbywającego staż.

17. Plan i arkusz współpracy opiekuna i nauczyciela w awansie.Przykładowe aktywności.

18. Wniosek o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego i egzaminacyjnego.

19. Doskonalenie zawodowe: Niezbędnik informacyjny nauczyciela na ścieżce awansu.

Awansu zawodowegoDobre praktykiPsychologiczno pedagogicznej TECZKA 2: AWANS ZAWODOWY NA NOWYCH ZASADACH.

1. Przepisy- najważniejsze informacje. ABC awansu zawodowego.

2. Kalendarz aktywności dla nauczyciela dyplomowanego w okresie przepracowania, który pomoże zaplanować realizację wymagań.

3. Kalendarz aktywności w okresie przygotowania do zawodu dla nauczyciela ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego na nowych zasadach.

4. Monitorowanie przebiegu rozwoju zawodowego i realizacji wymagań egzaminacyjnych na nowych zasadach.

5. Wykorzystywanie generatorów do tworzenia zindywidualizowanych i dostosowanych materiałów edukacyjnych.

6. Wykorzystywanie TIK na ścieżce awansu zawodowego.

7. Wykorzystywanie metod aktywizujących ucznia- opisy, przykłady i dobre praktyki.

8. Prezentacja dorobku na dyplomowanego po nowemu. Dobre rady i przykładowe prezentacje.

9. Mentor i jego zadania.

10. Ewaluacja pracy nauczyciela- narzędzi TIK.

11. Przykładowe pytania na egzamin.

12. Przykładowe zadanie do rozwiązania- problem na egzamin.

13. Podsumowanie awansu po nowemu- komisje, egzamin i dokumentacja.

14. Przykładowa opinia mentora na temat nauczyciela przygotowującego się do zawodu.

15. Karta monitoringu i planowania współpracy mentora z nauczycielem.

16. Doskonalenie zawodowe: Niezbędnik informacyjny nauczyciela na ścieżce awansu.

17. Wniosek o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego i kwalifikacyjnego na nowych zasadach.

18. Opis wybranego wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego- 4 strony.

OPIS TECZEK I ZAPISY TUTAJ: https://szkolenia.specjalni.pl/webinary/

Zapraszamy też na nową stronę poświęconą awansowi zawodowemu nauczycieli:

Szkolenia specjalni

Polecamy wiosenne karty pracy

Materiały zawierają 20 kart pracy w formacie PDF. Przeznaczone są dla dzieci przedszkolnych i uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej , można je wykorzystać na:

Przebiegu stażu zajęciach edukacyjnych,

Karty pracy zajęciach rewalidacyjnych,

Dzień zespołu zajęciach z pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Karty dostępne są tutaj https://szkolenia.specjalni.pl/…/wiosenna…/

#specjalni#wiosna#kartypracy#Wielkanoc#grafomotoryka#terapiaręki

Osób zespołem

Opracowałyśmy pakiet 24 kart pracy do wykorzystania podczas zajęć z wychowawcą oraz podczas zajęć rewalidacyjnych i w ramach zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno- społeczne.

Pakiet kart zamówisz TUTAJ

Anatomicznej budowie
Ustnej niedosłuch
Napięcie mięśniowe

SPARAWOZDANIA PEDAGOGA SPECJALNEGO

TECZKA NR 4

KUP TUTAJ I TUTAJ

Duża potrzeba

Jeśli chcesz pozyskać więcej informacji na temat przykładowych ćwiczeń, zadań,

 zabaw i gier podczas zajęć rewalidacyjnych, ale także w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej i jak konstruować karty pracy zakup naszą 

teczkę cz. II

ZAWARTOŚĆ TECZKI ponad 200 stron. Plik PDF i linki do zewnętrznych ćwiczeń.

✅Rozdział 1 Rewalidacja. Propozycja ćwiczeń i dobre praktyki.

✅Rozdział 2 Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Propozycja ćwiczeń i dobre praktyki.

✅Rozdział 3  Generatory do konstruowania spersonalizowanych ćwiczeń i kart pracy.

✅Rozdział 4 Karty pracy- ponad 130 kart.

TECZKĘ  CZ. II ZAKUPISZ TUTAJ I TUTAJ

Wystawiamy faktury, również z odroczonym terminem płatności dla przedszkoli i dla szkół!

Pracy uczniami

W swojej ofercie posiadamy także teczkę cz.I

TECZKA ZAWIERA:

🟩 plan pracy (kalendarz) pedagoga specjalnego,

🟩 sposoby diagnozowania potrzeb i możliwości uczniów,

🟩 IPET i WOPFU – szablony i przykładowe uzupełnione dokumenty,

🟩 dokumentację dotyczącą pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

🟩organizację zajęć rewalidacyjnych wraz z dokumentacją m.in. przykładowymi programami zajęć rewalidacyjnych, 

🟩 arkusz ewaluacji podejmowanych działań w ramach IPET i WOPFU,

🟩 przykłady dostosowań na różnych przedmiotach,

🟩 opis przykładowych metod pracy z uczniami z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.

TECZKĘ NR 1 KUPISZ TUTAJ

Zajęciach rewalidacyjnych

Teczkę nr 3 kupisz TUTAJ

Serdecznie zapraszamy