Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli Zyta Czechowska specjalni.pl

Praca w zróżnicowanej klasie to codzienność większości nauczycieli. Różnice między uczniami Praca z lekturami szkolnymi w zróżnicowanej klasie nigdy nie jest łatwa. Jeszcze trudniej staje się wtedy, gdy nauczyciel prowadzi zajęcia z uczniami z różnymi dysfunkcjami, deficytami czy niepełnosprawnościami. Dla wielu dzieci i młodzieży przeczytanie całej książki – zadanie z pozoru oczywiste – okazuje się wręcz barierą nie do pokonania.
Z jakimi problemami zmagają się uczniowie?
Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną
- Bardzo często nie czytają samodzielnie lub czytają w sposób odtwórczy, mechaniczny.
- Tekst jest dla nich zbyt obszerny i abstrakcyjny, a jego zrozumienie – praktycznie niemożliwe.
- Nawet jeśli odczytają słowa, to nie potrafią ich powiązać z treścią fabuły czy przesłaniem książki.
Uczniowie z zaburzeniami przetwarzania wzrokowego i słabowidzący
- Zmagają się z trudnościami w koncentracji wzroku na tekście, literach i słowach.
- Czytanie jest wolne, męczące i często powoduje bóle głowy czy szybkie znużenie.
- Problemem bywa również rozpoznawanie liter i utrzymanie prawidłowej płynności czytania.
Uczniowie z dysleksją
- Tracą wątek podczas czytania, często mylą litery i sylaby.
- Mają problem z tempem czytania, płynnością i poprawnością.
- Wymagają wielokrotnego czytania tego samego fragmentu, aby zrozumieć jego sens.
- Długie lektury budzą w nich frustrację i poczucie porażki.
Uczniowie z ADHD
- Mają ogromne trudności z utrzymaniem uwagi przez dłuższy czas.
- Często gubią się w tekście, przeskakują fragmenty, „czytają bez czytania”.
- Pojawia się zniecierpliwienie i zniechęcenie wobec długich książek.
Uczniowie w spektrum autyzmu
- Mogą czytać technicznie poprawnie, ale nie rozumieją metafor, symboli czy emocji bohaterów.
- Z trudem odczytują konteksty społeczne i ukryte znaczenia.
- Długie lektury wywołują w nich lęk i poczucie przytłoczenia.
Uczniowie, którzy wiedzą, że nie poradzą sobie z przeczytaniem lektury, często czują wstyd, lęk i frustrację. Podczas omawiania książki na lekcji odczuwają dyskomfort i wyobcowanie – widzą, że inni uczniowie radzą sobie lepiej. Może to prowadzić do obniżenia poczucia własnej wartości, unikania lekcji, a nawet do zniechęcenia wobec całej szkoły.
Jak może pomóc nauczyciel w zróżnicowanej klasie?
- Audiobooki i e-booki – ułatwiają dostęp do treści osobom z dysleksją, ADHD czy problemami wzrokowymi.
- Teksty uproszczone i adaptacje – pozwalają uczniom z niepełnosprawnością intelektualną czy zaburzeniami przetwarzania językowego poznać treść w wersji dostosowanej do ich możliwości.
- Podział lektury na fragmenty – czytanie krótkich części z przerwami na rozmowę i wyjaśnienia.
- Praca metodą projektu – zamiast odpytywania, uczniowie mogą przygotować plakat, mapę myśli, ilustrację czy inscenizację.
- Zeszyty lekturowe i karty pracy – pomagają uporządkować treści i ułatwiają zapamiętanie.
Gdzie szukać wsparcia i darmowych materiałów?
Na szczęście w sieci znajdziemy wiele wartościowych narzędzi, które mogą wspierać pracę z lekturą. Oto kilka sprawdzonych propozycji:Wolne lektury- TUTAJ
Ogromna biblioteka cyfrowa, w której znajdziemy darmowe e-booki i audiobooki. To świetne rozwiązanie dla uczniów, którzy wolą słuchać niż czytać lub potrzebują wsparcia w odbiorze treści.
Oficjalna baza lektur w wersji elektronicznej. Dzięki temu uczniowie mogą czytać teksty na komputerze, tablecie czy smartfonie – zawsze i wszędzie.3.Zeszyty lekturowe, razemw.pl- TUTAJ
Lektury Dostępne na ZPE- TUTAJ
Gotowe zeszyty z pytaniami, ćwiczeniami i materiałami ułatwiającymi analizę lektur. Mogą być dużym wsparciem zwłaszcza dla uczniów, którzy potrzebują jasnych, uporządkowanych wskazówek.4. Eduzabawy- TUTAJ
Strona oferująca pomoce dydaktyczne, karty pracy i opracowania. Materiały są przejrzyste i łatwo można je dostosować do potrzeb różnych grup uczniów.5. Wakelet kolekcje opracowań- TUTAJ
Wakelet to platforma, na której nauczyciele i edukatorzy dzielą się gotowymi kolekcjami materiałów – od streszczeń, przez karty pracy, aż po propozycje zadań projektowych.
Jak pomóc uczniom w realizacji lektur?
- Daj wybór formy odbioru – książka papierowa, e-book, audiobook.
- Stosuj różnorodne metody sprawdzania wiedzy – quizy online, plakaty, komiksy, nagrania wideo, prace plastyczne.
- Ułatwiaj dostęp – udostępniaj linki do sprawdzonych źródeł, by każdy uczeń miał szansę zapoznać się z tekstem.
- Wspieraj motywację – zamiast tylko „odpytywać z treści”, zachęcaj do rozmów o emocjach, bohaterach, problemach bliskich uczniom.
Omawianie lektur w zróżnicowanej klasie to jedno z większych wyzwań współczesnej szkoły. Wymaga od nauczyciela elastyczności, empatii i znajomości narzędzi, które pozwolą każdemu uczniowi – niezależnie od jego trudności – uczestniczyć w lekcji i czerpać z niej wartościowe doświadczenia. Dzięki darmowym zasobom w sieci oraz kreatywnemu podejściu do pracy z tekstem możliwe jest takie prowadzenie lekcji, by nikt nie czuł się wykluczony.
Na szczęście w sieci znajdziemy wiele wartościowych narzędzi, które mogą wspierać pracę z lekturą. Oto kilka sprawdzonych propozycji:Wolne lektury- TUTAJ
Ogromna biblioteka cyfrowa, w której znajdziemy darmowe e-booki i audiobooki. To świetne rozwiązanie dla uczniów, którzy wolą słuchać niż czytać lub potrzebują wsparcia w odbiorze treści.
Polecamy nasze szkolenie i teczkę do pracy z uczniami z lekką niepełnosprawnością intelektualną TUTAJ

MATERIAŁY I SZKOLENIE DLA KLAS 1-3

MATERIAŁY I SZKOLENIE DLA KLAS 4-8

TECZKA PEDAGOGA SZKOLNEGO TUTAJ


DZIECKO W PRZEDSZKOLU ZE SPE TUTAJ


Aby wesprzeć pracę nauczyciela współorganizującego przygotowałyśmy szkolenie i opracowałyśmy Teczkę oraz szereg materiałów i pomocnych dokumentów do edycji. Wszystkie znajdziesz na naszej platformie szkoleniowej TUTAJ
.png)
SZKOLENIA I MATERIAŁY AWANS ZAWODOWY TUTAJ

PLANY I PROGRAMY PRACY NA NOWY ROK TUTAJ

NOWOŚCI SZKOLENIA Z MATERIAŁAMI- TECZKI

SZKOLENIA Z MATERIAŁAMI-NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ INTELEKTUALNA

ZAJĘCIA REWALIDACYJNE KLASY 1-4
.jpg)
KARTY PRACY ZAJĘCIA REWALIDACYJNE
.jpg)

ZAMÓW SZKOLENIE Z HIGIENY CYFROWEJ DLA NAUCZYCIELI I UCZNIÓW
.jpg)

Jeśli chcesz poznać podstawie aplikacje z wykorzystaniem AI, skorzystaj z naszego szkolenia oraz materiałów. KUPISZ JE TUTAJ

PRZYKŁADOWE PYTANIA I PROBLEMY NA EGZAMIN TUTAJ

Pytania na rozmowę kwalifikacyjną na stopień nauczyciela współorganizującego na stopień nauczyciela dyplomowanego TUTAJ

Polecamy naszą nowość

KOMPLEKSOWA POMOC W PRACY Z UCZNIEM Z UMIARKOWANĄ I ZNACZNĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ

Ale to nie wszystko, mamy dla Was coś specjalnego!!! Fachowo przygotowane materiały i dokumentację dla każdego nauczyciela na ścieżce rozwoju zawodowego.

Publikację na temat SZTUCZNEJ INTELIGENCJI kupisz TUTAJ
.png)
.jpg)
Skorzystaj z naszych szkoleń dla RAD PEDAGOGICZNYCH na temat wykorzystania sztucznej inteligencji w edukacji i terapii.
Oferta szkoleń znajduje sie TUTAJ

Szkolenia wraz z materiałami dla nauczycieli znajdziesz TUTAJ

NASZE MATERIAŁY
PRACA Z UCZNIAMI ZE SPE
AWANS ZAWODOWY
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA
ŚWIETLICA SZKOLNA
PEDAGOG SPECJALNY
NAUCZYCIEL WSPÓŁORGANIZUJĄCY
NOWE TECHNOLOGIE I SZTUCZNA INTELIGENCJA






