Obszary do usprawniania i rozwijania u dziecka z lekką niepełnosprawnością intelektualną

Uczniowie  z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim charakteryzuje się istotnie niższym niż przeciętne funkcjonowaniem intelektualnym z jednocześnie współwystępującym ograniczeniem w zakresie dwóch lub więcej spośród następujących umiejętności przystosowawczych: porozumiewania się, samoobsługi, trybu życia domowego, uspołecznienia, korzystania z dóbr społeczno-kulturalnych, samodzielności, troski o zdrowie i bezpieczeństwo, umiejętności szkolnych, organizowania czasu wolnego i pracy (Kostrzewski).

Jest to zaburzenie o charakterze globalnym (wszystkie funkcje i procesy psychiczne odbiegają od normy), dlatego ich trudności w uczeniu wynikają  z zaburzeń:

•spostrzegania,

•uwagi,

•pamięci,

•myślenia,

•mowy,

•sprawności motorycznych,

•ale także procesów emocjonalnych, motywacyjnych, adaptacji społecznej.

Dzieci z niepełnosprawnością w stopniu lekkim charakteryzuje przede wszystkim niska zdolność myślenia abstrakcyjnego oraz zdolność syntetycznego ujmowania zdobytych wiadomości i wiązania ich w logiczną całość, a stąd wypływa brak umiejętności wnioskowania. (M. Grzegorzewska, Pedagogika Specjalna, 1968).

Rozpoznawanie n.i. w stopniu lekkim stwarza bardzo często problemy. Wynikają one  z podobnych objawów dziecka zaniedbanego i n.i., ponieważ często warunki środowiskowe z których wywodzi się dziecko mogą wpłynąć niekorzystnie na jego rozwój ogólny.

Większości opracowań naukowych podkreślony jest istotny wpływ nieprawidłowego funkcjonowania środowiska rodzinnego dziecka na występowanie n.i w stopniu lekkim. Pojawia się czasem określenie n.i. uwarunkowanego społecznie lub opóźnienia społecznego. 

Dzieci n.i w stopniu lekkim nie wyróżniają się swym wyglądem zewnętrznym wśród rówieśników i dopiero po wnikliwej obserwacji można zauważyć istotne odchylenia w funkcjonowaniu określonych czynników psychofizycznych.

  • Spostrzeganie tych dzieci jest niedokładne, dzieci mają trudności z wyodrębnianiem istotnych szczegółów, co wiąże się ze znacznym zaburzeniem analizy i syntezy. Tok spostrzegania jest  wolny. Jan Opiat zwraca uwagę na wolniejsze tempo spostrzegania i jego zawężony zakres oraz na trudności w analizowaniu kształtu i materiału spostrzeganego przedmiotu (różnicowanie barw, odrębności przedmiotów, powiązanie w całość określonych elementów).
  • Koncentracja uwagi. U uczniów z n.i. w stopniu lekkim stwierdza się obniżoną zdolność koncentracji uwagi. Ich uwaga jest krótkotrwała, mało podzielna i łatwo ulega zakłóceniu (nadmiernie odwracalna). Bardzo trudno jest skoncentrować ich uwagę zwłaszcza, gdy podejmują rozwiązanie zadań sprawiających trudności. Wzmacnianie uwagi tych uczniów jest procesem ciągłym i nie można go pomijać w trakcie realizacji działań edukacyjno-terapeutycznych.
  • Pamięć. Dzieci z n.i. w stopniu lekkim mają dobrą pamięć mechaniczną (odtwarzają odtwórczo zapamiętane treści, ale nie rozumieją tego co zapamiętali. Nie potrafią wybiórczo tej wiedzy zastosować).
  • Pamięć logiczna jest u nich w dużym stopniu zaburzona, co przejawia się w obserwowanych faktach:
  • odtwarzanie zapamiętanych informacji odbywa się według zapamiętanej kolejności,
  • mają trudności z odpytywaniem wyrywkowym, często po prostu nie rozumieją tego, czego wyuczyły się na pamięć,
  • mają trudności w posługiwaniu się wyuczoną tabliczką mnożenia, bo wymaga to wybiórczego stosowania zapamiętanych wiadomości,
  • potrzebują również większej liczby powtórzeń, aby utrwalić zapamiętane informacje,
  • Mowa. rozwój mowy u dzieci n.i. w stopniu lekkim często bywa opóźniony, jednakże z uwagi na stosunkowo dobrą pamięć mechaniczną są w stanie (przy dobrej stymulacji środowiskowej) opanować znaczny zasób słownictwa, chociaż: 
  • mają trudności w rozumieniu znaczenia wypowiedzi oraz w samodzielnym tworzeniu dłuższych wypowiedzi (twórcze stosowanie mowy),
  • mają stosunkowo dobrze rozwiniętą mowę odtwórczą, ale słabiej funkcjonuje u nich twórczy wymiar mowy.
  • Rozwój mowy u dzieci z n.i. w stopniu lekkim często bywa opóźniony, jednakże z uwagi na stosunkowo dobrą pamięć mechaniczną są w stanie przy dobrej stymulacji środowiskowej opanować znaczny zasób słownictwa. Mają natomiast trudności w rozumieniu znaczenia wypowiedzi oraz  w samodzielnym tworzeniu opowiadań ( twórcze stosowanie mowy). Częściej też w porównaniu z dziećmi w normie występują u nich wady wymowy.
  • Myślenie abstrakcyjne. Osoby z n.i. w stopniu lekkim mają zaburzone myślenie abstrakcyjne, słowno-pojęciowe. Ich myślenie rozwojowe zatrzymuje się na poziomie myślenia konkretno-obrazowego, co przejawia się w trudnościach z:
  •  abstrahowaniem,
  •  uogólnianiem,
  •  tworzeniem pojęć,
  •  wnioskowaniem,
  •  czy przewidywaniem (myśleniem przyczynowo- skutkowym).
  • zaburzenie wyższych form myślenia w znacznym stopniu utrudnia zdobywanie wiedzy i powoduje, że pewien jej zasób jest niedostępny osobom z n.i. w stopniu lekkim.

Najczęściej występujące zaburzenia u dzieci z n.i. w stopniu lekkim, które mają znaczenie dla ich osiągnięć szkolnych, to:

  • zaburzenie orientacji przestrzennej,
  • niski poziom sprawności grafomotorycznej,
  • słaba koncentracja uwagi,
  • liczne i nasilone wady wymowy,
  • wolniejsze tempo pracy,
  • zaburzenia rozumienia znaczenia wypowiedzi,
  • zaburzenia analizy i syntezy (wzrokowej, słuchowej, wzrokowo-słuchowej),
  • trudności w rozpoznawaniu liter oraz w czytaniu,
  • trudności w rozumieniu przeczytanego tekstu,
  • istotnie zaburzony poziom rozumienia wszelkich reguł, zasad, definicji,
  • utrudnione tworzenie pojęcia liczby,
  • ograniczenia procesów pamięciowych,
  • trudności w antycypacji zachowań,
  • impulsywność,
  • podatność na negatywne wpływy otoczenia,
  • niski poziom motywacji,
  • mała wrażliwość na potrzeby innych,
  • częste przejawy agresji,
  • trudności w orientowaniu się w stosunkach czasowych i posługiwaniu się nimi,
  • kłopoty w powiązaniu nowych informacji z poprzednio zapamiętanymi,
  • słaby poziom stosowania umiejętności w praktyce,
  • mała samodzielność w wykonywaniu zadań,
  • często występująca nadpobudliwość psychoruchowa,
  • brak zrozumienia treści zadań tekstowych i trudności w ich rozwiązywaniu,
  • zaburzenia wyobraźni przestrzennej utrudniające rozumienie i wykonywanie zadań geometrycznych.

Przykładowe zasady pracy z uczniami, dla których dostosowujemy wymagania edukacyjne:

  • Postrzeganie konkretnego ucznia bez presji wymogów programowych, z założeniem, że

obowiązująca jest podstawa programowa kształcenia ogólnego,którą należy zrealizować w całości, ale w stopniu i w zakresie trudności zadań odpowiadających możliwościom intelektualnym ucznia.

  • Zredukowanie do niezbędnego minimum tematyki o wysokim stopniu abstrakcji.
  • Nauczanie oparte na konkretach, ciągłe odwoływanie się do doświadczenia dziecka.
  • Umożliwianie korzystania z różnorodnych pomocy dydaktycznych (plakaty, plansze,

kalkulator, liczmany).

  • Jak najczęstsze korzystanie z modeli, konkretów, okazów, liczmanów, przedmiotów

możliwych do bezpośredniego poznania, w drugiej kolejności ze słowa mówionego,

zaś najrzadziej z tekstu do przeczytania, bo często dzieci te nie czytają, ale jeśli czytają to mechanicznie bez zrozumienia.

  • Rozwijanie strategii pamięciowych ucznia oraz kompensowanie braków w tym zakresie (np. nauka tworzenia notatek obrazkowych przedstawiających sekwencje niezbędnych kroków do rozwiązania zadania, określających elementy pracy, którą należy przygotować).
  • Wykorzystywanie umownych znaków porządkujących pracę na lekcji, np. kolorowe karteczki, symbole (piktogramy), a także możliwe do wykorzystania symboliczne rysunki z systemów wspomagającej komunikacji.

Jakie narzędzia i pomoce wykorzystywać?

– szablony

– instrukcje

– schematy

– tablice demonstracyjne

– modele

– manipulatory

– kreatywne pomoce

– gadżety edukacyjne

– maty

– gry planszowe

– gry spinnerowe

– roboty

– nowe technologie

W pracy z uczniami z lekką niepełnosprawnością nie możemy zapomnieć o dostosowaniach wymagań edukacyjnych.

O dostosowaniach wymagań edukacyjnych przeczytasz TUTAJ

Dla uczniów z lekką niepełnosprawnością organizuje się zajęcia rewalidacyjne. 

O zajęciach rewalidacyjnych przeczytasz TUTAJ

Istotnym elementem pracy z uczniem z lekką niepełnosprawnością intelektualną będzie także TUS- Trening Umiejętności Społecznych.

O TUS przeczytasz TUTAJ

Uczniowie z lekką n. i. świetnie sprawdzają się spersonalizowane pomoce dydaktyczne.

O kreatywnych pomocach przeczytasz TUTAJ

O kreatywnych pomocach dydaktycznych w 3D przeczytasz TUTAJ

Polecamy też film na temat funkcjonowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną, który znajduje się na portalu Ninoteka. Teraz dostępny za darmo przez kilka dni.

Na prośbę Państwa przygotowałyśmy teczkę do pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną.

Co zawiera nasza teczka?

ZAWARTOŚĆ TECZKI: 1.Specyfika i charakterystyka funkcjonowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 2.Organizacja pracy z uczniem z z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 3.Dostosowanie wymagań edukacyjnych. 4.WOPFU. 5.IPET. 6.Program zajęć rewalidacyjnych. 7.Program zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. 8.Program zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne 9.Przykładowe aktywności i ćwiczenia do pracy z uczniem. 10.Karty pracy.

Ilość stron: 196. E-book w formacie PDF

Skorzystaj ze szkolenia Rady Pedagogicznej


Zamów szkolenie Rady Pedagogicznej, a przygotujemy Ciebie do efektywnej pracy z uczniami ze SPE i współpracy z nauczycielami.