Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli Zyta Czechowska specjalni.pl

Nie wykluczajmy uczniów ze SPE z aktywności w sieci!
Każde dziecko ma prawo do bezpiecznego i świadomego korzystania z Internetu, niezależnie od swoich indywidualnych potrzeb edukacyjnych. W dobie cyfryzacji nie możemy pozwolić, aby uczniowie ze SPE byli wykluczani z aktywności online, chociażby takich jak Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI).
To właśnie oni, na równi ze swoimi rówieśnikami, pragną korzystać z bogactwa Internetu, rozwijać się, zdobywać informacje i komunikować się z innymi. Jednak z powodu różnych trudności, takich jak ograniczenia intelektualne, problemy z czytaniem ze zrozumieniem, brak krytycznego myślenia czy łatwowierność, często stają się łatwym celem dla oszustów i hejterów. Jak zatem nauczyć ich mądrego korzystania z sieci i zapewnić im bezpieczeństwo?
Najważniejsze wyzwania uczniów ze SPE w Internecie
Uczniowie ze SPE napotykają liczne bariery w świecie cyfrowym. Oto najczęstsze trudności, z którymi się mierzą:
- Brak umiejętności czytania lub czytania ze zrozumieniem – powoduje, że nie zawsze poprawnie interpretują treści.
- Zbytnia ufność i skracanie dystansu – szybko nawiązują kontakty z nieznajomymi, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji.
- Brak świadomości ochrony danych osobowych – publikują swoje dane, zdjęcia i informacje bez zastanowienia i refleksji nad tym co dalej się z nimi może dziać i do kogo mogą trafić.
- Łatwość wpadania w sidła fake newsów – nie potrafią krytycznie oceniać informacji i weryfikować źródeł.
- Zapominanie o zasadach obowiązujących w sieci – nie rozumieją, że Internet rządzi się tymi samymi regułami społecznymi co świat offline.
- Problemy z zarządzaniem kontami i hasłami – często zapominają dane logowania, przez co nagminnie zakładają nowe konta.
- Publikowanie treści ośmieszających ich samych – pod wpływem rówieśników udostępniają nagrania, zdjęcia czy komentarze, które narażają ich na hejt i kpiny.
.jpg)
Jak wspierać uczniów ze SPE w korzystaniu z Internetu?
Aby uczniowie ze SPE mogli czerpać korzyści z sieci, konieczne jest dostosowanie edukacji cyfrowej do ich potrzeb. Co możemy zrobić jako nauczyciele i rodzice?
1. Uczyć zasad bezpieczeństwa w sieci prostym językiem
- Korzystać z infografik, plakatów i materiałów wizualnych.
- Tworzyć krótkie filmiki edukacyjne z wyraźnym, prostym przekazem.
- Wykorzystywać komiksy i historie z życia codziennego.
- Korzystać z programów takich jak „Asy Internetu”, które w przystępny sposób uczą o bezpieczeństwie online.
- W ramach program „Asy Internetu” nauczyciele mogą otrzymać darmowe scenariusz z dostosowaniami dla uczniów ze SPE, których jest autorką.
O programie przeczytasz TUTAJ
- Scenariusze i dostosowania dla klas 4-8 pobierzesz TUTAJ
- Scenariusze i dostosowania dla klas 0-3 pobierzesz TUTAJ
- Zachęcam do skorzystania także z takich programów i bezpłatnych materiałów jak „Digital Wizards”, „Asy Internetu” czy „Stacja galaxy”.
- Koniecznie zajrzyjcie na stromę Rozwiązania dla edukacji TUTAJ

O programie Digital Wizards przeczytasz TUTAJ

Strona rozwiązania dla edukacji i program Edu 360 znajduje się TUTAJ

Strona z programem Stacja Glaxy znajduje się TUTAJ

2. Rozwijać umiejętność krytycznego myślenia
- Uczyć dzieci, jak rozpoznawać fake newsy i sprawdzać źródła informacji.
- Ćwiczyć analizowanie treści poprzez zabawy edukacyjne i gry internetowe.
- Zachęcać do refleksji nad tym, co udostępniają i jakie mogą być tego konsekwencje.
3. Pomagać w nawiązywaniu bezpiecznych relacji online
- Uczyć, jak rozpoznawać niebezpieczne zachowania w sieci.
- Przypominać, że nieznajomi w Internecie nie zawsze mają dobre intencje.
- Ćwiczyć bezpieczną komunikację poprzez symulacje rozmów.
4. Dostosowywać narzędzia cyfrowe do ich potrzeb
- Wspierać uczniów poprzez aplikacje ułatwiające czytanie, np. czytniki immersyjne.
- Korzystać z rozszerzeń ułatwiających przyswajanie treści, takich jak OpenDyslexic czy Read Aloud.
- Uczyć, jak bezpiecznie przechowywać hasła (np. w menedżerach haseł).
5. Włączać uczniów ze SPE w wydarzenia i inicjatywy cyfrowe
- Zachęcać do udziału w Dniu Bezpiecznego Internetu, ale z dostosowanymi materiałami.
- Organizować interaktywne lekcje o bezpieczeństwie w sieci.
- Stwarzać okazje do tworzenia własnych treści, np. krótkich filmików edukacyjnych.
Nowe technologie dają uczniom ze SPE ogromne możliwości – pomagają w edukacji, komunikacji i integracji społecznej. Kluczem jest jednak odpowiednie wsparcie i edukacja. Nauczyciele i rodzice powinni wspólnie pracować nad tym, aby uczniowie nie tylko potrafili korzystać z Internetu, ale też rozumieli jego zasady i zagrożenia.
Dzień Bezpiecznego Internetu to doskonała okazja, by przypomnieć sobie, że nikt nie powinien być wykluczony z cyfrowego świata. Włączmy uczniów ze SPE w tę dyskusję, dając im szansę na świadome i bezpieczne korzystanie z Internetu!
Polecamy szkolenia dla Rad Pedagogicznych z zakresu bezpieczeństwa w sieci i higieny cyfrowej, ale także metodycznego wykorzystywania nowych technologi i sztucznej inteligencji na lekcjach.
Oferta szkoleń znajduje się TUTAJ
.png)
Więcej na temat wykorzystywania nowych technologii dowiesz się z książki, której jestem współautorką
„Jak nie zgubić dziecka w sieci?” TUTAJ
Jeśli chcesz poznać ciekawe strony i materiały do prowadzenia zajęć na temat bezpiecznego internetu, to koniecznie wykup nasze szkolenie.
Szkolenie BEZPIECZNY INTERNET znajdziesz TUTAJ

W ostatnim poście pisałyśmy także o higienie cyfrowej. Polecamy artykuł TUTAJ

DODATKOWE MATERIAŁY DO PRACY Z UCZNIAMI W TEMACIE TIK I BEZPIECZEŃSTWA W SIECI
ZOBACZ TUTAJ
%202%20(16).jpg)
KOMPLEKSOWA POMOC W PRACY Z UCZNIEM Z UMIARKOWANĄ I ZNACZNĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ

Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci:
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Jeżeli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci:
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
W ofercie mamy również teczki pedagoga specjalnego, zawierające niezbędną dokumentację do edycji oraz wskazówki, materiały i porady.
Dla nauczycieli współorganizujących kształcenie niezbędna dokumentację wraz z materiałami do pracy zawiera TECZKA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCE.
Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego. Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.
![]() | ![]() |
Szkolenia Rad Pedagogicznych TUTAJ

BAZGROLNIK ZIMA DOSTĘPNY TUTAJ

Na prośbę Państwa przygotowałyśmy teczkę do pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną.
Co zawiera nasza teczka?
ZAWARTOŚĆ TECZKI: 1.Specyfika i charakterystyka funkcjonowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 2.Organizacja pracy z uczniem z z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 3.Dostosowanie wymagań edukacyjnych. 4.WOPFU. 5.IPET. 6.Program zajęć rewalidacyjnych. 7.Program zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. 8.Program zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne 9.Przykładowe aktywności i ćwiczenia do pracy z uczniem. 10.Karty pracy.
Ilość stron: 196. E-book w formacie PDF

KOMPLEKSOWA POMOC W PRACY Z UCZNIEM Z UMIARKOWANĄ I ZNACZNĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ

Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci:
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Jeżeli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci:
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
W ofercie mamy również teczki pedagoga specjalnego, zawierające niezbędną dokumentację do edycji oraz wskazówki, materiały i porady.
Dla nauczycieli współorganizujących kształcenie niezbędna dokumentację wraz z materiałami do pracy zawiera TECZKA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCE.
Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego. Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.
![]() | ![]() |
Szkolenia Rad Pedagogicznych TUTAJ

Polecamy również ,,Zajęcia rewalidacyjne – spektrum autyzmu” są one nie tylko bogatym źródłem gotowych dokumentów, narzędzi i pomysłów, ale również inspirują do kreatywnego podejścia w pracy z uczniami ze spektrum autyzmu. Dzięki nim nauczyciele i terapeuci mogą efektywniej wspierać rozwój swoich podopiecznych, tworząc dla nich przyjazne i dostosowane środowisko edukacyjne. To niezastąpione kompendium w codziennej pracy z uczniami ze spektrum autyzmu w szkołach ponadpodstawowych, które przyczynia się do budowania bardziej inkludującej i wspierającej szkoły.


Aby ułatwić nauczycielom przygotowanie się do pracy w świetlicy szkolnej, przygotowałyśmy szkolenie wraz z materiałami.
Co zawiera szkolenie?
Szkolenie dla nauczycieli zajęć świetlicowych – szkolenie zawiera nagranie oraz materiały.
Tematyka szkolenia:
– ogranizacja zajęć świetlicowych,
– plan pracy świetlicy szkolnej,
– sprawozdanie z planu pracy świetlicy szkolnej,
– aktywności, karty pracy, gazetki i scenariusze na poszczególne miesiące.
Materiały składają się z 6 części:
Część 1 – organizacja zajęć świetlicowych, plan pracy i sprawozdanie.
Część 2 – wrzesień, październik – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Część 3 – listopad, grudzień – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Część 4 – styczeń, luty – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Część 5 – marzec, kwiecień – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Część 6 – maj, czerwiec – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Nagranie: 55 min.
Nagranie wideo i materiały w formacie PDF.
Przykładowe strony z materiałów.
SZKOLENIE Z MATERIAŁAMI KUPISZ TUTAJ


Potrzebujesz wsparcia w zakresie planowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, w sporządzeniu programu tych zajęć, zeszytu obserwacji i doboru ćwiczeń i aktywności oraz wpisu do dziennika zajęć?
Skorzystaj z naszego szkolenia i e-booka, który jest publikacją pdf zawierającą najważniejsze informacje, przykładowy program, zeszyt obserwacji, okresową ocenę funkcjonowania dziecka, przykłady ćwiczeń i wpisów do dziennika.
Publikacja jest kompleksowym wsparciem nauczycieli i zawiera wzory i przykłady zapisów w niezbędnej dokumentacji. Pliki są edycji i gotowe do dostosowania do potrzeb danego nauczyciela. Publikacja zawiera 45 stron, plus zewnętrzne pliki do edycji.
E-BOOK Z MATERIAŁAMI KUPISZ TUTAJ plus szkolenie
.png)




Jak można wykorzystać sztuczną inteligencję w edukacji i terapii w inny sposób?
Obejrzyj nasze szkolenie z materiałami TUTAJ

Zamów szkolenie z wykorzystania sztucznej inteligencji
.png)