Jak rozmawiać z dziećmi o powodzi i sytuacjach kryzysowych?

Rozmowy z dziećmi na temat trudnych sytuacji, takich jak powódź, mogą być wyzwaniem. Dzieci mogą odczuwać strach, niepokój, czy dezorientację w obliczu takich wydarzeń. Dlatego ważne jest, aby umieć rozmawiać z nimi w sposób wspierający i jednocześnie rozwijać ich kompetencje emocjonalno-społeczne.

Jak rozpocząć rozmowę?

  1. Bądź otwarty i uczciwy: Dzieci wyczuwają emocje dorosłych. Jeśli jesteś zestresowany, mogą to zauważyć. Warto więc otwarcie porozmawiać o sytuacji, dostosowując język do wieku dziecka. Wyjaśnij, czym jest powódź, jakie niesie ze sobą zagrożenia, ale także jakie środki bezpieczeństwa są podejmowane.
  2. Słuchaj aktywnie: Pozwól dzieciom zadawać pytania i wyrażać swoje uczucia. Nie przerywaj, gdy mówią o swoich obawach. To kluczowe, aby czuły się wysłuchane i zrozumiane.
  3. Zachęcaj do wyrażania emocji: Powiedz dzieciom, że wszystkie emocje są w porządku. Mogą być smutne, przestraszone, czy zdezorientowane i to jest naturalne.
  4. Daj przykład: Dziel się swoimi emocjami w sposób odpowiedni dla wieku dziecka. Na przykład, możesz powiedzieć: „Też się trochę martwię, ale wiemy, co robić, żeby być bezpiecznymi.”

Jak rozwijać kompetencje emocjonalno-społeczne przy okazji ten kryzysowej sytuacji?

Rozmowa o powodzi może być okazją do rozwijania kompetencji emocjonalno-społecznych, takich jak empatia, rozpoznawanie i regulacja emocji, czy współpraca. Oto kilka pomysłów:

  1. Rozpoznawanie emocji: Wykorzystaj emotki lub buźki emocji, aby pomóc dzieciom zidentyfikować i nazwać swoje uczucia. Możesz stworzyć kartki z różnymi emotkami i poprosić dzieci, aby wybrały tę, która najlepiej odzwierciedla ich samopoczucie.
  2. Opowiadanie historii: Wspólnie stwórzcie opowiadanie o powodzi, w którym bohaterowie przeżywają różne emocje. Pytaj dzieci, jak bohaterowie mogą sobie radzić z tymi uczuciami i co mogliby zrobić, aby czuć się lepiej.
  3. Gra emocji z emotkami: Przygotuj zestaw emotek przedstawiających różne emocje (radość, smutek, strach, złość itp.). Dzieci losują emotki i opowiadają, kiedy ostatnio czuły się w ten sposób. Następnie wspólnie omawiacie, jakie działania mogą podjąć, gdy odczuwają daną emocję.
  4. Dziennik uczuć: Zachęć dzieci do prowadzenia dziennika uczuć przez tydzień. Każdego dnia mogą rysować buźkę/emotkę, która odzwierciedla ich nastrój, i napisać lub narysować, co spowodowało takie uczucia.
  5. Kolaż emocji: Podziel dzieci na grupy i poproś je o stworzenie kolażu z gazet lub wydrukowanych emotek, przedstawiającego różne emocje, które można odczuwać podczas sytuacji kryzysowych. Następnie każda grupa prezentuje swój kolaż i omawia, jakie emocje wybrała i dlaczego.
  6. Zabawa „Co by było, gdyby…”: W tej zabawie dzieci wymyślają scenariusze, w których muszą radzić sobie z różnymi sytuacjami związanymi z powodzią (np. ewakuacja, pomoc sąsiadowi). Dzięki temu uczą się empatii i zastanawiają się, jak można wspierać innych w trudnych chwilach.

Rozmowa z dziećmi o powodzi to nie tylko wyzwanie, ale również okazja do rozwijania ważnych umiejętności społecznych i emocjonalnych. Dzięki odpowiedniemu podejściu możemy pomóc dzieciom lepiej zrozumieć i radzić sobie z własnymi uczuciami, jednocześnie ucząc je, jak być empatycznym i wspierającym wobec innych.

Propozycja aktywności z wykorzystaniem elektrostatycznych emotek i kolorowych karteczek, które przyklejają się na każdej suchej powierzchni. Możemy ja przyczepić na ścianie, na drzwiach na podłodze, tablicy i w każdym innym miejscu. Są one wielokrotnego użytku.

1. Dzieci wybierają emotkę i dopisują lub opisują swoje emocje i dołączają do emotki.

2. na ścianie lub tablicy zawieszamy emotki, a każdy uczeń zapisuje swoje imię. Następnie rozmawiamy o tym, że każda emocja jest ważna, jest potrzebna i nie jesteśmy w tym sami.

Inne propozycje aktywności rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne znajdziesz TUTAJ

Karty możesz pobrać klikając poniższe i zapisując na komputerze.

TUTAJ


Zamów szkolenie Rady Pedagogicznej, a przygotujemy Ciebie do efektywnej pracy z uczniami ze SPE i współpracy z nauczycielami.

Skorzystaj też z naszego szkolenia wraz z materiałami

Jeśli chcesz dowiedzieć się jak planować pracę nauczyciela współorganizującego kształcenie to przeczytaj nasz posty TUTAJ

Materiały i szkolenia dla nauczycieli 

Szkolenie wraz z planem do edycji zakupisz wraz ze szkoleniem TUTAJ

Szkolenie wraz z opracowanym sprawozdaniem do edycji kupisz TUTAJ

Aby ułatwić nauczycielom przygotowanie się do pracy w świetlicy szkolnej, przygotowałyśmy szkolenie wraz z materiałami.

Co zawiera szkolenie?

Szkolenie dla nauczycieli zajęć świetlicowych – szkolenie zawiera nagranie oraz materiały.

Tematyka szkolenia:

– ogranizacja zajęć świetlicowych,

– plan pracy świetlicy szkolnej,

– sprawozdanie z planu pracy świetlicy szkolnej,

– aktywności, karty pracy, gazetki i scenariusze na poszczególne miesiące.

Materiały składają się z 6 części:


Część 1 – organizacja zajęć świetlicowych, plan pracy i sprawozdanie.

Część 2 – wrzesień, październik – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.

Część 3 – listopad, grudzień – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.

Część 4 – styczeń, luty – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.

Część 5 – marzec, kwiecień – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.

Część 6 – maj, czerwiec – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.

Nagranie: 55 min.

Nagranie wideo i materiały w formacie PDF.

Przykładowe strony z materiałów.

SZKOLENIE Z MATERIAŁAMI KUPISZ TUTAJ

Potrzebujesz wsparcia w zakresie planowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, w sporządzeniu programu tych zajęć, zeszytu obserwacji i doboru ćwiczeń i aktywności oraz wpisu do dziennika zajęć?

Skorzystaj z naszego szkolenia i e-booka, który jest publikacją pdf zawierającą najważniejsze informacje, przykładowy program, zeszyt obserwacji, okresową ocenę funkcjonowania dziecka, przykłady ćwiczeń i wpisów do dziennika.

Publikacja jest kompleksowym wsparciem nauczycieli i zawiera wzory i przykłady zapisów w  niezbędnej dokumentacji. Pliki są edycji i gotowe do dostosowania do potrzeb danego nauczyciela. Publikacja zawiera 45 stron, plus zewnętrzne pliki do edycji.

E-BOOK Z MATERIAŁAMI KUPISZ TUTAJ plus szkolenie

Pomocne materiały w pracy z uczniami ze SPE

Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 

  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.
54a8cf53833f7343cafccc9d681fbc99.jpeg30a069c4ea443f35c0a1ed46498b446b.jpegaacb0ed5b7c6a5b493f97be016b2ebdd.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Jeżeli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 

  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.
b2e97ad812bdb20d4b6e924eaf4eca59.png672ee895929d1ae91aa21ed4b690b935.png68194680ab63536fd816b3c6ce45c92a.jpeg
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

W ofercie mamy również teczki pedagoga specjalnego, zawierające niezbędną dokumentację do edycji oraz wskazówki, materiały i porady.

c81ffddbd8343a4391ac6047d02ffed2.png48d3dbd58a131e6b88e5cbb866ad0b44.jpeg03c3ca268ae401f2cc23766434c04eaf.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ


Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ
Dla nauczycieli współorganizujących kształcenie niezbędna dokumentację wraz z materiałami do pracy zawiera TECZKA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCE.

43d53d338be2ec098137b7dcd4280d29.png9a6daec3ca725f5af3bfb98466671081.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego.  Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.

a28ebd9dee6252d9fa399cdc1e318dbd.png8b3b3127deed8a4fa84637d1a4afda9d.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

OFERTA SZKOLEŃ RAD PEDAGOGICZNYCH ZNAJDUJE SIĘ TUTAJ

Jak można wykorzystać sztuczną inteligencję w edukacji i terapii w inny sposób?

Obejrzyj nasze szkolenie z materiałami TUTAJ

Zamów szkolenie z wykorzystania sztucznej inteligencji

https://www.blogger.com/video.g?token=AD6v5dy2YKYCHhse57TWy28PpQ0R5SX1htfMQMNS52_dUH9jTj8WeFwgz47A0gIgHDKaEUSW-hza1kPgT4bZJdZFCnkarcWIl_At0gAlKQWDbj-1RHrcQQVIdRQH2vN59HJqiLjG6ifS