Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli Zyta Czechowska specjalni.pl

Grafika: @Lisa Aisato
Cyfrowa równowaga na wakacje – jak rodzice i dzieci mogą zadbać o higienę cyfrową latem?
Wakacje to czas wyczekiwany przez dzieci i dorosłych. Więcej wolności, mniej obowiązków, więcej przestrzeni na bycie razem i… niestety często także więcej czasu spędzanego przed ekranem. Nie chodzi jednak o to, by odcinać dzieci od Internetu czy demonizować technologie. Chodzi o świadome, zdrowe korzystanie z cyfrowych możliwości – w taki sposób, by nie odbierały nam kontaktu z rzeczywistością, z bliskimi, z samym sobą.
1. Nie zakazy, a zasady – ustalcie wspólnie cyfrowe ramy wakacji
Zamiast narzucać zakazy typu: „Nie wolno telefonu!” czy „Tylko 30 minut dziennie!”, porozmawiaj z dzieckiem i ustalcie wspólnie zasady. Przykładowe ustalenia mogą dotyczyć:
- godzin, kiedy można korzystać z telefonu/tabletu,
- miejsc „offline” – np. przy stole, w czasie spacerów, podczas rozmów,
- dnia w tygodniu bez ekranów – np. offline Sunday,
- wspólnego przeglądania treści lub grania – z towarzyszeniem rodzica.
2. Dzieci uczą się przez obserwację – daj dobry przykład
Jeśli chcesz, by Twoje dziecko nie sięgało po telefon co 10 minut – zacznij od siebie. Nie sprawdzaj maila w trakcie wspólnego obiadu, nie przerywaj rozmowy, by odpowiedzieć na wiadomość. Dzieci widzą więcej niż myślisz – cyfrowa higiena zaczyna się od dorosłych.
3. Zaproponuj alternatywę – wakacje to nie kara, to przygoda
Dziecko sięga po telefon, gdy się nudzi. A nuda jest naturalna – i może być twórcza! Ale warto zapewnić dziecku (i sobie!) ciekawe, offline’owe alternatywy:
- wspólne wyprawy rowerowe, spacery, pikniki,
- wieczorne planszówki, wspólne gotowanie lub pieczenie,
- robienie rodzinnych zdjęć i tworzenie „papierowego” albumu z wakacji,
- wspólne czytanie książki i rozmawianie o niej,
- odkrywanie lokalnych atrakcji, nawet tych najbliżej domu.
4. Technologia też może wspierać relacje – ale mądrze
Zamiast odcinać dzieci od technologii – pokaż, jak korzystać z niej kreatywnie i pozytywnie:
- razem nagrajcie krótki film z wakacji,
- zróbcie wakacyjny podcast rodzinny,
- wyszukujcie ciekawostki o odwiedzanych miejscach,
- stwórzcie cyfrowy dziennik podróży lub e-pocztówki dla rodziny.
5. Dbajcie o siebie nawzajem – samopoczucie ważniejsze niż limit czasu
Czasem za „nadmiernym” korzystaniem z telefonu stoi coś więcej: nuda, samotność, niepokój, brak kontaktu z bliskimi. Dlatego zamiast reagować zakazem, zapytaj: Co cię dzisiaj ucieszyło? Co cię zasmuciło? Co ci się nudzi?
Codzienna rozmowa, wspólne posiłki, pytanie „jak się czujesz” – to także fundament cyfrowej higieny.
Higiena cyfrowa w wakacje to nie cel sam w sobie. To element troski o relacje, o zdrowie psychiczne, o dzieciństwo, które nie dzieje się na ekranie, lecz w prawdziwym świecie. A ten świat najpiękniejszy jest wtedy, gdy jesteśmy razem.
Zadbajmy więc o cyfrową równowagę – z miłości, nie z kontroli.
Niech to będą wakacje pełne obecności, a nie tylko obecności w sieci.
Dzieci nie zawsze spędzają czas online, bo tego naprawdę chcą. Czasem świat wirtualny staje się ucieczką, bo w tym rzeczywistym brakuje uwagi, bliskości, rozmowy, zrozumienia. Ekran nie ocenia, nie wyśmiewa, nie odrzuca – daje szybkie ukojenie, natychmiastową nagrodę. Dziecko nie powie wprost: „Czuję się samotne”, ale może w ciszy wybrać YouTube, grę lub TikToka – bo tam coś się dzieje, coś jest dostępne, coś reaguje.
Czasem to nie chęć, a brak alternatywy sprawia, że dzieci spędzają godziny w sieci. Jeśli nikt nie proponuje wspólnego czasu, jeśli dom nie daje inspiracji, jeśli dorośli są wiecznie zajęci – to Internet staje się najłatwiejszym wyborem. Ale to nie znaczy, że najlepszym.
Warto, byśmy – jako rodzice – zadali sobie pytanie:
Czy nasze dziecko w sieci szuka rozrywki… czy może po prostu szuka nas?
Bo choć dzieci kochają technologię, to jeszcze bardziej potrzebują naszej obecności. Nie tylko fizycznej, ale prawdziwej, uważnej, czułej. Zamiast więc walczyć z ekranem – spróbujmy dać coś lepszego. Nie zakaz – ale bliskość. Nie kontrolę – ale rozmowę. Nie obojętność – ale wspólne „tu i teraz”.
Więcej o higienie cyfrowej przeczytasz TUTAJ

Technologie nie są ani dobre ani złe, to kolejne narzędzie, które możemy albo dobrze, albo źle używać. Problemem nie są nowe technologie, tylko to w jaki sposób je wykorzystujemy.
ZAMÓW SZKOLENIE Z HIGIENY CYFROWEJ DLA NAUCZYCIELI I UCZNIÓW
.jpg)
Wspólna odpowiedzialność
Wakacje to czas odpoczynku, ale też wielka szansa, by uczyć dzieci samoregulacji, umiejętności dbania o siebie i swój dobrostan. Rozmowy o higienie cyfrowej powinny być częścią wychowawczych działań zarówno w szkole, jak i w domu.
Zachęcamy rodziców do rozmowy z dziećmi, a nauczycieli – do poruszenia tego tematu jeszcze przed zakończeniem roku szkolnego. Prosta ulotka, plakat, prezentacja albo rozmowa z klasą – mogą sprawić, że te wakacje będą nie tylko przyjemne, ale i bezpieczne.
Jeśli potrzebujesz wsparcia w przygotowaniu opisu i analizy na 4 strony, to skorzystaj z naszych materiałów.
Przykładowy opis i analizę na 4 strony do edycji kupisz tutaj

Jeśli chcesz poznać podstawie aplikacje z wykorzystaniem AI, skorzystaj z naszego szkolenia oraz materiałów. KUPISZ JE TUTAJ

PRZYKŁADOWE PYTANIA I PROBLEMY NA EGZAMIN TUTAJ

Pytania na rozmowę kwalifikacyjną na stopień nauczyciela współorganizującego na stopień nauczyciela dyplomowanego TUTAJ

Polecamy naszą nowość

KOMPLEKSOWA POMOC W PRACY Z UCZNIEM Z UMIARKOWANĄ I ZNACZNĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ

Ale to nie wszystko, mamy dla Was coś specjalnego!!! Fachowo przygotowane materiały i dokumentację dla każdego nauczyciela na ścieżce rozwoju zawodowego.

Publikację na temat SZTUCZNEJ INTELIGENCJI kupisz TUTAJ

.png)
.jpg)
Skorzystaj z naszych szkoleń dla RAD PEDAGOGICZNYCH na temat wykorzystania sztucznej inteligencji w edukacji i terapii.
Oferta szkoleń znajduje sie TUTAJ

Szkolenia wraz z materiałami dla nauczycieli znajdziesz TUTAJ

NASZE MATERIAŁY
PRACA Z UCZNIAMI ZE SPE
AWANS ZAWODOWY
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA
ŚWIETLICA SZKOLNA
PEDAGOG SPECJALNY
NAUCZYCIEL WSPÓŁORGANIZUJĄCY
NOWE TECHNOLOGIE I SZTUCZNA INTELIGENCJA






SZKOLENIA DLA RAD PEDAGOGICZNYCH
