Lektury szkolne w zróżnicowanej klasie – wyzwania i pomocne narzędzia

Praca w zróżnicowanej klasie to codzienność większości nauczycieli. Różnice między uczniami Praca z lekturami szkolnymi w zróżnicowanej klasie nigdy nie jest łatwa. Jeszcze trudniej staje się wtedy, gdy nauczyciel prowadzi zajęcia z uczniami z różnymi dysfunkcjami, deficytami czy niepełnosprawnościami. Dla wielu dzieci i młodzieży przeczytanie całej książki – zadanie z pozoru oczywiste – okazuje się wręcz barierą nie do pokonania.

Z jakimi problemami zmagają się uczniowie?

Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną

  • Bardzo często nie czytają samodzielnie lub czytają w sposób odtwórczy, mechaniczny.
  • Tekst jest dla nich zbyt obszerny i abstrakcyjny, a jego zrozumienie – praktycznie niemożliwe.
  • Nawet jeśli odczytają słowa, to nie potrafią ich powiązać z treścią fabuły czy przesłaniem książki.

Uczniowie z zaburzeniami przetwarzania wzrokowego i słabowidzący

  • Zmagają się z trudnościami w koncentracji wzroku na tekście, literach i słowach.
  • Czytanie jest wolne, męczące i często powoduje bóle głowy czy szybkie znużenie.
  • Problemem bywa również rozpoznawanie liter i utrzymanie prawidłowej płynności czytania.

Uczniowie z dysleksją

  • Tracą wątek podczas czytania, często mylą litery i sylaby.
  • Mają problem z tempem czytania, płynnością i poprawnością.
  • Wymagają wielokrotnego czytania tego samego fragmentu, aby zrozumieć jego sens.
  • Długie lektury budzą w nich frustrację i poczucie porażki.

Uczniowie z ADHD

  • Mają ogromne trudności z utrzymaniem uwagi przez dłuższy czas.
  • Często gubią się w tekście, przeskakują fragmenty, „czytają bez czytania”.
  • Pojawia się zniecierpliwienie i zniechęcenie wobec długich książek.

Uczniowie w spektrum autyzmu

  • Mogą czytać technicznie poprawnie, ale nie rozumieją metafor, symboli czy emocji bohaterów.
  • Z trudem odczytują konteksty społeczne i ukryte znaczenia.
  • Długie lektury wywołują w nich lęk i poczucie przytłoczenia.

Uczniowie, którzy wiedzą, że nie poradzą sobie z przeczytaniem lektury, często czują wstyd, lęk i frustrację. Podczas omawiania książki na lekcji odczuwają dyskomfort i wyobcowanie – widzą, że inni uczniowie radzą sobie lepiej. Może to prowadzić do obniżenia poczucia własnej wartości, unikania lekcji, a nawet do zniechęcenia wobec całej szkoły.

Jak może pomóc nauczyciel w zróżnicowanej klasie?

  • Audiobooki i e-booki – ułatwiają dostęp do treści osobom z dysleksją, ADHD czy problemami wzrokowymi.
  • Teksty uproszczone i adaptacje – pozwalają uczniom z niepełnosprawnością intelektualną czy zaburzeniami przetwarzania językowego poznać treść w wersji dostosowanej do ich możliwości.
  • Podział lektury na fragmenty – czytanie krótkich części z przerwami na rozmowę i wyjaśnienia.
  • Praca metodą projektu – zamiast odpytywania, uczniowie mogą przygotować plakat, mapę myśli, ilustrację czy inscenizację.
  • Zeszyty lekturowe i karty pracy – pomagają uporządkować treści i ułatwiają zapamiętanie.

Gdzie szukać wsparcia i darmowych materiałów?

Na szczęście w sieci znajdziemy wiele wartościowych narzędzi, które mogą wspierać pracę z lekturą. Oto kilka sprawdzonych propozycji:Wolne lektury- TUTAJ

Ogromna biblioteka cyfrowa, w której znajdziemy darmowe e-booki i audiobooki. To świetne rozwiązanie dla uczniów, którzy wolą słuchać niż czytać lub potrzebują wsparcia w odbiorze treści.

Oficjalna baza lektur w wersji elektronicznej. Dzięki temu uczniowie mogą czytać teksty na komputerze, tablecie czy smartfonie – zawsze i wszędzie.3.Zeszyty lekturowe, razemw.pl- TUTAJ

Lektury Dostępne na ZPE- TUTAJ

Gotowe zeszyty z pytaniami, ćwiczeniami i materiałami ułatwiającymi analizę lektur. Mogą być dużym wsparciem zwłaszcza dla uczniów, którzy potrzebują jasnych, uporządkowanych wskazówek.4. Eduzabawy- TUTAJ

Strona oferująca pomoce dydaktyczne, karty pracy i opracowania. Materiały są przejrzyste i łatwo można je dostosować do potrzeb różnych grup uczniów.5. Wakelet kolekcje opracowań- TUTAJ

Wakelet to platforma, na której nauczyciele i edukatorzy dzielą się gotowymi kolekcjami materiałów – od streszczeń, przez karty pracy, aż po propozycje zadań projektowych.

Jak pomóc uczniom w realizacji lektur?

  • Daj wybór formy odbioru – książka papierowa, e-book, audiobook.
  • Stosuj różnorodne metody sprawdzania wiedzy – quizy online, plakaty, komiksy, nagrania wideo, prace plastyczne.
  • Ułatwiaj dostęp – udostępniaj linki do sprawdzonych źródeł, by każdy uczeń miał szansę zapoznać się z tekstem.
  • Wspieraj motywację – zamiast tylko „odpytywać z treści”, zachęcaj do rozmów o emocjach, bohaterach, problemach bliskich uczniom.

Omawianie lektur w zróżnicowanej klasie to jedno z większych wyzwań współczesnej szkoły. Wymaga od nauczyciela elastyczności, empatii i znajomości narzędzi, które pozwolą każdemu uczniowi – niezależnie od jego trudności – uczestniczyć w lekcji i czerpać z niej wartościowe doświadczenia. Dzięki darmowym zasobom w sieci oraz kreatywnemu podejściu do pracy z tekstem możliwe jest takie prowadzenie lekcji, by nikt nie czuł się wykluczony.

Na szczęście w sieci znajdziemy wiele wartościowych narzędzi, które mogą wspierać pracę z lekturą. Oto kilka sprawdzonych propozycji:Wolne lektury- TUTAJ

Ogromna biblioteka cyfrowa, w której znajdziemy darmowe e-booki i audiobooki. To świetne rozwiązanie dla uczniów, którzy wolą słuchać niż czytać lub potrzebują wsparcia w odbiorze treści.

Polecamy nasze szkolenie i teczkę do pracy z uczniami z lekką niepełnosprawnością intelektualną TUTAJ

Warsztaty dla nauczycieli

MATERIAŁY I SZKOLENIE DLA KLAS 1-3 

Ocenianie kształtujące

MATERIAŁY I SZKOLENIE DLA KLAS 4-8

Pierwsza pomoc w szkole

TECZKA PEDAGOGA SZKOLNEGO TUTAJ

Edukacja dla bezpieczeństwa

UCZEŃ SŁABOSŁYSZĄCY TUTAJ

Integracja uczniów z Ukrainy

DZIECKO W PRZEDSZKOLU ZE SPE TUTAJ

Integracja sensoryczna


    KUPISZ TUTAJ

Nowe technologie w edukacji

Aby wesprzeć pracę nauczyciela współorganizującego przygotowałyśmy szkolenie i opracowałyśmy Teczkę oraz  szereg materiałów i pomocnych dokumentów do edycji. Wszystkie znajdziesz na naszej platformie szkoleniowej TUTAJ

Sklep dla nauczycieli

SZKOLENIA I MATERIAŁY AWANS ZAWODOWY TUTAJ

Jakimi problemami zmagają się uczniowie

PLANY I PROGRAMY PRACY NA NOWY ROK TUTAJ

Pomóc uczniom realizacji lektur

NOWOŚCI SZKOLENIA Z MATERIAŁAMI- TECZKI 

Uczniowie zaburzeniami przetwarzania wzrokowego słabowidzący

SZKOLENIA Z MATERIAŁAMI-NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ INTELEKTUALNA 

Uczniowie spektrum autyzmu

ZAJĘCIA REWALIDACYJNE KLASY 1-4

Znajdziemy wiele wartościowych

KARTY PRACY ZAJĘCIA REWALIDACYJNE 

Wspierać pracę lekturą

NOWOŚCI SZKOLENIA Z TECZKAMI

Oto kilka sprawdzonych

ZAMÓW SZKOLENIE Z HIGIENY CYFROWEJ DLA NAUCZYCIELI I UCZNIÓW

Propozycji wolne lektury
Cyfrowa której znajdziemy

Jeśli chcesz poznać podstawie aplikacje z wykorzystaniem AI, skorzystaj z naszego szkolenia oraz materiałów. KUPISZ JE TUTAJ

Darmowe booki audiobooki

PRZYKŁADOWE PYTANIA I PROBLEMY NA EGZAMIN TUTAJ

Niż czytać lub

Pytania na rozmowę kwalifikacyjną  na stopień nauczyciela współorganizującego na stopień nauczyciela dyplomowanego TUTAJ

Potrzebują wsparcia odbiorze

Polecamy naszą nowość

Codzienność większości nauczycieli

KOMPLEKSOWA POMOC W PRACY Z UCZNIEM Z UMIARKOWANĄ I ZNACZNĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ

Praca lekturami szkolnymi

Ale to nie wszystko, mamy dla Was coś specjalnego!!! Fachowo przygotowane materiały i dokumentację dla każdego nauczyciela na ścieżce rozwoju zawodowego.

Zróżnicowanej klasie nigdy

Publikację na temat SZTUCZNEJ INTELIGENCJI kupisz TUTAJ

Trudniej staje się
Prowadzi zajęcia uczniami

Skorzystaj z naszych szkoleń dla RAD PEDAGOGICZNYCH na temat wykorzystania sztucznej inteligencji w edukacji i terapii.

Oferta szkoleń znajduje sie TUTAJ

Różnymi dysfunkcjami deficytami

Szkolenia wraz z materiałami dla nauczycieli znajdziesz TUTAJ

Młodzieży przeczytanie całej

NASZE MATERIAŁY

PRACA Z UCZNIAMI ZE SPE

AWANS ZAWODOWY

POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA

ŚWIETLICA SZKOLNA

PEDAGOG SPECJALNY

NAUCZYCIEL WSPÓŁORGANIZUJĄCY

NOWE TECHNOLOGIE I SZTUCZNA INTELIGENCJA

Książki zadanie pozoru
Oczywiste okazuje się
Pokonania jakimi problemami
Zmagają się uczniowie
Zróżnicowanej klasie
Zmagają się

SZKOLENIA DLA RAD PEDAGOGICZNYCH