Nie tylko od święta – o potrzebie codziennej godności, wsparcia i zrozumienia

Nie tylko od święta – o potrzebie codziennej godności, wsparcia i zrozumienia

Są takie dni, które mają moc zatrzymania nas. Dni, które przypominają, że obok nas żyją ludzie zmagający się z niepełnosprawnościami, z odmiennością, z wykluczeniem. Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, Dzień Osób z zespołem Downa, Dzień Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną, Dzień Walki z Dyskryminacją Osób z Niepełnosprawnościami. Kalendarz pełen ważnych dat. Ale czy te dni mają sens? Czy realnie coś zmieniają?

Tak – są potrzebne.

Bo budują świadomość. Bo pozwalają mówić głośno o sprawach, które zbyt często zostają przemilczane. Bo to właśnie wtedy edukujemy, tłumaczymy, przełamujemy stereotypy i pokazujemy, że „inność” nie oznacza „gorszości”. Dają przestrzeń do empatii, do zatrzymania się, do spojrzenia drugiemu człowiekowi w oczy – nie z litością, ale z szacunkiem.

Ale prawdziwa zmiana zaczyna się nie w deklaracjach i hasłach, lecz w codzienności. Bo nic nie zastąpi codziennego wsparcia, małych gestów zrozumienia i życzliwości. Tego, że nie śmiejemy się z czyjejś inności. Tego, że nie komentujemy, nie wykluczamy, nie szufladkujemy. Tego, że nie infantylizujemy dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną, że nie litujemy się nad osobą z zaburzeniem ruchu, że nie patrzymy z wyższością na ucznia z dysleksją, że nie unikamy osoby w spektrum autyzmu, która komunikuje się inaczej niż większość.

To w naszym spojrzeniu, w naszym tonie głosu, w decyzji, by kogoś zaprosić do rozmowy, do zabawy, do wspólnego działania – tam kryje się godność. Tam kryje się prawdziwa inkluzja.

Gesty mają znaczenie. Nie trzeba wielkich czynów. Wystarczy uśmiech, zaproszenie, cierpliwość, uważność. Wystarczy traktować każdego człowieka z równą godnością – niezależnie od tego, jak się porusza, jak mówi, kogo kocha, w co wierzy, jakiej pomocy potrzebuje.

Niech te symboliczne dni pozostaną z nami na dłużej niż 24 godziny. Niech będą impulsem, który odmieni codzienność – nie tylko raz w roku, ale każdego dnia. Bo wszyscy jesteśmy różni, ale każdy zasługuje na szacunek, akceptację i obecność. I to właśnie my – poprzez codzienne wybory – możemy ten świat uczynić bardziej ludzkim.

Budowanie takiej świadomości nie jest zadaniem wyłącznie dla nauczycieli. Postawy empatii, szacunku i otwartości kształtują się przede wszystkim w domu, w rodzinie, wśród rówieśników i w codziennej przestrzeni społecznej. To wspólna odpowiedzialność – nas wszystkich.

Dodatkowo udostępniam różne materiały do realizacji tego ważnego tematu:

  • Dzień Walki z Dyskryminacją Osób z Niepełnosprawnościami TUTAJ
  • Język inkluzywny TUTAJ
  • Jak rozmawiać z uczniami o niepełnosprawności i szczególnych potrzebach ich kolegów i koleżanek TUTAJ
  • Wsparcie rodziców dzieci z niepełnosprawnościami TUTAJ
  • Jak pracować z uczniem z umiarkowaną niepełnosprawnością TUTAJ
  • Umiarkowana niepełnosprawność intelektualna TUTAJ
  • Lekka niepełnosprawność intelektualna TUTAJ
  • Jak pracować w zróżnicowanej klasie TUTAJ
  • Praca z uczniem w spektrum autyzmu TUTAJ
  • Odwrócone komunikaty TUTAJ

Polecam szkolenia prowadzone przez ośrodek. Oferta szkoleń TUTAJ

Oferta szkolen dla Rad Pedagogicznych  x

Polecam także pakiet szkoleń wraz z materiałami.

Dostępne TUTAJ

szkolenia i materialy dla nauczycieli x

👩‍🏫Jesteś nauczycielem, pedagogiem lub psychologiem szkolnym?

👨‍🏫Masz pomysł na skuteczne sposoby, które pomogą uczniom szkół podstawowych i ponadpodstawowych łatwiej się uczyć i czerpać radość z nauki, mimo różnych wyzwań i ograniczeń?

🤩Dołącz do programu „WŁĄCZ POPOJUTRZE!” – to 5 miesięcy pracy nad Twoim własnym rozwiązaniem + 22 000 zł stypendium tylko dla Ciebie.

🔆 Co to jest „WŁĄCZ POPOJUTRZE!”?

To program dla nauczycieli, pedagogów i psychologów szkolnych, którzy chcą stworzyć proste, ale skuteczne sposoby pomagania uczniom – m.in. tym, którzy mają trudności, np. z czytaniem, koncentracją czy emocjami.

Program daje Ci 22 000 zł stypendium na rozwój Twojego pomysłu i wsparcie ekspertów, którzy pomogą Ci go dopracować i przetestować, aby również inni mogli z niego skorzystać w swojej szkole.

💡 DLACZEGO WARTO?

👉Dostajesz stypendium – za czas poświęcony na pracę nad swoim rozwiązaniem.

👉Nie jesteś sam_a – możesz liczyć na indywidualne konsultacje z mentorami i specjalistami z różnych dziedzin.

👉Uczysz się nowoczesnych metod – podczas dwóch warsztatów (jeden na żywo, jeden online) nauczysz się, jak krok po kroku tworzyć i testować swoje rozwiązanie.

👉Budujesz relacje – poznasz innych edukatorów z pasją, wymienisz się doświadczeniami i pomysłami w specjalnym forum online.

🔍 JAK TO DZIAŁA?

👉Zgłaszasz swój pomysł – w prostym formularzu opisujesz, z czym mierzą się Twoi uczniowie i uczennice i jak chcesz im pomóc.

👉Bierzesz udział w warsztatach – wspólnie z innymi uczestnikami dopracowujesz swój pomysł.

👉Konsultujesz, kiedy chcesz – masz dostęp do mentorów i ekspertów przez cały czas trwania programu.

👉Pracujesz nad prototypem – średnio 35 godzin w miesiącu (w tym twojej pracy koncepcyjnej) – rozwijasz i testujesz swoje rozwiązanie, np. scenariusze zajęć, model, narzędzia czy materiały.

👉Pokazujesz efekty – na koniec prezentujesz swój pomysł. 10 najlepszych projektów zostanie zaproszonych do przetestowania i dopracowania w szkołach.

✅ CO ZYSKASZ?

🤩Rozwiniesz z nami swój pomysł, który pomaga uczniom i uczennicom – ułatwia im naukę i daje szansę w pełni uczestniczyć w życiu szkolnym.

🤩Nauczysz się pracować nowoczesnymi metodami.

🤩Przeżyjesz przygodę edukacyjną jednocześnie mając stypendium.

🤩Zyskasz nowe znajomości i kontakty w środowisku edukacyjnym.

🤩Sprawisz, że uczenie się stanie się frajdą i włączysz wykluczone grupy w proces edukacyjny.

🟢A WIĘC JEŚLI:

🔥Tworzysz narzędzie, scenariusz, metodę?

🔥Może stosujesz ciekawe ćwiczenia, przerywniki?

🔥Chcesz działać, testować, rozwijać?

Nie czekaj na „kiedyś” – WŁĄCZ POPOJUTRZE!

💻 ZAPISZ SIĘ NA WEBINARY:

2️⃣ Zainspiruj się w maju i zobacz, że masz ten pomysł w swojej głowie! Dwa dodatkowe spotkania informacyjne/ webinary, podczas których:

➡️13 maja samorzeczniczka Ania Klecha Dziewczyna z Fioletową Nogą porozmawia z Zyta Czechowska o tym, jakie przykłady w codziennej edukacji można zgłosić, aby zdobyć stypendium – praktyczniej się nie da! Z humorem i doświadczeniem. O tym jak twój pomysł na edukację włączająca może zdobyć 22 tys. zł stypendium.

ZAPISZ SIĘ TU: https://tiny.pl/gwm3x8ps

oraz…

➡️16 maja Dawid Łasiński contra Zyta Czechowska obalą mity! – poznacie całą prawdę o tym, jak rozwinąć pomysł dla edukacji włączającej wart 22 tys. zł Twojego stypendium.

ZAPISZ SIĘ TU: https://tiny.pl/6bysbkpt

SENSE consulting

#Fundusze UE #FunduszeEuropejskie#SENSEconsulting#ODNPoznan#UAM

   n.jpg? nc cat=&ccb= & nc sid=dc& nc ohc=rjOo  NwQkNvwHzwRGw& nc oc=AdlPHeeGC GgwuZp zzvTGgTFvuCfQ fDORGgCtJnxGIruaHVmZA& nc zt=& nc ht=scontent waw

   n.jpg? nc cat=&ccb= & nc sid=dc& nc ohc=LGMeWMFQQkNvwFzeoJ& nc oc=AdlxUHWtw vXNCAJJFyTY TBUexoCy OUcVaVOhtijldLHONfoCsEqd U& nc zt=& nc ht=scontent waw