Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli Zyta Czechowska specjalni.pl

Sztuczna inteligencja może być wsparciem dla nauczycieli i specjalistów, którzy pracują z uczniami ze zróżnicowanymi potrzebami, z niepełnosprawnościami, deficytami, zaburzeniami rozwoju, w tym także z dziećmi ze spektrum autyzmu.
Wiedza na temat możliwości AI, znajomość aplikacji i programów, ale także umiejętność metodycznego jej wykorzystania może być dużym wsparcie w procesie przygotowywania materiałów edukacyjnych, zindywidualizowanych ćwiczeń, zadań, dostosowaniu wymagań edukacyjnych, ale także przygotowaniu dokumentacji dla ucznia.
AI może być użyteczne w pracy z uczniami ze spektrum autyzmu na kilka sposobów:
- Spersonalizowane nauczanie: AI może dostarczyć pomysły i przykłady na tworzenie spersonalizowanych materiałów edukacyjnych, które są dopasowane do indywidualnych potrzeb i stylu uczenia się ucznia. Na przykład, mogą to być interaktywne aplikacje lub platformy edukacyjne, które dostosowują się do tempa uczenia się ucznia. To mogą być praktyczne podpowiedzi w zakresie wykorzystywanych metod i form pracy.
- Przykłady narzędzi:
-Chat GPT
-Eduzabawy
- Wsparcie komunikacyjne: Niektórzy uczniowie ze spektrum autyzmu mogą mieć trudności z komunikacją werbalną, ale także z intencją komunikacyjną. AI może pomóc poprzez dostarczanie narzędzi do wspomagania komunikacji, takich jak aplikacje do komunikacji wspomaganej, które konwertują i przetwarzają na przykład tekst na mowę lub symbole graficzne. Ponadto wykorzystując asystenta nauczyciela lub Chat GPT możemy otrzymać wsparcie w postaci przykładów na rozwijanie intencji komunikacyjnej. W procesie rozwijania słownictwa wykorzystujemy ilustracje, historyjki obrazkowe, które możemy wygenerować w aplikacjach graficznych.
Przykłady narzędzi:
– Chat GPT
– AI Voice Generator
– Canva
O generowaniu kostek komunikacyjnych przeczytasz TUTAJ
.jpg)
- Trening umiejętności społecznych: Niektóre systemy AI zostały opracowane do symulowania interakcji społecznych i pomagają uczniom praktykować umiejętności społeczne w kontrolowanym środowisku. To może być szczególnie przydatne dla uczniów ze spektrum autyzmu, którzy mają trudności w nawiązywaniu relacji społecznych. Nauczyciele mogą wykorzystywać czaty do opracowywania planów pracy z uczniem, planów terapeutycznych, przykładów ćwiczeń na TUS, generowania grafik, które mogą prezentować i wizualizować różne sytuacje społeczne. Sztuczna inteligencja może wspierać proces rozumienia komunikatów, rozumienia sytuacji społecznych i aktywizowania uczniów.
Przykłady narzędzi:
– Eduzabawy
– Canva
– Copilot
– Magic School
– Gemini
O generowaniu grafik przeczytasz TUTAJ
%20%E2%80%94%20Odzyskano.png)
- Plany aktywności, prezentacje i instrukcje: AI może wspierać nauczycieli nie tylko w planowaniu lekcji i zajęć terapeutycznych, ale także w przygotowywaniu instrukcji, planów aktywności dla ucznia i prezentacji, które pomagają w nadążaniu za tempem pracy na lekcji i wizualizacji nowych treści, szczególnie tych abstrakcyjnych.
Przykłady narzędzi:
– Gamma
– Canva
O przygotowaniu prezentacji i planów aktywności przeczytasz TUTAJ
%20(6).jpg)
- Sposoby sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów: AI może wspierać nauczycieli w zakresie doboru skutecznych metod i sposobów monitorowania, ale także sprawdzania wiedzy i umiejętności. Dzięki niektórym aplikacjom możemy wygenerować spersonalizowane testy, quizy, zadania z lukami lub sprawdziany.
Przykłady narzędzi:
– Eduzabawy- Asystent AI
– Eduzabawy- Testomat
– Canva
– Chat GPT
Oczywiście, AI nie zastąpi indywidualnej opieki i wsparcia nauczyciela oraz specjalistów pracujących z uczniami ze spektrum autyzmu, ale może być cennym narzędziem wspomagającym proces nauczania i uczenia się.
Aktywizacja uczniów: dzięki AI możemy generować ciekawe, atrakcyjne wizualnie materiały edukacyjne, które zachęcają uczniów do aktywności, wspierają rozumienie poleceń i zapamiętywania treści. Mogą to być na przykład karty, ale także gry.
Mogą to być także spersonalizowane materiały na gazetkę szkolną.
Przykłady narzędzi:
– Canva
– Copilot
O takich grach przeczytasz TUTAJ
AZNZ.png)
O materiałach na gazetkę szkolną przeczytasz TUTAJ

Polecamy naszą ostatnią publikację: Sztuczna inteligencje w pracy nauczyciela i terapeuty
Dlaczego?
bo to nieocenione wsparcie dla nauczycieli i terapeutów, którzy chcą wykorzystać nowoczesne technologie w celu ulepszenia procesu nauczania i terapii.
🟩Dzięki praktycznym wskazówkom i przykładom, użytkownicy mogą z łatwością dobrać odpowiednie narzędzia AI do swoich potrzeb i specyfiki pracy.
🟩W e-booku znajdziesz:
🔺opis aplikacji wykorzystujących sztuczną inteligencję;
🔺instrukcje krok po kroku;
🔺porady dotyczące tworzenia materiałów dydaktycznych z wykorzystaniem AI;
🔺przykłady wykorzystania narzędzi bazujących na sztucznej inteligencji.
E-book zawiera ponad 60 stron.
Publikację kupisz TUTAJ
.jpg)
OFERTA SZKOLEŃ RAD PEDAGOGICZNYCH ZNAJDUJE SIĘ TUTAJ

Pomocne materiały w pracy z uczniami ze SPE
Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci:
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Jeżeli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci:
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
W ofercie mamy również teczki pedagoga specjalnego, zawierające niezbędną dokumentację do edycji oraz wskazówki, materiały i porady.
Dla nauczycieli współorganizujących kształcenie niezbędna dokumentację wraz z materiałami do pracy zawiera TECZKA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCE.
Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego. Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.
![]() | ![]() |