Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli Zyta Czechowska specjalni.pl
Wielu nauczycieli pracuje w świetlicy szkolnej. To bardzo ważny miejsce dla każdego dziecka. Dlaczego?
Ponieważ świetlica szkolna pełni kluczową rolę w życiu uczniów, zapewniając im opiekę, wsparcie i możliwość rozwijania swoich zainteresowań poza godzinami lekcyjnymi. Dobre zarządzanie pracą świetlicy jest kluczowe, aby stworzyć środowisko, które sprzyja nauce, zabawie i bezpieczeństwu dzieci.
Według obowiązujących przepisów, każda szkoła podstawowa oraz szkoła oferująca kształcenie specjalne ma obowiązek organizować zajęcia świetlicowe dla uczniów, którzy potrzebują dłuższego pobytu w szkole z różnych powodów, takich jak godziny pracy rodziców – na wniosek rodziców, którzy nie mogą odebrać dzieci w standardowym czasie” problemy z dojazdem – w przypadku trudności związanych z transportem do i ze szkoły” inne uzasadnione potrzeby – obejmujące wszelkie inne sytuacje, które wymagają zapewnienia opieki dzieciom w szkole.
Jakie są cele i zadania świetlicy szkolnej?
- zapewnienie opieki i bezpieczeństwa: świetlica szkolna ma na celu stworzenie odpowiednich warunków, w których uczniowie mogą spędzać czas po lekcjach w bezpiecznym i nadzorowanym środowisku,
- stwarzanie warunków do nacjonalnego wykorzystania czasu: zajęcia świetlicowe umożliwiają uczniom efektywne i konstruktywne spędzanie czasu po lekcjach, w planie pracy przewidziane są różnorodne aktywności i zajęcia, takie jak pomoc w odrabianiu lekcji, warsztaty, zajęcia sportowe, artystyczne czy kulturalne,
- integracja społeczna: świetlica to miejsce, w którym uczniowie mogą nawiązywać znajomości, budować relacje i rozwijać umiejętności społeczne, wspólne spędzanie czasu, uczestniczenie w grupowych działaniach i zabawach sprzyja integracji społecznej i rozwijaniu umiejętności współpracy,
- wyrównywanie szans: dzięki udzielaniu wsparcia w odrabianiu lekcji i realizacji zadań, uczniowie mają możliwość nadrobienia braków w opanowaniu programu nauczania i osiągania lepszych wyników w nauce.
Liczba uczniów w świetlicy szkolnej.
Maksymalna liczba uczniów
- Maksymalna liczba uczniów na zajęciach świetlicowych jest określona w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej dotyczącym szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli. Zgodnie z tym rozporządzeniem na zajęciach świetlicowych w szkole podstawowej ogólnodostępnej pod opieką jednego nauczyciela może pozostawać nie więcej niż 25 uczniów.
- W przypadku szkół ogólnodostępnych i integracyjnych oraz szkół ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi liczba uczniów z niepełnosprawnościami na zajęciach świetlicowych pozostających pod opieką jednego nauczyciela wynosi nie więcej niż 5.
- W przypadku szkół specjalnych oraz szkół ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi liczba uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym na zajęciach świetlicowych pozostających pod opieką jednego nauczyciela odpowiada liczbie uczniów, o której mowa w § 6 ust.8 6 i 7.
Pamiętajmy, że w świetlicy szkolnej musi być miejsce na:
– odpoczynek
– relaks
– zabawę
– naukę
– rozwijanie pasji i zainteresowań
– kreatywne aktywności
– opiekę
Sprzymierzeńcem świetlicy powinni być:
– rodzice
– inni nauczyciele
– wszyscy specjaliści i terapeuci
Nauczyciel prowadzący zajęcia świetlicowe musi prowadzić dokumentację.
Szkoła prowadzi dziennik zajęć w świetlicy, w którym dokumentuje się zajęcia prowadzone z uczniami w świetlicy w danym roku szkolnym.
Do dziennika zajęć w świetlicy wpisuje się:
- plan pracy świetlicy na dany rok szkolny,
- imiona i nazwiska uczniów korzystających ze świetlicy,
- oddział, do którego uczęszczają,
- tematy zajęć przeprowadzanych w świetlicy,
- obecność uczniów na poszczególnych godzinach zajęć.
Jak powinno się skonstruować plan pracy świetlicy?
– warto uwzględnić priorytety realizacji polityki oświatowej państwa,
– należy uwzględnić specyfikę szkoły,
– wziąć pod uwagę potrzeby i możliwości wszystkich uczniów, również tych ze SPE,
– uwzględnić zapisy i planowane działania w programie wychowawczo- profilaktycznym szkoły,
– bieżące wydarzenia,
– kalendarz roku szkolnego.
Nauczyciele na bieżąco monitorują swoją pracę w świetlicy szkolnej, dokonują jej oceny, czyli ewaluacji i dokonują podsumowania za pomocą sprawozdania, w którym opisać mogą uzyskane efekty i rekomendacje do dalszej pracy.
Przykładowy plan opracowałyśmy do materiałów szkoleniowych.
W planie znajdziecie szczegółowe cele, zadania, aktywności i propozycje zapisów oraz inspiracje i mnóstwo materiałów.
Szkolenie wraz z planem do edycji zakupisz wraz ze szkoleniem TUTAJ
Szkolenie wraz z opracowanym sprawozdaniem do edycji kupisz TUTAJ
Aby ułatwić nauczycielom przygotowanie się do pracy w świetlicy szkolnej, przygotowałyśmy szkolenie wraz z materiałami.
Co zawiera szkolenie?
Szkolenie dla nauczycieli zajęć świetlicowych – szkolenie zawiera nagranie oraz materiały.
Tematyka szkolenia:
– ogranizacja zajęć świetlicowych,
– plan pracy świetlicy szkolnej,
– sprawozdanie z planu pracy świetlicy szkolnej,
– aktywności, karty pracy, gazetki i scenariusze na poszczególne miesiące.
Materiały składają się z 6 części:
Część 1 – organizacja zajęć świetlicowych, plan pracy i sprawozdanie.
Część 2 – wrzesień, październik – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Część 3 – listopad, grudzień – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Część 4 – styczeń, luty – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Część 5 – marzec, kwiecień – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Część 6 – maj, czerwiec – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Nagranie: 55 min.
Nagranie wideo i materiały w formacie PDF.
Przykładowe strony z materiałów.
SZKOLENIE Z MATERIAŁAMI KUPISZ TUTAJ
Potrzebujesz wsparcia w zakresie planowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, w sporządzeniu programu tych zajęć, zeszytu obserwacji i doboru ćwiczeń i aktywności oraz wpisu do dziennika zajęć?
Skorzystaj z naszego szkolenia i e-booka, który jest publikacją pdf zawierającą najważniejsze informacje, przykładowy program, zeszyt obserwacji, okresową ocenę funkcjonowania dziecka, przykłady ćwiczeń i wpisów do dziennika.
Publikacja jest kompleksowym wsparciem nauczycieli i zawiera wzory i przykłady zapisów w niezbędnej dokumentacji. Pliki są edycji i gotowe do dostosowania do potrzeb danego nauczyciela. Publikacja zawiera 45 stron, plus zewnętrzne pliki do edycji.
E-BOOK Z MATERIAŁAMI KUPISZ TUTAJ plus szkolenie
Pomocne materiały w pracy z uczniami ze SPE
Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci:
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Jeżeli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci:
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
W ofercie mamy również teczki pedagoga specjalnego, zawierające niezbędną dokumentację do edycji oraz wskazówki, materiały i porady.
Dla nauczycieli współorganizujących kształcenie niezbędna dokumentację wraz z materiałami do pracy zawiera TECZKA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCE.
Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego. Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.
OFERTA SZKOLEŃ RAD PEDAGOGICZNYCH ZNAJDUJE SIĘ TUTAJ
Jak można wykorzystać sztuczną inteligencję w edukacji i terapii w inny sposób?
Obejrzyj nasze szkolenie z materiałami TUTAJ
Zamów szkolenie z wykorzystania sztucznej inteligencji