SPOSOBY SPRAWDZANIA WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI UCZNIÓW ZE SPE

O ocenianiu uczniów ze SPE już wielokrotnie pisałyśmy, ponieważ to bardzo ważny temat, który jest niewątpliwie elementem dostosowań do wymagań edukacyjnych.

O ocenianiu przeczytasz TUTAJ

W tym artykule zwrócimy uwagę na sposoby sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów, które wpływają na efektywność procesu nauczania, poczucie i możliwość sprawstwa.

Statut szkoły zawiera w szczególności szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów, o którym mowa w art. 44b ustawy o systemie oświaty. 

Wynika z niego, że ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego, które obejmuje m. in.: 

  • formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, 
  • ustalanie ocen bieżących, 
  • ustalanie śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych,  
  • ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych.

Dostosowanie wymagań edukacyjnych- ocenianie

  • To nauczyciele diagnozują i określają maksymalne możliwości ucznia.
  • Na tej podstawie różnicują i konstruują zadania, dostosowując ich stopień trudności.
  • Każde dziecko ma możliwość otrzymania najwyższej oceny, nawet jeśli stopień trudności lub ilość zadań różni się od innych uczniów.
  • Nauczyciel różnicuje sposoby sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia.
  • Dobiera odpowiednie narzędzia do sprawdzania wiedzy i umiejętności.
  • Określa odpowiedni czas.
  • Kluczowe są dostosowane kryteria oceniania.
  • Każde dziecko, również te z niepełnosprawnością intelektualną ma możliwość otrzymania świadectwa z wyróżnieniem i nagrodę za postępy w nauce.

Sposoby i formy sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów ze SPE:

  • Rozmowa indywidualna – ustne odpowiedzi na pytania dostosowane do możliwości ucznia.
  • Karty pracy – uproszczone lub obrazkowe zadania, testy wielokrotnego wyboru.
  • Prace praktyczne – wykonanie projektu, rysunku, plakatu lub pracy manualnej.
  • Prezentacja multimedialna – przygotowanie i omówienie prezentacji na wybrany temat.
  • Odgrywanie ról – inscenizacje, dialogi, symulacje sytuacji.
  • Portfolio – zbiór prac ucznia jako forma oceny jego postępów.
  • Mapy myśli i schematy – graficzne przedstawienie zagadnienia.
  • Quizy interaktywne – wykorzystanie aplikacji, np. Kahoot, Quizizz.
  • Zadania ustne z podpowiedziami – wskazówki pomagające formułować odpowiedź.
  • Ocena obserwacji – analiza procesu wykonania zadania, nie tylko efektu końcowego.
  • Ćwiczenia z wykorzystaniem technologii – aplikacje wspierające pisanie, czytanie lub liczenie (czytnik immersyjny, rozszerzenie MOTE, odpowiednie czcionki).
  • Testy jednokrotnego wyboru – dostosowane do tempa pracy ucznia.
  • Zadania z lukami wyrazoymi lub literowymi.
  • Opowiadanie historyjek – tworzenie narracji lub opowiadanie na podstawie obrazków.
  • Wybór spośród opcji – dopasowywanie obrazków, tekstów, symboli.
  • Dyskusja grupowa – udział w omawianiu zagadnienia w małych grupach.
  • Paski i książeczki komunikacyjne. W przypadku uczniów, którzy potrzebują AAC.
  • Organizery– schematy, szablony, plany aktywności, instrukcje i checklisty.
Już wielokrotnie pisałyśmy

KOMPLEKSOWA POMOC W PRACY Z UCZNIEM Z UMIARKOWANĄ I ZNACZNĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ

Niewątpliwie elementem dostosowań

Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 

  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.
Rodzaj zajęć
Tym artykule zwrócimyProcesu nauczania poczucieMożliwość sprawstwa statut
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Jeżeli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 

  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.
Rodzaj zajęć
Szkoły zawiera szczególnościSzczegółowe warunki sposóbOceniania wewnątrzszkolnego uczniów
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

W ofercie mamy również teczki pedagoga specjalnego, zawierające niezbędną dokumentację do edycji oraz wskazówki, materiały i porady.

Rodzaj zajęć
Którym mowa artOświaty wynika niegoEdukacyjnych ucznia odbywa
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ
Rodzaj zajęć
Się ramach ocenianiaNauczycieli wymagań edukacyjnych
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Dla nauczycieli współorganizujących kształcenie niezbędna dokumentację wraz z materiałami do pracy zawiera TECZKA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCE.

Rodzaj zajęć
Sprawdzania wiedzyRocznych ocen
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego.  Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.

Rodzaj zajęć
Sposoby sprawdzaniaŚródrocznych rocznych

Szkolenia Rad Pedagogicznych TUTAJ

Stopień trudności
Możliwość otrzymania
Skorzystaj kompleksowego
Postaci programu

Jak można wykorzystać sztuczną inteligencję w edukacji i terapii w inny sposób?

Obejrzyj nasze szkolenie z materiałami TUTAJ

Przykładowych wpisów

Zamów szkolenie z wykorzystania sztucznej inteligencji

Ćwiczeń oceny
https://www.blogger.com/video.g?token=AD6v5dy2YKYCHhse57TWy28PpQ0R5SX1htfMQMNS52_dUH9jTj8WeFwgz47A0gIgHDKaEUSW-hza1kPgT4bZJdZFCnkarcWIl_At0gAlKQWDbj-1RHrcQQVIdRQH2vN59HJqiLjG6ifS