Jak dyslektycy widzą litery?

Jak dyslektycy widzą litery?

Dysleksja to  trudności w nauce czytania i pisania u dzieci, które nie powinny mieć z taką nauką problemów,  nie posiadają dysfunkcji intelektualnych, nie mają żadnych poważnych wad wzroku i słuchu ani schorzeń neurologicznych.

Pamiętać należy przy tym, że   dysleksja to nie choroba, którą można wyleczyć. Dyslektykiem jest się na całe życie. Dlatego tak ważne jest, aby dobrać odpowiednie metody i formy pracy, które ułatwią uczniom wyćwiczenie różnych strategii postępowania, dzięki którym dysleksja nie będzie przeszkadzać w życiu codziennym i ułatwi wszechstronne zdobywanie wiedzy i nabywanie różnorodnych umiejętności. 

Osby dotknięte dysleksją borykają się z różnymi trudnościami w obszarze czytania, pisania, przetwarzania i rozumienia informacji. 

Uczniowie przede wszystkim:

– mają trudności z uczeniem się na pamięć

– przetwarzaniem informacji

– tempem pracy

– płynnym czytaniem

– czytaniem ze zrozumieniem

– pisaniem

– problemy z rozpoznawaniem stron: prawa, lewa

– mogą nie odróżniać dźwięków ani kształtów

– mogą nie dostrzegać różnicy w zapisywanych cyfrach i literach

– mylą podobnie wyglądające litery

– popełniają błędy językowe, ortograficzne i gramatyczne zarówno w piśmie jak i mowie, mimo że znają zasady pisowni

Daniel Britton- to cierpiący na dysleksję student The London College of Communication przygotował specjalną czcionkę o nazwie „Dyslexic Typeface”, która pomaga innym zrozumieć, jak dyslektycy widzą litery.

Przygotowane przez niego wizualizacje są doskonałą pomocą dla nauczycieli, pedagogów i specjalistów, którzy pracują z takimi uczniami, ale także dla ich rodziców. 

Wizualizacje te pomagają wyobrazić sobie z czym zmagają się Ci uczniowie, jakie trudności sprawia im czytanie i pisanie i wreszcie pomagają nam nauczycielom zaplanować odpowiednie dostawania.

Cytat:

– To zaburzenie jest często źle rozumiane – mówi Daniel Britton, twórca „Dyslexic Typeface”. – Dlatego chciałem odtworzyć uczucia, jakie towarzyszą dyslektykom podczas czytania. Dzięki temu zrozumieją, z czym my się każdego dnia mierzymy. Tę frustrację i wstyd, kiedy próbujemy coś przeczytać.

Britton opowiada, że jest zadowolony z efektów swojej pracy. – Pokazałem swoje dzieło moim przyjaciołom. Spojrzeli na nie i powiedzieli: „A, teraz już rozumiem”. Przez wiele lat starałem się im to wyjaśnić. A wystarczyła tylko jedna prosta plansza.

Twórca Dyslexic Typeface chce zwiększyć świadomość na temat dysleksji. W tym celu planuje przygotować specjalne pakiety edukacyjne, które roześle do szkół.

żródło notatki i grafik: https://facet.dlastudenta.pl/artykul/zastanawialiscie-sie-kiedys-jak-litery-widza-dyslektycy-ta-plansza-wam-pomoze,113724.html 

Jednym ze sposobów ułatwiającym czytanie dyslektykom jest specjalnie dla nich stworzona czcionka.

Specyficzne, niepowtarzalne kształty znaków mają pomóc w tym, aby ułatwić czytanie i nie mylenie liter. Opendyslexic jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Unported. Oznacza to, że można ją zainstalować bezpłatnie na czytnikach ebuków, laptopie, komputerze czy tablecie.  Jeśli pracujecie z  takimi uczniami, zachęcamy do wypróbowania i przetestowania tej czcionki, która mamy nadzieję przyniesie oczekiwane efekty. Dodamy tylko, że zainstalowaną czcionkę można w każdym momencie w opcjach przeglądarki wyłączyć i włączyć na czas, kiedy z tego urządzenia korzysta uczeń. 

Również Rozszerzenia Chrome mogą być potężnym narzędziem, pomagającym uczniom z dysleksją w nauce. Przeglądarka Chrome umożliwia bowiem instalowanie narzędzi, które ułatwiają funkcjonowanie dziecka w szkole. 

 Dyslexia Friendly – rozszerzenie, które zwiększa czytelność tekstu, zmieniając czcionki na łatwiejsze do odczytania ( OpenDyslexic i Comic Sanse) Pracę z tekstem ułatwiają również wizualne dodatki:

  • kontrast między akapitami – podświetlenie innym kolorem tła, 
  • linijka – jej szerokość  można dostosować do wielkości tekstu.

OpenDyslexic Font for Chrome – Open-Dyslexic to czcionką typu open source, stworzona dla osób z dysleksją i ułatwiająca czytanie. Po zainstalowaniu rozszerzenia, zostaną zastapione wszystkie czcionki na stronach internetowych czcionką OpenDyslexic. 

Read Aloud: A Text to Speech Voice Reader – rozszerzenie, które zamienia tekst na mowę. Dzieciom z dysleksją zapewni alternatywny sposób na korzystanie z treści, umieszczonych w Internecie. Program obsługuje 40 języków, w tym język polski. Po uruchomieniu rozszerzenia, należy przejść do ustawień, gdzie oprócz języka, można ustawić  prędkość czytania, wysokość dźwięku oraz głośność.

Wyślij pocztą e-mailWrzuć na blogaUdostępnij w usłudze TwitterUdostępnij w usłudze FacebookUdostępnij w serwisie Pinterest

Doskonałą pomocą może okazać się także CZYTNIK IMMERSYJNY
Czy wiecie, że firma Microsoft ma w swoich zasobach niesamowite narzędzie- czytnik immersyjny, który jest doskonałym wsparciem dla uczniów z SPE, ale także dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się?

Wchodzący w skład tzw. narzędzi edukacyjnych firmy Microsoft (Microsoft Learning Tools) czytnik immersyjny to narzędzie umożliwiające czytanie na głos przez Narratora, dzielenie tekstu na sylaby czy zwiększanie odstępów między wierszami i literami. Czytnik współpracuje z Microsoft Edge i aplikacjami Office na kilku różnych platformach. Jego najnowsza aktualizacja wnosi parę wyczekiwanych funkcji, w tym słownik obrazkowy, kolorowanie różnych części mowy i roaming ustawień.

Czytnik immersyjny firmy Microsoft to bezpłatne narzędzie, które wspiera naukę czytania niezależnie od wieku i umiejętności użytkowników. Czytnik immersyjny używa sprawdzonych technik w celu rozwoju następujących umiejętności:

• Rozumienie tekstu,
• Nauka języków,
• Dekodowanie dla czytelników z dysleksją.

Czytnik immersyjny jest też używany przez narzędzia gramatyczne i słownik programu Microsoft Edge.
Dla ucznia, który ma problem z poprawnym czytaniem, któremu przeszkadza zbyt zwarta czcionka lub zbyt małe czcionka możemy przygotować odpowiednio dobrany i dostosowany tekst, możemy zaznaczyć opcję narratora, który go przeczyta lub uruchomić dyktafon, który zapisze wypowiedziany przez ucznia tekst. Jest to istotna pomoc w terapii dysleksji, czy dysgrafii.  Może wybrać szybkość czytania, głos męski lub damski.

Świetną możliwością w czytniku immersyjnym jest kolorowanie różnych części mowy, a jest  to kolejna funkcja, o którą na forum UserVoice prosili najczęściej nauczyciele i uczniowie. Dzięki niej czytnik immersyjny oznacza osobnymi kolorami rzeczowniki, przymiotniki, czasowniki itd. Kolor odpowiedni dla wybranej części mowy można dostosować, by był taki sam, jak w podręczniku, lub zmienić go, np. w przypadku zaburzeń rozpoznawania barw. Innymi słowy możemy dostosować kolory dla wszystkich lub wybranych części mowy według własnego upodobania. To naszym zdaniem cenne narzędzie z uwagi na możliwość lepszego zrozumienia budowy zdań dzięki kolejnemu poziomowi immersji. Warto też przypomnieć, że podobne rozwiązanie testowaliśmy już dużo wcześniej w Microsoft Edge, choć wtedy jego funkcjonalność pozostawiała wiele do życzenia.

Nie bez znaczenia jest możliwość edycji czcionki, jej rozmiaru, odstępów między wyrazami czy literami. Istnieje także zmiana motywu i tła tekstu, co w kontekście osób z wadą wzroku jest istotnym udogodnieniem.


Słownik obrazkowy – jak sama nazwa wskazuje – to przedstawienie słów w formie dodatkowej ilustracji. Funkcja została wbudowana w czytnik immersyjny, pozwalając użytkownikom jednocześnie widzieć i słyszeć słowa. Dzięki tej funkcji uczeń może kliknąć konkretne słowo i podejrzeć jego reprezentację graficzną wraz z opcją przeczytania słowa na głos, z której można korzystać wielokrotnie. Słownik obrazkowy w Czytniku immersyjnym powstał we współpracy z Tobii Dynavox, jedną z wiodących firm zajmujących się symbolami i twórcą Boardmaker. Dzisiejsze wydanie współpracuje wyłącznie z tekstem angielskim, ale w najbliższej przyszłości zostanie dodane wsparcie dla kolejnych 13 języków.

Roaming ustawień to ostatnia z odnotowanych nowości. Wielu użytkowników prosiło o możliwość przenoszenia ustawień Czytnika immersyjnego między urządzeniami. Jak to działa? Gdy uczeń loguje się w Office 365 na szkolnym komputerze i korzysta z Czytnika w Word Online, to takie same ustawienia czcionek czy kolorów będą widoczne również wtedy, gdy zaloguje się na innym urządzeniu w domu lub w szkole. Microsoft zaznacza, że to dopiero początek roamingu ustawień Czytnika w różnych aplikacjach.
Jest jeszcze funkcja skupiania lini, co w przypadku uczniów z zaburzeniami sensorycznymi, dysfunkcjami w zakresie  koncentracji i skupiania uwagi jest bardzo dobrym rozwiązaniem. 

Funkcja Koncentracja na wierszach umożliwia czytelnikom zawężenie środowiska do czytania, wyróżniając zestawy jednego, trzech lub pięciu wierszy w wybranym materiale w czytniku immersyjnym. Gdy jest wyróżniony tylko fragment tekstu, czytanie i rozumienie treści jest łatwiejsze.

Jeśli szukacie Państwo profesjonalnych szkoleń z zakresu dostosowania wymagań edukacyjnych to serdecznie zapraszamy do skorzystania z oferty naszego akredytowanego Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w zakresie szkoleń  Rad Pedagogicznych.

Szkolenia Rad Pedagogicznych TUTAJ

Oferta materiałów dydaktycznych, kart pracy oraz webinarów

 i szkoleń TUTAJ

Polecamy także nasze karty pracy, które możesz zakupić TUTAJ


🟥 Ale to nie wszystko, mamy dla Was coś specjalnego!!! Fachowo przygotowane materiały i dokumentację dla każdego nauczyciela na ścieżce rozwoju zawodowego.

Już dzisiaj możesz nabyć taką teczkę!!!

TECZKA 1: AWANS ZAWODOWY NA STARCYH ZASADACH.

Zawartość teczki nr 1- awans na starych zasadach.

1. Plan awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego.

2. Sprawozdanie z przebiegu stażu na stopień nauczyciela mianowanego.

3. Sprawozdanie z przebiegu stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego.

4. Generatory- jak wykorzystać na scieżce awansu zawodowego.

5. Wykorzystanie TIK w trakcie awansu.

6. Metody aktywizujące- opis i dobre praktyki.

7. Prezentacja wybranego wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego.

8. Prezentacja dorobku zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego- dobre praktyki.

9. Szablony gotowych prezentacji.

10. Opiekun stażu i jego zadania.

11. Przykładowy opis i analiza wybranego wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego.

12. Przykładowe pytania, które mogą paść w czasie komisji.

13. Przykładowe zadanie do rozwiązania- problemy.

14. Podsumowanie awansu- komisje i dokumentacja.

15. Przykładowa opinia o odbywającym staż na stopień nauczyciela mianowanego.

16. Karta obserwacji dla opiekuna i innych nauczycieli, zajęć prowadzonych przez nauczyciela odbywającego staż.

17. Plan i arkusz współpracy opiekuna i nauczyciela w awansie.Przykładowe aktywności.

18. Wniosek o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego i egzaminacyjnego.

19. Doskonalenie zawodowe: Niezbędnik informacyjny nauczyciela na ścieżce awansu.

TECZKA 2: AWANS ZAWODOWY NA NOWYCH ZASADACH.

1. Przepisy- najważniejsze informacje. ABC awansu zawodowego.

2. Kalendarz aktywności dla nauczyciela dyplomowanego w okresie przepracowania, który pomoże zaplanować realizację wymagań.

3. Kalendarz aktywności w okresie przygotowania do zawodu dla nauczyciela ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego na nowych zasadach.

4. Monitorowanie przebiegu rozwoju zawodowego i realizacji wymagań egzaminacyjnych na nowych zasadach.

5. Wykorzystywanie generatorów do tworzenia zindywidualizowanych i dostosowanych materiałów edukacyjnych.

6. Wykorzystywanie TIK na ścieżce awansu zawodowego.

7. Wykorzystywanie metod aktywizujących ucznia- opisy, przykłady i dobre praktyki.

8. Prezentacja dorobku na dyplomowanego po nowemu. Dobre rady i przykładowe prezentacje.

9. Mentor i jego zadania.

10. Ewaluacja pracy nauczyciela- narzędzi TIK.

11. Przykładowe pytania na egzamin.

12. Przykładowe zadanie do rozwiązania- problem na egzamin.

13. Podsumowanie awansu po nowemu- komisje, egzamin i dokumentacja.

14. Przykładowa opinia mentora na temat nauczyciela przygotowującego się do zawodu.

15. Karta monitoringu i planowania współpracy mentora z nauczycielem.

16. Doskonalenie zawodowe: Niezbędnik informacyjny nauczyciela na ścieżce awansu.

17. Wniosek o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego i kwalifikacyjnego na nowych zasadach.

18. Opis wybranego wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego- 4 strony.

OPIS TECZEK I ZAPISY TUTAJ: https://szkolenia.specjalni.pl/webinary/

Zapraszamy też na nową stronę poświęconą awansowi zawodowemu nauczycieli:

https://www.facebook.com/Awans-zawodowy-nauczyciel-na-%C5%9Bcie%C5%BCce-rozwoju-118770911142667

Opracowałyśmy pakiet 24 kart pracy do wykorzystania podczas zajęć z wychowawcą oraz podczas zajęć rewalidacyjnych i w ramach zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno- społeczne.

Pakiet kart zamówisz TUTAJ

SPARAWOZDANIA PEDAGOGA SPECJALNEGO

TECZKA NR 4

KUP TUTAJ I TUTAJ

Jeśli chcesz pozyskać więcej informacji na temat przykładowych ćwiczeń, zadań,

 zabaw i gier podczas zajęć rewalidacyjnych, ale także w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej i jak konstruować karty pracy zakup naszą 

teczkę cz. II

ZAWARTOŚĆ TECZKI ponad 200 stron. Plik PDF i linki do zewnętrznych ćwiczeń.

✅Rozdział 1 Rewalidacja. Propozycja ćwiczeń i dobre praktyki.

✅Rozdział 2 Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Propozycja ćwiczeń i dobre praktyki.

✅Rozdział 3  Generatory do konstruowania spersonalizowanych ćwiczeń i kart pracy.

✅Rozdział 4 Karty pracy- ponad 130 kart.

TECZKĘ  CZ. II ZAKUPISZ TUTAJ I TUTAJ

Wystawiamy faktury, również z odroczonym terminem płatności dla przedszkoli i dla szkół!

W swojej ofercie posiadamy także teczkę cz.I

TECZKA ZAWIERA:

🟩 plan pracy (kalendarz) pedagoga specjalnego,

🟩 sposoby diagnozowania potrzeb i możliwości uczniów,

🟩 IPET i WOPFU – szablony i przykładowe uzupełnione dokumenty,

🟩 dokumentację dotyczącą pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

🟩organizację zajęć rewalidacyjnych wraz z dokumentacją m.in. przykładowymi programami zajęć rewalidacyjnych, 

🟩 arkusz ewaluacji podejmowanych działań w ramach IPET i WOPFU,

🟩 przykłady dostosowań na różnych przedmiotach,

🟩 opis przykładowych metod pracy z uczniami z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.

TECZKĘ NR 1 KUPISZ TUTAJ

Teczkę nr 3 kupisz TUTAJ