Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli Zyta Czechowska specjalni.pl

Praca z uczniem z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną wymaga indywidualnego podejścia, cierpliwości i dostosowania metod nauczania do jego możliwości. Każde dziecko ma swój unikalny potencjał, który można rozwijać poprzez odpowiednie wsparcie i stworzenie bezpiecznej przestrzeni do nauki.
Ważne jest, aby nauczyciel dostosował wymagania edukacyjne do poziomu funkcjonowania ucznia, uwzględniając jego tempo pracy oraz możliwości przetwarzania informacji.
Kluczowe znaczenie mają jasne struktury zajęć, proste i zrozumiałe komunikaty oraz wykorzystywanie różnorodnych metod nauczania, angażujących różne zmysły. Nieocenioną rolę odgrywa także wzmacnianie pozytywnych zachowań, budowanie motywacji i wspieranie samodzielności ucznia w codziennych zadaniach.
Pamiętajmy, że uczniowie Ci uczestniczą w zupełnie innych zajęciach, niż uczniowie w normie intelektualnej i z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Nauczyciele realizują dostosowaną do tych uczniów podstawę programową.
Poniżej przedstawiamy kilka zasad, które mogą pomóc w codziennej pracy nauczyciela z uczniem z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną:
- Dostosuj wymagania – prosty język, krótkie instrukcje, powtórzenia
- Indywidualizacja – tempo pracy dostosowane do możliwości ucznia
- Jasna struktura – stały plan dnia, przewidywalność, rutyny
- Nauka wielozmysłowa – angażowanie wzroku, słuchu i dotyku
- Częste powtórki – utrwalanie materiału przez praktykę
Komunikacja
- Proste komunikaty – krótkie, jednoznaczne polecenia
- Wspomaganie wizualne – piktogramy, ilustracje, gesty
- Cierpliwość i czas – dodatkowy czas na odpowiedź i reakcję
Wspieranie samodzielności
- Codzienne umiejętności – praktyczne ćwiczenia (zakupy, planowanie, samoobsługa)
- Drobne kroki – nauka przez stopniowe zwiększanie trudności
- Docenianie wysiłku – pozytywne wzmocnienie zamiast krytyki
Relacje i emocje
- Bezpieczeństwo emocjonalne – ciepła, życzliwa atmosfera
- Wsparcie rówieśników – integracja, wspólne działania
- Nauka emocji – rozpoznawanie i wyrażanie uczuć
Metody i narzędzia
- Materiały dostosowane – książki z dużą czcionką, kolorowe pomoce
- Gry i zabawy edukacyjne – nauka przez ruch i interakcję
- Technologie wspierające – aplikacje edukacyjne, programy terapeutyczne

Więcej na temat pracy z uczniami z umiarkowaną niepełnosprawnością przeczytasz TUTAJ
POLECAMY NASZĄ TECZKĘ Z KOMPLEKSOWYM WSPARCIEM W ZAKRESIE PRACY Z UCZNIAMI Z UMIARKOWANĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ

Polecamy także nasze kompleksowe teczki

Polecamy naszą nowość

Pomocne materiały w pracy z uczniami ze SPE
Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci:
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Jeżeli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci:
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
W ofercie mamy również teczki pedagoga specjalnego, zawierające niezbędną dokumentację do edycji oraz wskazówki, materiały i porady.
Dla nauczycieli współorganizujących kształcenie niezbędna dokumentację wraz z materiałami do pracy zawiera TECZKA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCE.
Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego. Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.
OFERTA SZKOLEŃ RAD PEDAGOGICZNYCH ZNAJDUJE SIĘ TUTAJ


