Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli Zyta Czechowska specjalni.pl

W dniu 8 października, zgodnie z ustaleniami Europejskiego Towarzystwa Dysleksji, będzie szczególnie wyróżniony Dzień Świadomości Dysleksji. Zachęcamy do relacjonowania obchodów w swoich mediach i oznaczania ich hashtagiem #dyslexiaday.
Mity na temat dysleksji i jak efektywnie pracować z uczniami z dysleksją
Dysleksja to temat, który od lat budzi emocje i jest źródłem wielu mitów. W edukacji nauczyciele często spotykają się z uczniami, u których stwierdzono dysleksję, ale zrozumienie tej trudności oraz odpowiednie podejście do pracy z tymi dziećmi wymaga świadomości i rozwiewania nieprawdziwych przekonań. W artykule przyjrzymy się najczęstszym mitom na temat dysleksji oraz przedstawimy skuteczne strategie wsparcia uczniów z tym zaburzeniem.
1. Mit: Dysleksja to po prostu problemy z czytaniem
Często uważa się, że dysleksja dotyczy wyłącznie trudności w czytaniu. Prawda jest jednak bardziej złożona. Dysleksja wpływa nie tylko na umiejętność czytania, ale także na pisanie, ortografię, a czasami nawet na organizację myśli czy zapamiętywanie informacji. Problemy mogą dotyczyć także przetwarzania fonologicznego (czyli rozpoznawania i manipulowania dźwiękami w słowach), co wpływa na rozwój mowy i naukę języków obcych.
2. Mit: Dysleksja jest wynikiem braku inteligencji lub lenistwa
Jednym z najczęściej spotykanych mitów jest przekonanie, że uczniowie z dysleksją są mniej inteligentni lub po prostu nie starają się wystarczająco mocno. Nic bardziej mylnego! Dysleksja nie ma związku z inteligencją, a osoby nią dotknięte często mają przeciętny lub nawet ponadprzeciętny iloraz inteligencji. Ich trudności wynikają z problemów z przetwarzaniem językowym, słuchowym i wzrokowanym, a nie z braku zdolności do nauki.
3. Mit: Dysleksję można „wyleczyć”
Dysleksja nie jest chorobą, a więc nie można jej „wyleczyć”. To zaburzenie neurologiczne, które towarzyszy uczniowi przez całe życie. Jednakże odpowiednie wsparcie edukacyjne i terapia mogą znacznie poprawić funkcjonowanie dziecka w zakresie czytania i pisania, a także podnieść jego samoocenę i pewność siebie.
4. Mit: Uczniowie z dysleksją nie mogą nauczyć się poprawnie pisać
Choć uczniowie z dysleksją mogą mieć poważne trudności z ortografią i gramatyką, to dzięki odpowiednim metodom i narzędziom mogą osiągać sukcesy w pisaniu. Kluczem jest indywidualne podejście, korzystanie z technologii wspierających (jak korektory tekstu) oraz systematyczna praca nad rozwijaniem umiejętności.
5. Mit: Dysleksja występuje tylko w językach z trudną ortografią
Często można usłyszeć, że dysleksja to problem języków, w których zasady ortograficzne są skomplikowane, jak angielski czy polski. W rzeczywistości dysleksja dotyka osoby we wszystkich językach, choć stopień trudności może się różnić w zależności od struktury języka.
Jak efektywnie pracować z uczniami z dysleksją?
1. Dostosowanie materiałów dydaktycznych
Jednym z najważniejszych elementów wsparcia uczniów z dysleksją jest dostosowanie materiałów edukacyjnych. Ważne jest, aby teksty były dostosowane do ich możliwości – unikanie zbyt długich, skomplikowanych fragmentów, korzystanie z większych czcionek, a także używanie tekstów z wyraźnymi przerwami między liniami.
Więcej przeczytasz TUTAJ

2. Wykorzystanie technologii
Nowoczesne technologie oferują szereg narzędzi, które mogą pomóc uczniom z dysleksją. Programy do czytania tekstów na głos, aplikacje do rozpoznawania mowy i pisania, a także korektory ortograficzne i gramatyczne mogą znacznie ułatwić naukę.
O narzędziach wspierających pracę z uczniem z dysleksją przeczytasz TUTAJ
%20(11).jpg)
3. Zastosowanie polisensorycznych metod nauczania
Dzieci z dysleksją często lepiej uczą się, gdy informacje są przedstawiane na różne sposoby. Metody polisensoryczne, które angażują różne zmysły, takie jak słuch, wzrok i dotyk, mogą pomóc w utrwaleniu materiału. Na przykład, podczas nauki liter i słów, uczniowie mogą rysować litery na piasku, na materiale sypkim, słuchać wymowy lub wykonywać proste ćwiczenia ruchowe związane z dźwiękami i literami.
4. Tworzenie atmosfery wsparcia
Uczniowie z dysleksją często odczuwają frustrację z powodu swoich trudności. Kluczowe jest, aby nauczyciel stworzył atmosferę wsparcia i akceptacji, w której uczniowie nie boją się popełniać błędów i czerpać radość z nauki. Zachęcanie uczniów, nagradzanie ich wysiłków oraz budowanie ich pewności siebie może znacznie wpłynąć na ich postępy.
5. Współpraca z rodzicami i specjalistami
Praca z uczniami z dysleksją wymaga współpracy całego zespołu: nauczycieli, specjalistów (logopedów, pedagogów specjalnych) oraz rodziców. Regularne konsultacje i wymiana informacji pozwolą na spójne wsparcie dziecka zarówno w szkole, jak i w domu.
Dysleksja to specyficzne zaburzenie, które wymaga zrozumienia i odpowiednich metod wsparcia. Ważne jest, aby nauczyciele byli świadomi mitów i stereotypów związanych z tą trudnością, ponieważ ich obalanie pomoże lepiej pracować z uczniami i wspierać ich rozwój. Pamiętajmy, że każdy uczeń ma unikalne potrzeby i mocne strony, a odpowiednie podejście może sprawić, że nawet największe trudności staną się do pokonania.
Dla wszystkich państwa, którzy pracują z dziećmi z grupy ryzyka dysleksji polecamy tę publikację z ORE

Aby wesprzeć pracę nauczyciela współorganizującego przygotowałyśmy szkolenie i opracowałyśmy Teczkę oraz szereg materiałów i pomocnych dokumentów do edycji. Wszystkie znajdziesz na naszej platformie szkoleniowej TUTAJ
.png)

Polecamy także szkolenie dla nauczycieli- organizacji zajęć rewalidacyjnych

Skorzystaj też z naszego szkolenia wraz z materiałami

Jeśli chcesz dowiedzieć się jak planować pracę nauczyciela współorganizującego kształcenie to przeczytaj nasz posty TUTAJ

Materiały i szkolenia dla nauczycieli
Szkolenie wraz z planem do edycji zakupisz wraz ze szkoleniem TUTAJ

Szkolenie wraz z opracowanym sprawozdaniem do edycji kupisz TUTAJ

Aby ułatwić nauczycielom przygotowanie się do pracy w świetlicy szkolnej, przygotowałyśmy szkolenie wraz z materiałami.
Co zawiera szkolenie?
Szkolenie dla nauczycieli zajęć świetlicowych – szkolenie zawiera nagranie oraz materiały.
Tematyka szkolenia:
– ogranizacja zajęć świetlicowych,
– plan pracy świetlicy szkolnej,
– sprawozdanie z planu pracy świetlicy szkolnej,
– aktywności, karty pracy, gazetki i scenariusze na poszczególne miesiące.
Materiały składają się z 6 części:
Część 1 – organizacja zajęć świetlicowych, plan pracy i sprawozdanie.
Część 2 – wrzesień, październik – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Część 3 – listopad, grudzień – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Część 4 – styczeń, luty – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Część 5 – marzec, kwiecień – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Część 6 – maj, czerwiec – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Nagranie: 55 min.
Nagranie wideo i materiały w formacie PDF.
Przykładowe strony z materiałów.
SZKOLENIE Z MATERIAŁAMI KUPISZ TUTAJ


Potrzebujesz wsparcia w zakresie planowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, w sporządzeniu programu tych zajęć, zeszytu obserwacji i doboru ćwiczeń i aktywności oraz wpisu do dziennika zajęć?
Skorzystaj z naszego szkolenia i e-booka, który jest publikacją pdf zawierającą najważniejsze informacje, przykładowy program, zeszyt obserwacji, okresową ocenę funkcjonowania dziecka, przykłady ćwiczeń i wpisów do dziennika.
Publikacja jest kompleksowym wsparciem nauczycieli i zawiera wzory i przykłady zapisów w niezbędnej dokumentacji. Pliki są edycji i gotowe do dostosowania do potrzeb danego nauczyciela. Publikacja zawiera 45 stron, plus zewnętrzne pliki do edycji.
E-BOOK Z MATERIAŁAMI KUPISZ TUTAJ plus szkolenie
.png)


Pomocne materiały w pracy z uczniami ze SPE
Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci:
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Jeżeli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci:
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
W ofercie mamy również teczki pedagoga specjalnego, zawierające niezbędną dokumentację do edycji oraz wskazówki, materiały i porady.
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ
Dla nauczycieli współorganizujących kształcenie niezbędna dokumentację wraz z materiałami do pracy zawiera TECZKA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCE.
Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego. Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.
OFERTA SZKOLEŃ RAD PEDAGOGICZNYCH ZNAJDUJE SIĘ TUTAJ



Jak można wykorzystać sztuczną inteligencję w edukacji i terapii w inny sposób?
Obejrzyj nasze szkolenie z materiałami TUTAJ

Zamów szkolenie z wykorzystania sztucznej inteligencji
.png)