Jak uczyć tabliczki mnożenia w wakacje?

Nauka liczenia zaczyna się od dodawania i odejmowania. Kiedy dziecko opanuje te działania, wtedy dopiero przychodzi czas na tabliczkę mnożenia. Najczęściej dzieci uczą się jej na pamięć, ale niestety nie wszystkim przychodzi to łatwo. Niektórzy uczniowie ze względu na swoje dysfunkcje nigdy nie opanują tabliczki na pamięć, a jeśli już, to robią to mechanicznie i zastosowanie tej umiejętności w konkretnym działaniu sprawia ogromne problemy. Wakacje to dobry czas na utrwalanie i uczenie się w sposób niezobowiązujący i przez zabawę.

Jak nauczyć dzieci tabliczki mnożenia? 

Dzieci najlepiej uczą się przez zabawę, ale także poprzez angażowanie wszystkich zmysłów – polisensorycznie! Warto zatem stwarzać dziecku przestrzeń i możliwość do  samodzielnego doświadczania, dotykania i manipulowania. Nie stwarzać presji, nie poganiać i unikać krytyki za brak efektów. 

Pamiętajmy, że uczenie tabliczki tak jak innych umiejętności matematycznych powinno być prowadzone tak, aby stopniowo tworzyć w umyśle dziecka całościowy, strukturalny i trwały obraz matematyki. Uczeń powinien znać jej użytkowość i konkretne zastosowanie, by nie tylko móc zrozumieć jej zawiłość, ale przede wszystkim chcieć się jej uczyć. To co niezrozumiałe, co nie miało odniesienia do konkretnych zależności z życia codziennego jest po prostu ulotne. 

Jak zmotywować i zachęcić uczniów do utrwalania i zapamiętywania tabliczki mnożenia?

Gra kaboom- Proponujemy do jej przygotowania papierowo- kartonowe równo pocięte paseczki lub patyczki laryngologiczne.  A jakie są  zasady gry?  Uczniowie grają w parach lub grupach. W tym przypadku w domu mogą grać z rodzeństwem z rodzicami, nawet w czasie jazdy autem na wakacje. Po kolei  z kubeczka lub kartonika wyjmują pasek,  na którym zapisane jest działanie matematyczne – mnożenie. Dobra odpowiedź pozwala na pozostawienie patyczka/paska  w swoich zbiorach. W przypadku złej odpowiedzi odkładamy patyczek do kubka, a w momencie wylosowania patyczka z napisem Kaboom odkładamy wszystkie dotychczasowe zebrane paski. Grę wygrywa ten, kto na koniec uzbierał najwięcej pasków/patyczków. Możemy grać do wyczerpania pytań lub przez ustalony wcześniej czas np. przez 10 minut. Gra ta pozwala na utrwalanie materiału, ćwiczenia koncentracji,  ale kształtujemy też umiejętność przegrywania.  Więcej dowiesz się tutaj: https://www.specjalni.pl/2020/03/karteczkowe-kaboom-zadania-dla-uczniow.html#more       

Matematyczna Gra Memory – przygotowujemy sztywniejsze kartoniki, połowę z nich wypełniamy działaniami, pozostałą część – wynikami tych działań. Mieszamy wszystkie kartoniki i rozkładamy je zapisaną stroną do dołu. W jednej rundzie odkrywamy dwie karty w poszukiwaniu działania oraz jego wyniku. 

Wirtualne spinnery– Tym razem proponujemy wirtualne spinnery z liczbami, które wykorzystać możemy na wiele sposobów. Generując jedną planszę możemy utrwalać odczytywanie liczb, zapis wylosowanej liczby słownie. Uruchamiając dwa spinnery z wylosowanych wartości możemy utworzyć działanie na dodawanie, ale przede wszystkim doskonalić  mnożenie liczb. Więcej przeczytasz tutaj: https://www.specjalni.pl/2020/11/wirtualne-spinnery.html#more

Ja mam kto ma?– Nasi uczniowie polubili tabliczkę mnożenia i znają  ją już coraz lepiej, a to za sprawą gry typu „Ja mam. Kto ma?”. Gra ta pomaga ćwiczyć mnożenie w zakresie do 100.

Wydrukowane, wycięte wzdłuż przerywanej linii i potasowane karty rozdajemy wśród graczy. Wybrana osoba rozpoczyna grę, wykładając kartę i odczytując zdania i nazwy obrazków przedstawionych na karcie. Osoba, która ma kartę z obrazkiem wymienionym przez pierwszego gracza, kontynuuje grę. Ten, kto pierwszy pozbędzie się wszystkich kart, wygrywa. Materiał został opracowany we współpracą z Anną Grzegory z Logofigle, a pozyskałyśmy  ją z portalu Printoteka.pl. 

Karty matematyczne Upsss– Karty do nauki tabliczki mnożenia, to kolejna przygotowana przez nas pomoc dydaktyczna. Zabawa z kartami do nauki tabliczki mnożenia, z pewnością zachęci naszych uczniów do podjęcia wyzwania, gdyż jest to nauka przez zabawę. Nasza propozycja gry  jest bardzo podobna do gry w Kaboom! Zasady gry Upsssss:

Dzielimy uczniów na zespoły od 2 – 4 osób. Wszystkie karty z iloczynami znajdują się w jednej puli. Uczniowie kolejno zabierają po jednej i wskazują  wynik mnożenia. Za wskazanie dobrego wyniku uczeń zabiera kartę. Uczniowi, któremu zdarzy się wylosowanie karty z napisaniem Upssss! oddaje wszystkie dotychczasowe karty. Wygrywa ten, kto na zakończenie gry zebrał największą liczbę kart. Zabawę możemy zaplanować na konkretnych czas, ale można również grać do momentu zebrania wszystkich kart ze stołu. Sytuacja, która powoduje oddanie do puli wcześniej zdobytych kart sprawia, że dzieci utrwalają tabliczkę mnożenia poprzez kolejne wskazywanie wyników tych samych działań. Poza tym uczniowie do końca muszą być skupieni i zmotywowani. Więcej przeczytasz i pobierzesz karty tutaj: https://www.specjalni.pl/2016/08/karty-do-nauki-tabliczki-mnozenia-to.html#more  

Aplikacja Tabliczka mnożenia- Nie zapomnijmy, że w sieci znajduje się mnóstwo bezpłatnych aplikacji mobilnych i webowych, dzięki którym dzieci mogą utrwalać tabliczkę mnożenia. rekomendowana przez nas  aplikacja zawiera trzy poziomy trudności: od najbardziej łatwego dla dzieci do trudnego dla osób dorosłych. Jest także niezwykły tryb dla dwóch graczy – „Pojedynek”, który pozwala zagrać z przyjacielem lub swoim dzieckiem na czas.  W czasie gry dziecko potrafi nie tylko nauczyć się tabliczki mnożenia, ale też doprowadzić swoją wiedzę do perfekcji. Aplikacja rozwija uwagę, pamięć, umiejętności motoryczne, a także jest to wesoła i ciekawa zabawa! Aplikację pobierz tutaj: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.multiplication.table

Gra planszowa- wyścig z tabliczką mnożenia. Mamy już na swoim koncie kilka gier, które stworzyłyśmy dla naszych uczniów, w tym także taką, która ma za zadanie doskonalić i utrwalać tabliczkę mnożenia.

Zasady gry: 2-3 uczniów biorących  udział w grze, ma za zadanie jak najszybciej pokonać wyścig, przemieszczając się do mety. Do gry potrzebna jest kostka, której ściany są w kolorze kwadratów z działaniami mnożenia. Uczeń może przemieścić swój pionek na najbliższy kwadracik z kolorem, który wylosował, jeśli właściwie wskaże iloczyn dwóch liczb znajdujących się na tym polu. Wygrywa ten, kto pierwszy dojedzie do mety. Grę można modyfikować, według uznania i kreatywności osób grających. Więcej przeczytasz tutaj: https://www.specjalni.pl/2016/09/gra-wyscig-z-tabliczka-mnozenia.html#more

Zabawa z kostkami do gry – pomysłów na doskonalenia mnożenia z wykorzystaniem kostek jest kilka. Jednym z nich jest rzucanie 2 kostkami. Wyrzucone oczka wskazują wartości iloczynu, którego należy wskazać wynik mnożenia. Zamiast tradycyjnych kostek możemy wykorzystać wirtualne np. na stronie didax. https://www.didax.com/apps/dice/

Jeśli szukacie Państwo profesjonalnych szkoleń z zakresu dostosowania wymagań edukacyjnych to serdecznie zapraszamy do skorzystania z oferty naszego akredytowanego Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w zakresie szkoleń  Rad Pedagogicznych.

Szkolenia Rad Pedagogicznych TUTAJ

Oferta materiałów dydaktycznych, kart pracy oraz webinarów

 i szkoleń TUTAJ


🟥 Ale to nie wszystko, mamy dla Was coś specjalnego!!! Fachowo przygotowane materiały i dokumentację dla każdego nauczyciela na ścieżce rozwoju zawodowego.

 Już dzisiaj możesz nabyć taką teczkę!!!

TECZKA 1: AWANS ZAWODOWY NA STARCYH ZASADACH.

Zawartość teczki nr 1- awans na starych zasadach.

1. Plan awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego.

2. Sprawozdanie z przebiegu stażu na stopień nauczyciela mianowanego.

3. Sprawozdanie z przebiegu stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego.

4. Generatory- jak wykorzystać na scieżce awansu zawodowego.

5. Wykorzystanie TIK w trakcie awansu.

6. Metody aktywizujące- opis i dobre praktyki.

7. Prezentacja wybranego wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego.

8. Prezentacja dorobku zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego- dobre praktyki.

9. Szablony gotowych prezentacji.

10. Opiekun stażu i jego zadania.

11. Przykładowy opis i analiza wybranego wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego.

12. Przykładowe pytania, które mogą paść w czasie komisji.

13. Przykładowe zadanie do rozwiązania- problemy.

14. Podsumowanie awansu- komisje i dokumentacja.

15. Przykładowa opinia o odbywającym staż na stopień nauczyciela mianowanego.

16. Karta obserwacji dla opiekuna i innych nauczycieli, zajęć prowadzonych przez nauczyciela odbywającego staż.

17. Plan i arkusz współpracy opiekuna i nauczyciela w awansie.Przykładowe aktywności.

18. Wniosek o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego i egzaminacyjnego.

19. Doskonalenie zawodowe: Niezbędnik informacyjny nauczyciela na ścieżce awansu.

TECZKA 2: AWANS ZAWODOWY NA NOWYCH ZASADACH.

1. Przepisy- najważniejsze informacje. ABC awansu zawodowego.

2. Kalendarz aktywności dla nauczyciela dyplomowanego w okresie przepracowania, który pomoże zaplanować realizację wymagań.

3. Kalendarz aktywności w okresie przygotowania do zawodu dla nauczyciela ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego na nowych zasadach.

4. Monitorowanie przebiegu rozwoju zawodowego i realizacji wymagań egzaminacyjnych na nowych zasadach.

5. Wykorzystywanie generatorów do tworzenia zindywidualizowanych i dostosowanych materiałów edukacyjnych.

6. Wykorzystywanie TIK na ścieżce awansu zawodowego.

7. Wykorzystywanie metod aktywizujących ucznia- opisy, przykłady i dobre praktyki.

8. Prezentacja dorobku na dyplomowanego po nowemu. Dobre rady i przykładowe prezentacje.

9. Mentor i jego zadania.

10. Ewaluacja pracy nauczyciela- narzędzi TIK.

11. Przykładowe pytania na egzamin.

12. Przykładowe zadanie do rozwiązania- problem na egzamin.

13. Podsumowanie awansu po nowemu- komisje, egzamin i dokumentacja.

14. Przykładowa opinia mentora na temat nauczyciela przygotowującego się do zawodu.

15. Karta monitoringu i planowania współpracy mentora z nauczycielem.

16. Doskonalenie zawodowe: Niezbędnik informacyjny nauczyciela na ścieżce awansu.

17. Wniosek o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego i kwalifikacyjnego na nowych zasadach.

18. Opis wybranego wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego- 4 strony.

OPIS TECZEK I ZAPISY TUTAJ: https://szkolenia.specjalni.pl/webinary/

Zapraszamy też na nową stronę poświęconą awansowi zawodowemu nauczycieli:

https://www.facebook.com/Awans-zawodowy-nauczyciel-na-%C5%9Bcie%C5%BCce-rozwoju-118770911142667

Opracowałyśmy pakiet 24 kart pracy do wykorzystania podczas zajęć z wychowawcą oraz podczas zajęć rewalidacyjnych i w ramach zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno- społeczne.

Pakiet kart zamówisz TUTAJ

SPARAWOZDANIA PEDAGOGA SPECJALNEGO

TECZKA NR 4

KUP TUTAJ I TUTAJ

Jeśli chcesz pozyskać więcej informacji na temat przykładowych ćwiczeń, zadań,

 zabaw i gier podczas zajęć rewalidacyjnych, ale także w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej i jak konstruować karty pracy zakup naszą 

teczkę cz. II

ZAWARTOŚĆ TECZKI ponad 200 stron. Plik PDF i linki do zewnętrznych ćwiczeń.

✅Rozdział 1 Rewalidacja. Propozycja ćwiczeń i dobre praktyki.

✅Rozdział 2 Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Propozycja ćwiczeń i dobre praktyki.

✅Rozdział 3  Generatory do konstruowania spersonalizowanych ćwiczeń i kart pracy.

✅Rozdział 4 Karty pracy- ponad 130 kart.

TECZKĘ  CZ. II ZAKUPISZ TUTAJ I TUTAJ

Wystawiamy faktury, również z odroczonym terminem płatności dla przedszkoli i dla szkół!

W swojej ofercie posiadamy także teczkę cz.I

TECZKA ZAWIERA:

🟩 plan pracy (kalendarz) pedagoga specjalnego,

🟩 sposoby diagnozowania potrzeb i możliwości uczniów,

🟩 IPET i WOPFU – szablony i przykładowe uzupełnione dokumenty,

🟩 dokumentację dotyczącą pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

🟩organizację zajęć rewalidacyjnych wraz z dokumentacją m.in. przykładowymi programami zajęć rewalidacyjnych, 

🟩 arkusz ewaluacji podejmowanych działań w ramach IPET i WOPFU,

🟩 przykłady dostosowań na różnych przedmiotach,

🟩 opis przykładowych metod pracy z uczniami z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.

TECZKĘ NR 1 KUPISZ TUTAJ

Teczkę nr 3 kupisz TUTAJ