O edukacji włączającej i pracy w zróżnicowanej klasie

📗Moje zdanie na temat edukacji włączającej i integracyjnej bardzo ewaluowało z biegiem lat i nabywanego doświadczenia w pracy z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną.

📗Nadal uważam, że szkoły specjalne są najlepszym miejscem edukacji z tych uczniów, z różnych względów. Czasy się zmieniły i w naszych szkołach ogólnodostępnych jet coraz więcej dzieci i młodzieży ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi (w tym ze spektrum autyzmu, niepełnosprawnością ruchową, słuchową czy wzrokową), ale w normie intelektualnej i nie dla nich są szkoły specjalne.
📗Dlatego naszym obowiązkiem jest zapewnić tym dzieciom taką formę edukacji, która zapewni im bezpieczne i dostosowane warunki do rozwoju.

❗️Czy to jest łatwe? Nie!
❗️Czy szkoły są przygotowane na taką formę nauczania? Nie!
❗️Czy nauczyciele potrafią pracować z uczniami w zróżnicowanej klasie? Nie zawsze!

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

📗Wszyscy uczymy się pracy w zróżnicowanej klasie, wdrażamy nowe metody i próbujemy stworzyć równe szanse dla każdego dziecka.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

📌Edukacja jest kluczowym elementem rozwoju społeczeństwa i jednym z głównych narzędzi poprawy jakości każdego z nas.

📌Każde dziecko, bez względu na swoje możliwości ma prawo do równego traktowania i funkcjonowania w grupie rówieśniczej.

📌Edukacja włączająca odgrywa istotną rolę w promowaniu równości szans, akceptacji różnorodności, integracji społecznej oraz budowaniu społeczeństwa opartego na wartościach takich jak tolerancja, zrozumienie i szacunek.

Dlaczego tak ważna jest edukacja włączająca i stwarzanie właściwych warunków do rozwoju dla każdego ucznia?

📙Równość szans: Dzięki włączającej edukacji, wszystkie dzieci i młodzież, niezależnie od różnic w zdolnościach, pochodzeniu społecznym czy niepełnosprawnościach, mają szansę na rozwój swoich umiejętności i talentów.

📘Akceptacja różnorodności: Włączająca edukacja uczy szacunku i akceptacji dla różnic kulturowych, etnicznych, religijnych czy społecznych. Dzięki temu uczniowie uczą się otwartości na innych i budowania pozytywnych relacji z osobami różniącymi się od siebie.

📙Integracja społeczna: Poprzez edukację włączającą, uczniowie uczą się współpracy, empatii i solidarności, co sprzyja budowaniu społeczeństwa opartego na wartościach społecznych i wspólnym dobrym.

📘Rozwój osobisty: Edukacja włączająca stawia na rozwój osobisty uczniów, ich umiejętności społeczne, kreatywność, myślenie krytyczne i samodzielność.

📙Zapobieganie dyskryminacji: Poprzez edukację włączającą można przeciwdziałać zjawiskom takim jak dyskryminacja, wykluczenie społeczne czy nietolerancja. Uczniowie uczą się rozpoznawać i zwalczać różne formy dyskryminacji oraz bronić swoich i innych praw.

A jakie wyzwania stawia przed nami ten model edukacji?

📒Różnorodność uczniów: Edukacja włączająca zakłada uwzględnienie różnorodności uczniów, co oznacza konieczność dostosowania metodyki nauczania do indywidualnych potrzeb i możliwości każdego ucznia. To wymaga od nauczycieli większego zaangażowania, elastyczności i umiejętności pracy z zróżnicowanymi grupami uczniów.

📒Brak odpowiednich zasobów: Wdrażanie edukacji włączającej wymaga odpowiednich zasobów finansowych, kadrowych i materialnych. Brak wystarczających środków może stanowić poważną przeszkodę w zapewnieniu wysokiej jakości edukacji dla wszystkich uczniów.

📒Akceptacja społeczna: W niektórych społecznościach może występować opór wobec włączającej edukacji, wynikający z braku zrozumienia, stereotypów czy obaw. Konieczne jest budowanie świadomości społecznej i akceptacji dla różnorodności oraz promowanie wartości równości i tolerancji.

📒Szkolenie nauczycieli: Nauczyciele odgrywają kluczową rolę w wdrażaniu włączającej edukacji. Konieczne jest zapewnienie im odpowiednich szkoleń, wsparcia oraz narzędzi do efektywnej pracy z różnorodnymi grupami uczniów.

Ocena i monitorowanie postępów: Taka edukacja oparta o zróżnicowane potrzeby wymaga nowych podejść do oceniania postępów uczniów, uwzględniających ich indywidualne potrzeby i zdolności. Konieczne jest opracowanie adekwatnych narzędzi oceny oraz monitorowanie postępów uczniów w sposób adekwatny do zasady włączania.

📒Partnerstwo z rodzicami i społecznością lokalną: Edukacja włączająca powinna być wspierana przez zaangażowanie rodziców oraz współpracę z lokalną społecznością. Współpraca z różnymi uczniami może być wyzwaniem, ale jest kluczowa dla skutecznego wdrożenia włączającej edukacji.

W tym roku szkolnym jednym z elementów kierunków realizacji polityki oświatowej państwa jest edukacja włączająca i praca w zróżnicowanej klasie. Jako pedagog specjalny, ekspert w tej dziedzinie i szkoleniowiec uważam, że to bardzo dobry i niezbędny obszar.

Dzieci ze SPE w przedszkolach i szkołach będzie przybywać, a naszym obowiązkiem jest dostosować przedszkola i szkoły do ich potrzeb.

Poniżej kilka wcześniej przygotowanych artykułów na temat pracy z uczniami ze SPE. Zapraszam do współpracy z zakresie szkoleń i różnych form doskonalenia nauczycieli.

Oferta szkoleń z kierunkami: https://nodnzytaczechowska.pl/szkoleniakierunkipolitykioswiatowejpanstwa/

Oferta szkoleń ośrodka: https://nodnzytaczechowska.pl/oferta-szkolen/

PRIORYTET   x

O edukacji włączającej: https://nodnzytaczechowska.pl/edukacja-wlaczajaca/

O pracy w zróżnicowanej klasie: https://nodnzytaczechowska.pl/jak-pracowac-w-zroznicowanej-klasie-i-grupie/

O ocenianiu uczniów ze SPE: https://nodnzytaczechowska.pl/ocenianie-uczniow-ze-spe/

O tym jak rozmawiać z uczniami o niepełnosprawności: https://nodnzytaczechowska.pl/jak-rozmawiac-z-uczniami-o-niepelnosprawnosci-i-szczegolnych-potrzebach-ich-kolegow/

O języku inkluzywnym: https://nodnzytaczechowska.pl/jezyk-inkluzywny-i-wlaczajacy/

Materiały i pomoce do codziennej pracy z uczniami ze SPE:

https://www.specjalni.pl

#edukacjawłączająca #SPE #zróżnicowanaklasa #szkolenia #szkoleniaZytaCzechowska #nodnZytaCzechowska