Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli Zyta Czechowska specjalni.pl

Nie tylko od święta – o potrzebie codziennej godności, wsparcia i zrozumienia
Są takie dni, które mają moc zatrzymania nas. Dni, które przypominają, że obok nas żyją ludzie zmagający się z niepełnosprawnościami, z odmiennością, z wykluczeniem. Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, Dzień Osób z zespołem Downa, Dzień Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną, Dzień Walki z Dyskryminacją Osób z Niepełnosprawnościami. Kalendarz pełen ważnych dat. Ale czy te dni mają sens? Czy realnie coś zmieniają?
Tak – są potrzebne.
Bo budują świadomość. Bo pozwalają mówić głośno o sprawach, które zbyt często zostają przemilczane. Bo to właśnie wtedy edukujemy, tłumaczymy, przełamujemy stereotypy i pokazujemy, że „inność” nie oznacza „gorszości”. Dają przestrzeń do empatii, do zatrzymania się, do spojrzenia drugiemu człowiekowi w oczy – nie z litością, ale z szacunkiem.
Ale prawdziwa zmiana zaczyna się nie w deklaracjach i hasłach, lecz w codzienności. Bo nic nie zastąpi codziennego wsparcia, małych gestów zrozumienia i życzliwości. Tego, że nie śmiejemy się z czyjejś inności. Tego, że nie komentujemy, nie wykluczamy, nie szufladkujemy. Tego, że nie infantylizujemy dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną, że nie litujemy się nad osobą z zaburzeniem ruchu, że nie patrzymy z wyższością na ucznia z dysleksją, że nie unikamy osoby w spektrum autyzmu, która komunikuje się inaczej niż większość.
To w naszym spojrzeniu, w naszym tonie głosu, w decyzji, by kogoś zaprosić do rozmowy, do zabawy, do wspólnego działania – tam kryje się godność. Tam kryje się prawdziwa inkluzja.
Gesty mają znaczenie. Nie trzeba wielkich czynów. Wystarczy uśmiech, zaproszenie, cierpliwość, uważność. Wystarczy traktować każdego człowieka z równą godnością – niezależnie od tego, jak się porusza, jak mówi, kogo kocha, w co wierzy, jakiej pomocy potrzebuje.
Niech te symboliczne dni pozostaną z nami na dłużej niż 24 godziny. Niech będą impulsem, który odmieni codzienność – nie tylko raz w roku, ale każdego dnia. Bo wszyscy jesteśmy różni, ale każdy zasługuje na szacunek, akceptację i obecność. I to właśnie my – poprzez codzienne wybory – możemy ten świat uczynić bardziej ludzkim.
Budowanie takiej świadomości nie jest zadaniem wyłącznie dla nauczycieli. Postawy empatii, szacunku i otwartości kształtują się przede wszystkim w domu, w rodzinie, wśród rówieśników i w codziennej przestrzeni społecznej. To wspólna odpowiedzialność – nas wszystkich.
Dodatkowo udostępniam różne materiały do realizacji tego ważnego tematu:
- Dzień Walki z Dyskryminacją Osób z Niepełnosprawnościami TUTAJ
- Język inkluzywny TUTAJ
- Jak rozmawiać z uczniami o niepełnosprawności i szczególnych potrzebach ich kolegów i koleżanek TUTAJ
- Wsparcie rodziców dzieci z niepełnosprawnościami TUTAJ
- Jak pracować z uczniem z umiarkowaną niepełnosprawnością TUTAJ
- Umiarkowana niepełnosprawność intelektualna TUTAJ
- Lekka niepełnosprawność intelektualna TUTAJ
- Jak pracować w zróżnicowanej klasie TUTAJ
- Praca z uczniem w spektrum autyzmu TUTAJ
- Odwrócone komunikaty TUTAJ
Polecam szkolenia prowadzone przez ośrodek. Oferta szkoleń TUTAJ

Polecam także pakiet szkoleń wraz z materiałami.
Dostępne TUTAJ

Jesteś nauczycielem, pedagogiem lub psychologiem szkolnym?
Masz pomysł na skuteczne sposoby, które pomogą uczniom szkół podstawowych i ponadpodstawowych łatwiej się uczyć i czerpać radość z nauki, mimo różnych wyzwań i ograniczeń?
Dołącz do programu „WŁĄCZ POPOJUTRZE!” – to 5 miesięcy pracy nad Twoim własnym rozwiązaniem + 22 000 zł stypendium tylko dla Ciebie.
Co to jest „WŁĄCZ POPOJUTRZE!”?
To program dla nauczycieli, pedagogów i psychologów szkolnych, którzy chcą stworzyć proste, ale skuteczne sposoby pomagania uczniom – m.in. tym, którzy mają trudności, np. z czytaniem, koncentracją czy emocjami.
Program daje Ci 22 000 zł stypendium na rozwój Twojego pomysłu i wsparcie ekspertów, którzy pomogą Ci go dopracować i przetestować, aby również inni mogli z niego skorzystać w swojej szkole.
DLACZEGO WARTO?
Dostajesz stypendium – za czas poświęcony na pracę nad swoim rozwiązaniem.
Nie jesteś sam_a – możesz liczyć na indywidualne konsultacje z mentorami i specjalistami z różnych dziedzin.
Uczysz się nowoczesnych metod – podczas dwóch warsztatów (jeden na żywo, jeden online) nauczysz się, jak krok po kroku tworzyć i testować swoje rozwiązanie.
Budujesz relacje – poznasz innych edukatorów z pasją, wymienisz się doświadczeniami i pomysłami w specjalnym forum online.
JAK TO DZIAŁA?
Zgłaszasz swój pomysł – w prostym formularzu opisujesz, z czym mierzą się Twoi uczniowie i uczennice i jak chcesz im pomóc.
Bierzesz udział w warsztatach – wspólnie z innymi uczestnikami dopracowujesz swój pomysł.
Konsultujesz, kiedy chcesz – masz dostęp do mentorów i ekspertów przez cały czas trwania programu.
Pracujesz nad prototypem – średnio 35 godzin w miesiącu (w tym twojej pracy koncepcyjnej) – rozwijasz i testujesz swoje rozwiązanie, np. scenariusze zajęć, model, narzędzia czy materiały.
Pokazujesz efekty – na koniec prezentujesz swój pomysł. 10 najlepszych projektów zostanie zaproszonych do przetestowania i dopracowania w szkołach.
CO ZYSKASZ?
Rozwiniesz z nami swój pomysł, który pomaga uczniom i uczennicom – ułatwia im naukę i daje szansę w pełni uczestniczyć w życiu szkolnym.
Nauczysz się pracować nowoczesnymi metodami.
Przeżyjesz przygodę edukacyjną jednocześnie mając stypendium.
Zyskasz nowe znajomości i kontakty w środowisku edukacyjnym.
Sprawisz, że uczenie się stanie się frajdą i włączysz wykluczone grupy w proces edukacyjny.
A WIĘC JEŚLI:
Tworzysz narzędzie, scenariusz, metodę?
Może stosujesz ciekawe ćwiczenia, przerywniki?
Chcesz działać, testować, rozwijać?
Nie czekaj na „kiedyś” – WŁĄCZ POPOJUTRZE!
ZAPISZ SIĘ NA WEBINARY:
Zainspiruj się w maju i zobacz, że masz ten pomysł w swojej głowie! Dwa dodatkowe spotkania informacyjne/ webinary, podczas których:
13 maja samorzeczniczka Ania Klecha Dziewczyna z Fioletową Nogą porozmawia z Zyta Czechowska o tym, jakie przykłady w codziennej edukacji można zgłosić, aby zdobyć stypendium – praktyczniej się nie da! Z humorem i doświadczeniem. O tym jak twój pomysł na edukację włączająca może zdobyć 22 tys. zł stypendium.
ZAPISZ SIĘ TU: https://tiny.pl/gwm3x8ps
oraz…
16 maja Dawid Łasiński contra Zyta Czechowska obalą mity! – poznacie całą prawdę o tym, jak rozwinąć pomysł dla edukacji włączającej wart 22 tys. zł Twojego stypendium.
ZAPISZ SIĘ TU: https://tiny.pl/6bysbkpt
#Fundusze UE #FunduszeEuropejskie#SENSEconsulting#ODNPoznan#UAM

