Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli Zyta Czechowska specjalni.pl

Za chwilę rozpoczną się wakacje – czas odpoczynku, podróży, spotkań z rodziną i rówieśnikami. To także okres, w którym dzieci i młodzież spędzają znacznie więcej czasu w świecie cyfrowym. Dla jednych to sposób na relaks, dla innych – jedyna forma kontaktu z rówieśnikami czy rozrywki.
Jako nauczyciele, wychowawcy i pedagodzy, ale także jako rodzice mamy ważną rolę do odegrania:
- rozmawiajmy z uczniami o higienie cyfrowej,
- uświadamiajmy, dlaczego warto dbać o równowagę między światem online a offline,
- a także przypominajmy o tym rodzicom.
Wakacje mogą być piękne… ale nie dla wszystkich tak samo
Wymarzone wakacje to czas spędzony z rodziną, wyjazdy, zwiedzanie, kąpiele w jeziorze, wspólne ogniska, zabawy na świeżym powietrzu. Niestety, nie każde dziecko ma dostęp do takich aktywności. Czasami wakacje oznaczają pozostanie w domu, często w samotności, z telefonem lub tabletem jako jedynym towarzyszem.
Dlatego tak ważne jest, by już teraz przygotować dzieci na mądre korzystanie z technologii.
Praktyczne wskazówki dla rodziców i dzieci – jak zadbać o cyfrową higienę w wakacje:
1. Ustalcie wspólne zasady ekranowe
- Ustalcie dzienny limit czasu przed ekranem (np. 2 godziny dziennie w wakacje).
- Dzieciom łatwiej przestrzegać zasad, jeśli biorą udział w ich tworzeniu.
- Zróbcie razem „plan dnia” – z czasem na urządzenia, ale też na ruch, odpoczynek, sen i relacje.
2. Zadbajcie o różnorodne aktywności offline
- Zachęcajcie do zabaw podwórkowych, gier planszowych, prac plastycznych, gotowania, majsterkowania.
- Jeśli to możliwe – wspólne spacery, wycieczki rowerowe, odwiedziny u bliskich.
- Wprowadźcie „cyfrowe wyzwania”: np. jeden dzień bez telefonu w tygodniu albo „detoks ekranowy” w weekend.
3. Dbajcie o ergonomię i zdrowie
- Przypominajcie o robieniu przerw co 30–45 minut.
- Zadbajcie o prawidłową postawę podczas korzystania z telefonu czy komputera – stół, krzesło, nie leżenie z głową w dół!
- Regularny ruch to podstawa – zapobiega bólom pleców, głowy i napięciom mięśni.
4. Rozmawiajcie o tym, co dzieci robią w sieci
- Bądźcie obecni – pytajcie, z kim grają, co oglądają, jakie treści śledzą.
- Ustalcie wspólnie, które aplikacje są bezpieczne i wartościowe.
- Dzieci muszą wiedzieć, że mogą przyjść do dorosłego, gdy coś je zaniepokoi w internecie.
5. Zadbajcie o zdrowy sen
- Ekrany nie powinny być używane godzinę przed snem.
- Wyciszanie wieczorem, spokojna muzyka, książka zamiast telefonu.
- Zadbajcie o to, by dzieci nie zasypiały z telefonem pod poduszką.
Udostępniamy karty do wykorzystania w zakresie cyfrowego detoksu.
KARTY POBIERZ TUTAJ
.jpg)
%20(1).jpg)
PLAKAT WYKONANY ZA POMOCĄ CANVA POBIERZ TUTAJ

Jak sprawdzić swoją higienę cyfrową?
1. Test czasu online:
Sprawdź, ile czasu spędzasz codziennie przed ekranem. Jeśli jesteś zaskoczony wynikiem, to znak, że warto coś zmienić.2. Obserwuj swoje samopoczucie:
Czy po długim przeglądaniu mediów społecznościowych czujesz się lepiej, czy gorzej? Jeśli to drugie, to sygnał, że Twoje nawyki cyfrowe mogą wymagać korekty.3. Monitoruj jakość snu:
Czy masz trudności z zasypianiem po wieczornym korzystaniu z telefonu lub komputera? To typowy objaw zaburzonej higieny cyfrowej.4. Sprawdź relacje z bliskimi:
Czy często słyszysz od rodziny lub przyjaciół, że „ciągle siedzisz z telefonem”? To jasny znak, że warto wprowadzić zmiany.5. Test higieny cyfrowej: Zajrzyj na stronę Instytutu Cyfrowego Obywatelstwa i wykonaj test higieny cyfrowej TUTAJ

Możesz także zapoznać się z wynikami testu i ich interpretacją TUTAJ
Rola rodziców i nauczycieli w kształtowaniu higieny cyfrowej dzieci
Rodzice i nauczyciele odgrywają kluczową rolę w nauczaniu dzieci zdrowych nawyków cyfrowych. Warto rozmawiać z dziećmi o zagrożeniach związanych z nadmiernym korzystaniem z technologii i wspólnie ustalać zasady. Dobrym pomysłem jest również wspólne spędzanie czasu offline – na spacerach, grach planszowych czy wspólnym gotowaniu.Nasze zachowania są odwzorowywane przez nasze dzieci, jesteśmy dla nich wzorem. Brak higieny cyfrowej odnosi się zarówno do nas dorosłych jak i naszych dzieci.Pamiętajmy!!!Dzieci uczą się przez naśladowanie.Rodzice bardzo często bagatelizują problem.Brak higieny wpływa na zdrowie psychiczne, fizyczne, społeczne i duchowe.Technologie nie są ani dobre ani złe, to kolejne narzędzie, które możemy albo dobrze, albo źle używać. Problemem nie są nowe technologie, tylko to w jaki sposób je wykorzystujemy.
ZAMÓW SZKOLENIE Z HIGIENY CYFROWEJ DLA NAUCZYCIELI I UCZNIÓW
.jpg)
Wspólna odpowiedzialność
Wakacje to czas odpoczynku, ale też wielka szansa, by uczyć dzieci samoregulacji, umiejętności dbania o siebie i swój dobrostan. Rozmowy o higienie cyfrowej powinny być częścią wychowawczych działań zarówno w szkole, jak i w domu.
Zachęcamy rodziców do rozmowy z dziećmi, a nauczycieli – do poruszenia tego tematu jeszcze przed zakończeniem roku szkolnego. Prosta ulotka, plakat, prezentacja albo rozmowa z klasą – mogą sprawić, że te wakacje będą nie tylko przyjemne, ale i bezpieczne.
Jeśli potrzebujesz wsparcia w przygotowaniu opisu i analizy na 4 strony, to skorzystaj z naszych materiałów.
Przykładowy opis i analizę na 4 strony do edycji kupisz tutaj

Jeśli chcesz poznać podstawie aplikacje z wykorzystaniem AI, skorzystaj z naszego szkolenia oraz materiałów. KUPISZ JE TUTAJ

PRZYKŁADOWE PYTANIA I PROBLEMY NA EGZAMIN TUTAJ

Pytania na rozmowę kwalifikacyjną na stopień nauczyciela współorganizującego na stopień nauczyciela dyplomowanego TUTAJ

Polecamy naszą nowość

KOMPLEKSOWA POMOC W PRACY Z UCZNIEM Z UMIARKOWANĄ I ZNACZNĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ

Ale to nie wszystko, mamy dla Was coś specjalnego!!! Fachowo przygotowane materiały i dokumentację dla każdego nauczyciela na ścieżce rozwoju zawodowego.

Publikację na temat SZTUCZNEJ INTELIGENCJI kupisz TUTAJ

.png)
.jpg)
Skorzystaj z naszych szkoleń dla RAD PEDAGOGICZNYCH na temat wykorzystania sztucznej inteligencji w edukacji i terapii.
Oferta szkoleń znajduje sie TUTAJ

Szkolenia wraz z materiałami dla nauczycieli znajdziesz TUTAJ

NASZE MATERIAŁY
PRACA Z UCZNIAMI ZE SPE
AWANS ZAWODOWY
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA
ŚWIETLICA SZKOLNA
PEDAGOG SPECJALNY
NAUCZYCIEL WSPÓŁORGANIZUJĄCY
NOWE TECHNOLOGIE I SZTUCZNA INTELIGENCJA






SZKOLENIA DLA RAD PEDAGOGICZNYCH
