Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli Zyta Czechowska specjalni.pl

Uczeń z dysleksją w klasie – jak prowadzić lekcje, które wspierają, a nie frustrują?
🟪Nowa formuła szkolenia: część wykładowo-warsztatowa i rozmowa ekspertów 💬
👩🏫 Prowadzenie:
👉Organizacja szkolenia: Zyta Czechowska
👉Ekspert: Michalina Ignaciuk Pedagog Michalina
Pedagożka w szkole w Gdańsku. Prowadzi terapię pedagogiczną dla dzieci i młodzieży ze zróżnicowanymi potrzebami w uczeniu się, w tym z dysleksją czy ADHD, wykorzystuje technologie AR i VR. Obecnie doktorantka Uniwersytetu Gdańskiego w dyscyplinie pedagogika. Finalistka I edycji konkursu Nauczyciel Jutr@ i autorka książki „Dysleksja. Historia Lilki” wyd. Harmonia. Popularyzuje w sieci, w tym na kanale YouTube „Pedagog Michalina” wiedzę pedagogiczną.
🕒 Ramy czasowe:
Kiedy? 22.04.2025 r.
Czas: 18.00-20.00
Cena: 69 zł
(warsztat z elementami miniwykładu i rozmowy)
🎯 Adresaci:
Nauczyciele przedmiotowi w szkołach podstawowych, wychowawcy, specjaliści wspomagający uczniów z SPE.
🎯 Cel szkolenia:
Szkolenie ma na celu wyposażenie nauczycieli w aktualną wiedzę naukową na temat dysleksji oraz praktyczne umiejętności niezbędne do skutecznej pracy z uczniami z trudnościami w uczeniu się. Uczestnicy poznają sprawdzone metody wspierające rozwój kompetencji czytania, pisania i uczenia się, które jednocześnie wzmacniają motywację i poczucie własnej wartości uczniów. Dowiedzą się również, jak rozpoznawać objawy dysleksji i jak – w ramach swojej roli pedagogicznej – mogą aktywnie wspierać proces diagnozy.
📌 Zakres szkolenia:
🔹 1. Dysleksja: co o niej wiemy dzisiaj?
🟡Definicja, objawy, trudności i potencjał uczniów z dysleksją.
🟡Najczęstsze błędy w pracy z uczniami z dysleksją – co zamiast tego?
🔹 2. Jak organizować lekcje, które nie frustrują?
🟢5 zasad budowania lekcji przyjaznej uczniom z trudnościami w uczeniu się.
🟢Jak zadawać pytania, udzielać instrukcji i dobierać materiały dydaktyczne.
🟢Przykłady konkretnych komunikatów i sformułowań wspierających.
🔹 3. Praktyczne strategie i techniki pracy:
🔵Uczestnicy poznają i testują:
🔵Metody aktywizujące dla uczniów z trudnościami (ruch, obraz, słowo kluczowe).
🔵Techniki pracy z tekstem (czytanie wspomagane, czytanie warstwowe, mapa myśli).
🔵Sposoby wspierania pisania – ramki tekstowe, pisanie z podpowiedzią, banki słów.
🔵Jak korzystać z piktogramów, ikon, schematów – wzmacnianie pamięci i rozumienia.
🔵Zasady tworzenia i prezentowania materiałów wizualnych dla uczniów z dysleksją.
🔹 4. Miniwarsztat – jak przekształcić zwykłe ćwiczenie w ćwiczenie wspierające?
🟣Praca w parach: modyfikowanie zadań pod kątem uczniów z dysleksją.
🟣Przykłady dostosowania kart pracy i poleceń.
🟣Omówienie gotowych narzędzi – bank ćwiczeń i materiałów multimedialnych.
🔹 5. Wspierające ocenianie:
🟠Jak oceniać ucznia z dysleksją, nie obniżając jego motywacji?
🟠Przykłady oceniania kształtującego i informacji zwrotnej wspierającej rozwój.
🧰 Uczestnik otrzyma:
✅Mini-pakiet materiałów (PDF): lista wskazówek, przykłady ćwiczeń, pomocników ucznia z dysleksją.
✅Szablony modyfikacji poleceń i kart pracy.
✅Polecane aplikacje i strony edukacyjne wspierające uczniów z trudnościami.
ℹLink do zapisów: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScNxrNq1aTAkKsXF60L4ElLSTtN9GLsqgpQ693gczx6RRmYyA/viewform?usp=sharing
Z A P R A S Z A M Y 😊