Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli Zyta Czechowska specjalni.pl
![Ocenianie-TIK-scaled](https://nodnzytaczechowska.pl/wp-content/uploads/2024/12/Ocenianie-TIK-scaled.jpg)
O ocenianiu uczniów ze SPE już wielokrotnie pisałyśmy, ponieważ to bardzo ważny temat, który jest niewątpliwie elementem dostosowań do wymagań edukacyjnych.
O ocenianiu przeczytasz TUTAJ
W tym artykule zwrócimy uwagę na sposoby sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów, które wpływają na efektywność procesu nauczania, poczucie i możliwość sprawstwa.
Statut szkoły zawiera w szczególności szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów, o którym mowa w art. 44b ustawy o systemie oświaty.
Wynika z niego, że ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego, które obejmuje m. in.:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
- ustalanie ocen bieżących,
- ustalanie śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych,
- ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych.
Dostosowanie wymagań edukacyjnych- ocenianie
- To nauczyciele diagnozują i określają maksymalne możliwości ucznia.
- Na tej podstawie różnicują i konstruują zadania, dostosowując ich stopień trudności.
- Każde dziecko ma możliwość otrzymania najwyższej oceny, nawet jeśli stopień trudności lub ilość zadań różni się od innych uczniów.
- Nauczyciel różnicuje sposoby sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia.
- Dobiera odpowiednie narzędzia do sprawdzania wiedzy i umiejętności.
- Określa odpowiedni czas.
- Kluczowe są dostosowane kryteria oceniania.
- Każde dziecko, również te z niepełnosprawnością intelektualną ma możliwość otrzymania świadectwa z wyróżnieniem i nagrodę za postępy w nauce.
Sposoby i formy sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów ze SPE:
- Rozmowa indywidualna – ustne odpowiedzi na pytania dostosowane do możliwości ucznia.
- Karty pracy – uproszczone lub obrazkowe zadania, testy wielokrotnego wyboru.
- Prace praktyczne – wykonanie projektu, rysunku, plakatu lub pracy manualnej.
- Prezentacja multimedialna – przygotowanie i omówienie prezentacji na wybrany temat.
- Odgrywanie ról – inscenizacje, dialogi, symulacje sytuacji.
- Portfolio – zbiór prac ucznia jako forma oceny jego postępów.
- Mapy myśli i schematy – graficzne przedstawienie zagadnienia.
- Quizy interaktywne – wykorzystanie aplikacji, np. Kahoot, Quizizz.
- Zadania ustne z podpowiedziami – wskazówki pomagające formułować odpowiedź.
- Ocena obserwacji – analiza procesu wykonania zadania, nie tylko efektu końcowego.
- Ćwiczenia z wykorzystaniem technologii – aplikacje wspierające pisanie, czytanie lub liczenie (czytnik immersyjny, rozszerzenie MOTE, odpowiednie czcionki).
- Testy jednokrotnego wyboru – dostosowane do tempa pracy ucznia.
- Zadania z lukami wyrazoymi lub literowymi.
- Opowiadanie historyjek – tworzenie narracji lub opowiadanie na podstawie obrazków.
- Wybór spośród opcji – dopasowywanie obrazków, tekstów, symboli.
- Dyskusja grupowa – udział w omawianiu zagadnienia w małych grupach.
- Paski i książeczki komunikacyjne. W przypadku uczniów, którzy potrzebują AAC.
- Organizery– schematy, szablony, plany aktywności, instrukcje i checklisty.
![n](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgQhdJT5THrNY7cXi1TWSmsLFRkB_NbLJnwWOVou04ylT79lkovmhrsSMXgYb08ZQwnZnIi7unJXJ6AqzAx7LAVY8Oj_abseWF0IM0r1UtywAFRnBSpDzqKncOsw37bzh3G6gQ-6d9hwVN4eJiTwHE0Qxu5xpBUZ-7nlvnKBliewfVABkk71Hds_s4JE3x8/w452-h640/371174462_1380299979548789_5334161411754284897_n.png)
KOMPLEKSOWA POMOC W PRACY Z UCZNIEM Z UMIARKOWANĄ I ZNACZNĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
![n](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgG8GoyjqvZwTCmDbk6HHxXjAENYjU0FNqD2mbrf2aY839d7jIDfVlb-Jl6FlpzTwAGEnOk6wETfRJRkNQU3spuySB74X97YBvRFGSkv1tfVxPJ7oTy2Lf6v1aF3Ks2063N1iuSP3d9qD_AM429Y85La711Uf_hP1iwt2PH5_orWLWiHi063dEySi8q-QiB/w452-h640/384771976_697320999089317_1972461140771630188_n.jpg)
Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci:
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Jeżeli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci:
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
W ofercie mamy również teczki pedagoga specjalnego, zawierające niezbędną dokumentację do edycji oraz wskazówki, materiały i porady.
Dla nauczycieli współorganizujących kształcenie niezbędna dokumentację wraz z materiałami do pracy zawiera TECZKA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCE.
Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego. Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.
![]() | ![]() |
Szkolenia Rad Pedagogicznych TUTAJ
![Niepubliczny%Os%CC%rodek%doskonalenia%nauczycieli%Zyta%Czechowska%specjalni.pl%()](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgeIa2fNhW2PmuRILuU7AtyR946QYrUHr01sdLF5uIats-76fJOjnaQv1GoQfnZbx4wlr7z59l4_SIfBTI6DTrwuhysEyRUslu9jG1Yv8xv2FkJOsUaFi1xzCL2ZE561D2Ci3a_pFRDWBgS09haKTb9dBy1pkT-LdUgHI6EuCro3UYxOnRwgF_CXtdAh8dn/w640-h640/Niepubliczny%20Os%CC%81rodek%20doskonalenia%20nauczycieli%20Zyta%20Czechowska%20specjalni.pl%20(2).jpg)
![Awans%zawodowy%nauczyciela](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhsvucq_318fJWP8bIuIYXiRhDeqq-EBP3ScEaKPafIxYMLylOJEAtg_cd4GJZlbQBJtx35lAOdOnVwQ7Tb1ZJH-cBXId37jRw4O8o7cHJujxaXU6mu33xOJygTurJwCc_4OanZu4DdtNvRpTpg9gxSyx12m0Au-AHRAieA0ZGOInLYwTKdo_iGI4D5LAoC/w400-h335/Awans%20zawodowy%20nauczyciela.png)
![Praca%z%uczniami%ze%spektrum%autyzmu](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiPqLTh_HWhMyeuyyRXUVt4M2pQja33Rd4xj961twmZzbE048l3yBxKpSZgBUt_z085lZ-d3X9w9nLc5elnDVp5qAVlGQTJeZX776uXK0VLqTlE_hRYh-vJ6sh7VUsccvzJuAcDL9YpfVYp-NxUvV44d0X1RlwjmZDjz_5ZBpWv2Vu7uaY3LnFUYHoYFd6f/w400-h335/Praca%20z%20uczniami%20ze%20spektrum%20autyzmu.png)
![Praca%z%uczniem%ze%SPE](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhXDOt2zLtvzXT5bC4PAvC4ka_0OfOgmcOJS7sinFgvmu4wgCrTyQmGYoKe645pW-f6GcrC9EznqSdSIBahx68t8MorLWuQCEoKcoh5X5pB6_aNo3LeRO_4FFGn_E4D10fxBEwsYXNuNgp3vuX9jmo8Gpco_X1o98RMzD_X0_IBqNcDcMN5QdXAPpESm09L/w400-h335/Praca%20z%20uczniem%20ze%20SPE.png)
Jak można wykorzystać sztuczną inteligencję w edukacji i terapii w inny sposób?
Obejrzyj nasze szkolenie z materiałami TUTAJ
![OkladkaAI](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiItDVVOwc-RJtAJY6je_7-ttKWbdaELsK1Rq942gV8xvEfnH0dCi5hUsEwahMOfBEgW7mtCiMAOmZwvbFjRIv8ulP0XQWq67_l4dh5E9iZlVam5JhREHSBU7QxSeTTUcWYoULAxt_8AFHxUZ58kso7ZEVzQSbc2SU8LW5HiLV3-bLgpYH8Tg9QjFxTkwyX/w452-h640/OkladkaAI.jpg)
Zamów szkolenie z wykorzystania sztucznej inteligencji
![Sztuczna%inteligencja%w%edukacji%i%terapii%()](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhssP2KwcVeIQ6OfIjQ8sDLFHuQvrpa2rIVHaYXNFWnUObvKrVDYIRvu6rAhvslC5Eu2RQZlujn6bCEpXVqY9LGWrOxmU75kdb9S87zFrv15QNrhdlS94zqvE-flvxomtKUtZbV7AhC_C-65boA8y9OIkJFZ7yHeCXJzXvUQktN02On7LgFC9ROlNzTKy_i/w640-h536/Sztuczna%20inteligencja%20w%20edukacji%20i%20terapii%20(1).png)