Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli Zyta Czechowska specjalni.pl


O edukacji włączającej w ostatnim czasie mówimy coraz częściej i śmielej. To obszar, który jest nie tylko ważny, ale bardzo potrzebny. Niestety nadal nierozumiany i co najgorsze pomijany. Jaka jest tego przyczyna?Niestety nadal nie jesteśmy przygotowani i gotowi na efektywną edukację włączającą. Brakuje odpowiedniej infrastruktury, sprzętu i doposażonych we właściwy sprzęt i pomoce dydaktyczne szkół, a ponadto wykwalifikowanej kadry i świadomości społecznej na temat potrzeb uczniów ze SPE, w tym uchodźców m.in. z Ukrainy.
Jaki jest cel edukacji włączającej?
Włączenie to proces, który pomaga pokonywać bariery ograniczające obecność, uczestnictwo i osiągnięcia uczniów.
Edukacja włączająca to systemowe, wielowymiarowe i wielokierunkowe podejście do edukacji nastawione na dostosowanie wymagań edukacyjnych, warunków nauki i organizacji kształcenia do potrzeb i możliwości każdego ucznia, jako pełnoprawnego uczestnika procesu kształcenia.
Celem nowego modelu edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) – w tym z niepełnosprawnościami – jest wypracowanie i wprowadzenie w obrębie praktyki szkolnej zasad tworzenia warunków sprzyjających przygotowaniu tych uczniów do samodzielności w dorosłym życiu oraz rzeczywistemu włączaniu ich w życie społeczne.
Zasady te oparte są na solidarności społecznej oraz na założeniach przyjętych w ratyfikowanych przez Polskę dokumentach promujących politykę rozwijania społeczeństwa włączającego – w szczególności w Konwencji o Prawach Dziecka oraz Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych.
Pamiętajmy, że szkoła ma obowiązek zapewnić wszystkim uczniom:
- wszechstronne wsparcie w procesie kształcenia i wychowania,
- dostosowane do ich indywidualnych potrzeb – zarówno tych, które wynikają z barier i utrudnień w rozwoju oraz nauce, jak i tych, które powstają w związku z ujawnionymi stopniowo predyspozycjami i kreatywnością,
- ale również takich, które mają charakter zdolności i talentów wybitnych lub wyjątkowych i niepowtarzalnych.
Jakie są założenia edukacji włączającej?
Podstawą edukacji włączającej należy uczynić założenie, że:
- żadne dziecko nie może zostać odizolowane od swojego naturalnego środowiska,
- uczeń powinien uczestniczyć w bogactwie relacji,
- emocji,
- komunikowania się,
- przyswajania wartości,
- naśladowania wzorcowych zachowań
- w przestrzeni wspierającej rozwijanie podstawowych umiejętności, ale także pasji i zainteresowań.
Kto zatem jest, a na pewno powinien być wsparciem dla uczniów w edukacji włączającej?
- nauczyciel współorganizujący,
- ewentualny asystent, „nauczyciel cień”, opiekun osoby niepełnosprawnej, pomoc nauczyciela,
- pedagog specjalny,
- nauczyciel,
- wychowawca,
- rodzice,
- uczeń/ koleżanka, kolega, rówieśnicy.
Niezwykle ważne jest umiejętne włączenie ucznia z niepełnosprawnością w życie szkoły oraz odpowiednie przygotowanie grupy rówieśniczej do współpracy z nim.
Czego potrzebują uczniowie ze SPE?
- poczucia bezpieczeństwa,
- wsparcia,
- dostosowań wymagań edukacyjnych,
- akceptacji,
- pomocy w odnalezieniu się w nowym, być może skomplikowanym dla niego, środowisku obfitującym w zmienne sytuacje, takie jak: dzwonki oznaczające początek czy koniec lekcji lub zakończenie zajęć, zmiana sal lekcyjnych czy nauczycieli,
- dostosowanych pomocy dydaktycznych,
- zdiagnozowania ich mocnych stron i trudności,
- spersonalizowanego sprzętu,
- pomocy w komunikacji,
- pomocy w rozwijaniu pasji i zainteresowań,
- i to co najważniejsze NASZEGO LUDZKIEGO ZROZUMIENIA.
Jak możemy pomóc i zapewnić zaspokoić podstawowe potrzeby uczniów ze SPE?
- pomóc w poruszaniu się po szkole,
- pomóc w realizacji potrzeb fizjologicznych,
- pomóc w przemieszczaniu się między klasami,
- wspierać podczas zajęć,
- dostosować warunki organizacji nauczania,
- stworzyć warunki do bycia sprawcą,
- wspierać w komunikacji i tłumaczeniu trudnych, obcojęzycznych zwrotów,
- wsłuchać się w potrzeby,
- czasami zwyczajnie odpuścić pewne rzeczy,
- zapewnić dodatkowe zajęcia w ramach PPP oraz zajęcia rewalidacyjne.
Nie zapominajmy, że bardzo ważną rolę w procesie edukacji włączającej odgrywają pełnosprawni uczniowie, którym musimy zapewnić jak najlepsze warunki do rozwoju, ale także pomóc odnaleźć się w tych nowych i wcale nie łatwych warunkach.
Naszym zdaniem- nauczycieli i rodziców jest przygotowanie tych uczniów na spotkanie i współdziałanie z rówieśnikami, którzy wymagają większej atencji, pomocy, zainteresowania, uwagi i uważności.
Nie wszystkie dzieci są na to gotowe i potrafią od razu odnaleźć się w tej sytuacji, przecież są tylko dziećmi i mają do tego prawo.
Niektóre z nich mają obawy przed nowym wyzwaniem, nie są pewne swoich kompetencji i tego, czy sobie poradzą, a inne bez problemu odnajdą się w nowej sytuacji. Bądźmy uważnymi obserwatorami tego procesu i w razie potrzeby reagujmy, nie oceniajmy, nie krytykujmy, bądźmy dla nich wsparciem. Włączanie to proces, wszyscy się tego uczymy!
Pamiętajmy jednak, że edukacja włączająca to poszukiwanie różnych form wspierania – adekwatnych do potrzeb – nie zaś wyręczanie.
Istotną rolę w procesie integracji uczniów i włączania w procesie edukacyjnym pełnią specjaliści i nauczyciele. Nauczyciel współorganizujący proces kształcenia, ale także pedagodzy specjalni mają dużą przestrzeń do współpracy, współdziałania i kreowania przestrzeni inkluzyjnej w szkole i przedszkolu.
Jakie w związku z edukacją włączającą mogą być ich zadania?
- Praca w zespole ds. dokumentacji IPET, WOPFU, przygotowanie tej dokumentacji.
- Opracowanie dostosowań w zakresie wymagań edukacyjnych.
- Pobudzanie aktywności niepełnosprawnego ucznia, włączanie w działania szkoły.
- Pomoc w dostosowaniu zajęć w ramach PPP.
- Zajęcia rewalidacyjne.
- Pomoc w planowaniu dnia podopiecznego.
- Włączanie osób niepełnosprawnych w działania szkoły.
- Diagnozowanie warunków życia ucznia i podejmowanie działań zmierzających do usuwania barier i ograniczeń.
- Diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia.
- Wspieranie ucznia w nawiązywaniu relacji społecznych.
- Pomoc w organizowaniu udziału ucznia w wydarzeniach kulturalnych, rekreacji i integracji ze środowiskiem.
- Rozpoznawanie i pomoc w rozwijaniu zainteresowań ucznia.
- Współpraca ze środowiskiem rodzinnym ucznia.
- Pomoc we współpracy z instytucjami.
- Wsparcie rodziców: współpraca w zespole. Porady, warsztaty, konsultacje.

Istotnym elementem edukacji włączającej jest dostosowanie do wymagań edukacyjnych.
O dostosowanych wymaganiach przeczytasz TUTAJ
O ocenianiu uczniów ze SPE przeczytasz TUTAJ
Polecamy szkolenia w ramach realizacji polityki oświatowej państwa

Więcej o edukacji włączającej możesz dowiedzieć się podczas prowadzonych przez nas szkoleń Rad Pedagogicznych. Zapraszamy w tym zakresie do współpracy.


Jeśli szukacie Państwo profesjonalnych szkoleń, to serdecznie zapraszamy do skorzystania z oferty naszego akredytowanego Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w zakresie szkoleń Rad Pedagogicznych.
Szkolenia Rad Pedagogicznych TUTAJ

Oferta materiałów dydaktycznych, kart pracy oraz webinarów
i szkoleń TUTAJ


Zima już zagościła na dobre! Polecamy nasze karty pracy w temacie zimy i ferii. Oferta TUTAJ




Opracowałyśmy pakiet 24 kart pracy do wykorzystania podczas zajęć z wychowawcą oraz podczas zajęć rewalidacyjnych i w ramach zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno- społeczne.
Pakiet kart zamówisz TUTAJ



SPARAWOZDANIA PEDAGOGA SPECJALNEGO
TECZKA NR 4

Jeśli chcesz pozyskać więcej informacji na temat przykładowych ćwiczeń, zadań,
zabaw i gier podczas zajęć rewalidacyjnych, ale także w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej i jak konstruować karty pracy zakup naszą
teczkę cz. II
ZAWARTOŚĆ TECZKI ponad 200 stron. Plik PDF i linki do zewnętrznych ćwiczeń.
✅Rozdział 1 Rewalidacja. Propozycja ćwiczeń i dobre praktyki.
✅Rozdział 2 Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Propozycja ćwiczeń i dobre praktyki.
✅Rozdział 3 Generatory do konstruowania spersonalizowanych ćwiczeń i kart pracy.
✅Rozdział 4 Karty pracy- ponad 130 kart.
TECZKĘ CZ. II ZAKUPISZ TUTAJ I TUTAJ
Wystawiamy faktury, również z odroczonym terminem płatności dla przedszkoli i dla szkół!
.png)
W swojej ofercie posiadamy także teczkę cz.I
TECZKA ZAWIERA:
🟩 plan pracy (kalendarz) pedagoga specjalnego,
🟩 sposoby diagnozowania potrzeb i możliwości uczniów,
🟩 IPET i WOPFU – szablony i przykładowe uzupełnione dokumenty,
🟩 dokumentację dotyczącą pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
🟩organizację zajęć rewalidacyjnych wraz z dokumentacją m.in. przykładowymi programami zajęć rewalidacyjnych,
🟩 arkusz ewaluacji podejmowanych działań w ramach IPET i WOPFU,
🟩 przykłady dostosowań na różnych przedmiotach,
🟩 opis przykładowych metod pracy z uczniami z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
TECZKĘ NR 1 KUPISZ TUTAJ

Teczkę nr 3 kupisz TUTAJ
