Spektrum autyzmu- trudności sensoryczne w czasie świąt

Magiczny świąteczny czas, ale czy dla wszystkich?

Okres przedświąteczny to czas intensywnych przygotowań, bogactwa bodźców i zmiany codziennej rutyny. Dla dzieci nadwrażliwych sensorycznie, zwłaszcza ze spektrum autyzmu, może to być okres szczególnie trudny. Nowe dźwięki, zapachy, zmieniające się dekoracje i oczekiwania społeczne mogą prowadzić do przeciążenia sensorycznego i wywoływać zachowania trudne. 

Jak możemy pomóc takim dzieciom?

Warto, abyśmy my – rodzice, nauczyciele i pedagodzy specjalni, w szczególny sposób pamiętali właśnie  o tych uczniach. Czasami wystarczy mała zmiana organizacji wigilijnych spotkać, zupełnie inne niż dotąd klasowe dekoracje, bez migających lampek, dzwoniących bezustannie dzwonków, by wesprzeć w szczególności osoby, ze spektrum autyzmu, ale także wszystkich z zaburzeniami integracji sensorycznej, czy w końcu także z epilepsją. 

W szczególności dzieci ze spektrum autyzmu  przejawiają znaczne zaburzenia w odbiorze i przetwarzaniu bodźców zmysłowych płynących z otoczenia, jak i z własnego ciała- ich mózg, cały system nerwowy nie jest w stanie bez zakłóceń integrować informacji pochodzących od zmysłów. U nich wszystkich wysoka nadwrażliwość  może sprawiać, że święta staną się czasem trudnym do zniesienia i wywołującym ból.

Powoduje to „przeładowanie” ich systemu nerwowego, co objawia się tzw. sensoryzmami czy stereotypiami. Właśnie teraz, takie przebodźcowanie może nastąpić w bardzo krótkim czasie. Zewsząd dochodzą zapachy pieczonych pierników, gotowanej kapusty, smażonych ryb. To co dla nas jest przyjemne i przywołuje atmosferę świąt, dla nich może stać się nie do zniesienia. U niektórych dzieci z autyzmem nasilają się w tym czasie trudności w funkcjonowaniu w grupie rówieśników, zachowania agresywne lub autoagresywne i czasami także manieryzmy.

  • Nie zmuszajmy też dzieci do degustacji potraw, które dla wielu z nich ze względu na wybiórczość pokarmową są niewłaściwe, nieznane, ale czasami także mogą okazać się szkodliwe i niestrawne. Uszanujmy ich wybór i preferencje.
  • Zanim podgłośnimy kolędy, powiesimy w rogu naszej sali czy pokoju, świąteczne  dzwoneczki i lśniące łańcuchy, zainstalujemy migoczące, kolorowe lampki, zastanówmy się, czy każde dziecko, każdy uczeń będzie w stanie to przetworzyć i zminimalizować natężenie bodźców?
  • Osoby z nadwrażliwością sensoryczną, w tym ze spektrum autyzmu przejawiają szereg zachowań sztywnych, rytualistycznych. Rutyny są niezwykle ważne i dają poczucie bezpieczeństwa. Każda zmiana powoduje lęk, stres i niepokój. Dlatego najczęściej starają się nie dopuścić do zmian w otoczeniu, a na przejawy odstępstw reagują nawet niepożądanymi zachowaniami, które nie wynikają ze złej woli, z niewłaściwego wychowania, ale po prostu z dysfunkcji i zaburzeń rozwoju. Takie zachowania właśnie mogą wystąpić w najbliższym czasie.

Co możemy zrobić, aby zminimalizować je u wspomnianych dzieci ?

  • uprzedźmy dzieci o planowanych zmianach w wystroju domu, pokoju, czy sali lekcyjnej,
  • zmieniajmy otoczenie stopniowo, przyzwyczajając dziecko,
  • omów z wyprzedzeniem sytuacje, które mogą się wydarzyć, np. za pomocą historyjek społecznych,
  • przygotujmy plany aktywności na czas świąt, porozmawiajmy wcześniej o tym co zamierzamy robić i z kim się spotykać,
  • nie zmuszajmy dzieci do składania życzeń, witania się z wszystkimi gośćmi,
  • zwizualizujmy lub opiszmy plan świątecznych odwiedzin i aktywności,
  • ograniczmy ilość kolorowych, szeleszczących i poruszających się dekoracji,
  • zamiast migoczących lampek, wybierzmy te świecące jednostajnie, albo w ogóle zrezygnujmy z nich,
  • aromatyczne potrawy przygotowujmy wieczorem, kiedy dziecko już śpi, albo nie ma go w domu,
  • często wietrzmy mieszkanie i sale lekcyjne,
  • jeśli dziecko nie jest w stanie zaakceptować zapachu żywego świerku, czy innego drzewka, postawmy na sztuczną choinkę,
  • zamiast intensywnie zapachowych świec wybierzmy te bezzapachowe,
  • nie podgłaśniajmy zbyt mocno świątecznych piosenek czy kolęd,
  • jeśli dziecko jest w stanie założyć  wygłuszające słuchawki na uszy, to wykorzystujmy je, by zminimalizować nadmierne dźwięki,
  • nie zmuszajmy do jedzenia niestrawnych dla nich potraw,
  • jeśli dziecko nie jest w stanie wysiedzieć z nami przy wigilijnym stole ze względu na mnogość bodźców, uszanujmy to,
  • jeśli dziecko wydaje się podenerwowane lub zaczyna wycofywać się,
    może to być znak, że czuje się przeciążone, wtedy warto ograniczyć bodźce i zaoferować chwilę wyciszenia,
  • unikajmy świątecznych jarmarków, czy wyjścia po zakupy w miejsca, gdzie są duże skupiska ludzi,
  • święta wywołują wiele emocji – zarówno przyjemnych, jak i trudnych. Możesz pomóc dziecku na przykład rozmawiając o emocjach: nazywaj je i akceptuj, np. „Widzę, że jesteś zmęczony tym hałasem: To normalne, że możesz się tak czuć”,
  • ustal „bezpieczne słowo”-wprowadź sygnał, którym dziecko może poinformować o dyskomforcie, np. ustalone wcześniej słowo lub gest,
  • zabezpiecz dziecko w słuchawki tłumiące głośne dźwięki,piłeczki antystresowe czy kocyk obciążeniowy,
  • postaraj się utrzymać stałe pory posiłków, snu i odpoczynku, by dziecko miało poczucie stabilności,
  • dzieci często lepiej radzą sobie z trudnymi sytuacjami, gdy mogą aktywnie uczestniczyć w planowaniu i przygotowaniach. Pozwól im na przykład: wybrać dekoracje do swojego pokoju, pomóc w pieczeniu pierników, przygotować prosty prezent dla bliskich.

Nie zapomnijmy, że są także dzieci z podwrażliwością/ niedowrażliwością sensoryczną, które wręcz będą domagać się i poszukiwać dodatkowych bodźców. Dla nich ten czas będzie bardzo stymulujący i pobudzający, czasami nadmiernie. Teraz jeszcze bardziej, bedą potrzebowały naszej empatii, uważności i zwykłej, ludzkiej życzliwości.

Materiały dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu kupisz u nas na stronie.

SZKOŁA PONADPODSTAWOWA KUPISZ TUTAJ

Spektrum autyzmu może

SZKOŁA PODSTAWOWA I PRZEDSZKOLE KUPISZ TUTAJ

Trudny nowe dźwięki

Polecam bazgrolnik dostępny TUTAJ

Zapachy zmieniające się

Więcej na temat pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu TUTAJ

Polecamy pakiet kart pracy w tematyce Bożego Narodzenia. Zapraszamy do zakupu.

Karty kupisz TUTAJ

Dekoracje oczekiwania społeczne

Polecamy również  kart pracy  do rozwijania motoryki małej o tematyce Bożego Narodzenia. Zapraszamy do zakupu.

Karty kupisz TUTAJ

Przeciążenia sensorycznego wywoływać

Na prośbę Państwa przygotowałyśmy teczkę do pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną.

Co zawiera nasza teczka?

ZAWARTOŚĆ TECZKI: 1.Specyfika i charakterystyka funkcjonowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 2.Organizacja pracy z uczniem z z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 3.Dostosowanie wymagań edukacyjnych. 4.WOPFU. 5.IPET. 6.Program zajęć rewalidacyjnych. 7.Program zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. 8.Program zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne 9.Przykładowe aktywności i ćwiczenia do pracy z uczniem. 10.Karty pracy.

Ilość stron: 196. E-book w formacie PDF

Możemy pomóc takim

KOMPLEKSOWA POMOC W PRACY Z UCZNIEM Z UMIARKOWANĄ I ZNACZNĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ

Dzieciom warto abyśmy

Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 

  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.
Rodzaj zajęć
My rodzice nauczycielePedagodzy specjalni szczególnySposób pamiętali właśnie
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Jeżeli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 

  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.
Rodzaj zajęć
Szczegóły tutajszczegółyNiepełnosprawnością intelektualnąAutyzmu przejawiają
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

W ofercie mamy również teczki pedagoga specjalnego, zawierające niezbędną dokumentację do edycji oraz wskazówki, materiały i porady.

Rodzaj zajęć
Bożego narodzeniaKarty kupiszProwadzisz zajęcia
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ
Rodzaj zajęć
Wsparcia postaciZajęć przykładowych
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Dla nauczycieli współorganizujących kształcenie niezbędna dokumentację wraz z materiałami do pracy zawiera TECZKA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCE.

Rodzaj zajęć
Przykładowych ćwiczeńEfektywności gotowych
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego.  Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.

Rodzaj zajęć
Awansu zawodowegoMagiczny świąteczny

Szkolenia Rad Pedagogicznych TUTAJ

Okres przedświąteczny


Szkolenia Rad Pedagogicznych TUTAJ

Przygotowań bogactwa
Zmiany codziennej
Nadwrażliwych sensorycznie
Okres szczególnie

Jak można wykorzystać sztuczną inteligencję w edukacji i terapii w inny sposób?

Obejrzyj nasze szkolenie z materiałami TUTAJ

Nowe dźwięki

Zamów szkolenie z wykorzystania sztucznej inteligencji

Zmieniające się
https://www.blogger.com/video.g?token=AD6v5dy2YKYCHhse57TWy28PpQ0R5SX1htfMQMNS52_dUH9jTj8WeFwgz47A0gIgHDKaEUSW-hza1kPgT4bZJdZFCnkarcWIl_At0gAlKQWDbj-1RHrcQQVIdRQH2vN59HJqiLjG6ifS