Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli Zyta Czechowska specjalni.pl
Dni adaptacji w przedszkolu i szkole to kluczowy okres w życiu każdego dziecka, a także jego rodziców. Ten czas pozwala na łagodne wprowadzenie malucha w nowe środowisko, gdzie będzie spędzać wiele godzin każdego dnia. Adaptacja nie jest jedynie formalnością, ale fundamentalnym procesem, który może znacząco wpłynąć na to, jak dziecko będzie funkcjonować w nowym otoczeniu. To moment, w którym maluch ma szansę oswoić się z nową rzeczywistością, nawiązać pierwsze kontakty z rówieśnikami i nauczycielami, oraz poczuć się bezpiecznie w nowym miejscu.
Po co są dni adaptacyjne?
Dni adaptacyjne mają na celu zmniejszenie stresu związanego z wejściem w nowe środowisko. Dla wielu dzieci przedszkole lub szkoła to pierwsze miejsce, w którym spędzają czas bez rodziców. Ta nagła zmiana może być źródłem lęku i niepokoju. Poprzez stopniowe wprowadzenie w nowe warunki, dziecko ma szansę na spokojne przyzwyczajenie się do rytmu dnia, nowego otoczenia i zasad panujących w placówce. Dzięki temu maluch zyskuje poczucie kontroli i bezpieczeństwa, co jest kluczowe dla jego dobrego samopoczucia i chęci do uczestniczenia w zajęciach.
Dlaczego warto stosować aktywności, zabawy i gry adaptacyjne i integracyjne?
Aktywności, zabawy i gry adaptacyjne odgrywają niezwykle ważną rolę w procesie adaptacji. Dzięki nim dzieci mogą w naturalny sposób oswoić się z nową sytuacją, poznawać nowe osoby i przestrzenie, a także uczyć się współpracy i komunikacji. Zabawy adaptacyjne pomagają również w budowaniu więzi z rówieśnikami, co jest kluczowe dla rozwijania umiejętności społecznych. Dzieci, które mają okazję uczestniczyć w takich zajęciach, często łatwiej przechodzą przez okres adaptacji, są bardziej otwarte i pewne siebie w nowym środowisku.
Wskazówki dla nauczycieli na okres adaptacji dzieci.
- Stwórz ciepłą i przyjazną atmosferę
- Powitaj dzieci z uśmiechem, zadbaj o spokojne i ciepłe pierwsze wrażenie.
- Zorganizuj przestrzeń w przedszkolu lub klasie
- Ustaw pomoce dydaktyczne, zabawki i dekoracje w taki sposób, by dzieci czuły się komfortowo i bezpiecznie.
- Bądź cierpliwy i empatyczny
- Zrozum, że każde dziecko może reagować inaczej na nową sytuację. Daj im czas na oswojenie się z nowym środowiskiem.
- Zorganizuj krótkie, ciekawe aktywności
- Wybierz zabawy i gry adaptacyjne, które będą angażować dzieci i pozwolą im poznać rówieśników.
- Pozwól rodzicom uczestniczyć
- Na początku pozwól rodzicom być obecnymi przez chwilę, aby dzieci miały poczucie bezpieczeństwa.
- Wprowadź jasne i proste zasady
- Wyjaśnij dzieciom, jak wygląda dzień w przedszkolu lub szkole, jakie są podstawowe zasady, np. jak zachowywać się w grupie.
- Buduj relacje z dziećmi
- Poświęć czas, by poznać każde dziecko, rozmawiaj z nimi, pytaj o ich ulubione zabawy czy zainteresowania.
- Obserwuj reakcje dzieci
- Zwracaj uwagę na to, jak dzieci reagują na nowe otoczenie i w razie potrzeby dostosuj plan dnia lub aktywności.
- Zachęcaj do współpracy
- Promuj współpracę poprzez zabawy zespołowe, które wymagają wspólnego działania i wzajemnej pomocy.
- Daj dzieciom przestrzeń na wyrażenie emocji
- Pozwól dzieciom mówić o swoich uczuciach i obawach, bądź otwarty na ich potrzeby emocjonalne.
- Regularnie komunikuj się z rodzicami
- Informuj rodziców o postępach adaptacyjnych dziecka, pytaj o ich spostrzeżenia i uwagi.
- Bądź elastyczny w podejściu
- Bądź gotowy na zmiany planów w zależności od nastroju i potrzeb grupy. Adaptacja to proces, który może wymagać dostosowań.
- Chwal małe sukcesy
- Zachęcaj i nagradzaj każde pozytywne zachowanie, aby budować pewność siebie dzieci w nowym środowisku.
- Zadbaj o rytuały i rutynę
- Ustal stałe punkty dnia, które dają dzieciom poczucie bezpieczeństwa i przewidywalności.
- Utrzymuj spokój i pozytywne nastawienie
- Twoja postawa wpływa na dzieci, więc staraj się zachować spokój i optymizm, nawet jeśli pojawią się trudności.
Przykłady zabaw i aktywności adaptacyjnych i integrujących dzieci:
- Krąg imion– Dzieci siadają w kręgu, a każde z nich mówi swoje imię, a następnie wymienia coś, co lubi robić. To prosta zabawa, która pomaga w zapamiętaniu imion rówieśników i przełamaniu pierwszych lodów.
- Poszukiwanie skarbów– Dzieci dostają mapy lub wskazówki prowadzące do ukrytych „skarbów” w przedszkolu lub szkole. Dzięki tej zabawie maluchy mogą lepiej poznać nowe miejsce, w którym będą się uczyć.
- Malowanie wspólnego plakatu– Dzieci wspólnie tworzą duży plakat na temat swojej grupy lub klasy. Każde dziecko dodaje coś od siebie – może to być rysunek, odcisk dłoni czy ulubiony symbol. To doskonały sposób na budowanie więzi i integrację grupy.
- Zabawa „Poznajmy się”– Każde dziecko dostaje balon, w którym ukryta jest karteczka z pytaniem, np. „Jaki jest twój ulubiony kolor?”, „Co lubisz robić w wolnym czasie?”. Dzieci po kolei przekłuwają balony i odpowiadają na pytania. To świetny sposób na poznanie się i przełamanie nieśmiałości.
- Zwiedzanie przedszkola/szkoły– Nauczyciel organizuje wycieczkę po przedszkolu lub szkole, pokazując dzieciom ważne miejsca, takie jak sala zabaw, jadalnia, toaleta czy ogród. Dzieci mogą zadać pytania i lepiej poznać swoje otoczenie.
- Taniec integracyjny– Prosta choreografia do wesołej muzyki, którą dzieci wykonują razem. Taniec pomaga w rozładowaniu napięcia i integruje grupę.
- Gry zespołowe na świeżym powietrzu– Gry takie jak „Raz, dwa, trzy, Baba Jaga patrzy” czy „Chowany” to doskonały sposób na wspólne spędzenie czasu na świeżym powietrzu. Dzieci uczą się współpracy i rozwijają umiejętności społeczne.
- Zabawa w teatrzyk– Dzieci wcielają się w różne role, odgrywając proste scenki. To pozwala im na wyrażenie emocji, rozwijanie wyobraźni i pewności siebie.
- Zabawa „Kto to jest?”-Nauczyciel opisuje jednego z uczestników grupy, a dzieci próbują odgadnąć, o kim mowa. Ta zabawa pomaga w zapamiętywaniu imion i lepszym poznaniu się nawzajem.
- Tworzenie grupowego drzewa– Każde dziecko dostaje liść papieru, na którym rysuje siebie lub swoje ulubione rzeczy. Następnie liście te przyczepiane są do narysowanego drzewa na dużym arkuszu. Drzewo symbolizuje grupę lub klasę, a liście – każdego jej członka.
- Książka wspomnień– Dzieci razem z nauczycielem tworzą książkę, do której wklejają zdjęcia, rysunki i wspomnienia z pierwszych dni w przedszkolu lub szkole. To pamiątka, która pozwala wrócić do tych chwil w przyszłości.
- Zabawa „Gorące krzesła”– Dzieci biegają wokół krzeseł ustawionych w kole, podczas gdy gra muzyka. Gdy muzyka się zatrzymuje, muszą usiąść na najbliższym krześle. W każdym kolejnym rundzie jedno krzesło jest usuwane. To zabawa, która uczy szybkiego myślenia i współpracy.
- Zabawa w ciepło-zimno– Jedno dziecko chowa przedmiot w sali, a inne muszą go znaleźć, kierując się wskazówkami „ciepło” (bliżej) i „zimno” (dalej). To prosta, ale emocjonująca zabawa, która pozwala na lepsze poznanie przestrzeni.
- Zabawa „Wspólna opowieść– Dzieci siedzą w kręgu, a nauczyciel zaczyna opowieść jednym zdaniem, np. „Pewnego dnia w lesie…”. Kolejne dziecko dopowiada następne zdanie, i tak aż do zakończenia opowieści.
- Zabawa „Lustro”- Dzieci dobierają się w pary. Jedno z nich wykonuje ruchy, a drugie stara się je dokładnie odwzorować, jakby było lustrem. Po chwili następuje zamiana ról.
- Zabawa „Balonowe imiona”– Dzieci stoją w kręgu, a nauczyciel rzuca balon do jednego z nich, mówiąc przy tym jego imię. Dziecko łapie balon, mówi imię innego dziecka i rzuca balon dalej. Zabawa trwa, aż wszystkie dzieci wymienią się imionami.
- Zabawa „Wędrujący miś”– Dzieci siedzą w kręgu. Nauczyciel przekazuje pierwszemu dziecku pluszowego misia, który symbolizuje przyjaciela. Dziecko opowiada, co misiek lubi robić, po czym przekazuje go kolejnemu dziecku. Każde z dzieci dodaje coś nowego o misiu.
- Zabawa „Znajdź kogoś, kto…”- Nauczyciel przygotowuje listę zadań, np. „Znajdź kogoś, kto lubi czekoladę”, „Znajdź kogoś, kto ma kota”. Dzieci muszą znaleźć kolegę lub koleżankę, która pasuje do danego opisu, i zapisać jego imię obok zadania na swojej karcie.
- Zabawa „Zgadnij, kim jestem”- Jedno z dzieci wybiera postać z bajki lub zwierzę i udaje, że jest tą postacią. Reszta grupy zadaje pytania, na które można odpowiedzieć „tak” lub „nie”, aby odgadnąć, kim jest.
- Zabawa „Memory z imionami”- Nauczyciel przygotowuje karty z imionami dzieci. Każde imię pojawia się na dwóch kartach. Dzieci grają w „Memory”, odwracając karty i próbując znaleźć pary z tymi samymi imionami. Cel: Zabawa pomaga w zapamiętywaniu imion rówieśników, rozwija koncentrację i pamięć wzrokową.
- Zabawa „Spacer po linie”- Na podłodze rysuje się linię lub kładzie sznurek. Dzieci mają za zadanie przejść po niej jak po linie cyrkowej, starając się utrzymać równowagę. Można dodatkowo utrudnić zadanie, np. prosząc, by dziecko niosło coś w rękach.
- Zabawa „Magiczne pudełko”- Nauczyciel przynosi tajemnicze pudełko wypełnione różnymi przedmiotami. Dzieci po kolei sięgają do pudełka, nie widząc zawartości, i dotykają przedmiotu, starając się zgadnąć, co to jest. Następnie przedmiot jest wyciągany i omawiany.
- Zabawa „Okrążenia grupowe”– Nauczyciel tworzy kilka stacji z różnymi zadaniami (np. rysowanie, układanie klocków, zagadki). Dzieci dzielą się na małe grupy i co kilka minut przechodzą do kolejnej stacji, gdzie wykonują zadania.
- Zabawa „Tęczowy deszcz”- Dzieci siadają na podłodze, a nauczyciel opowiada historię o tęczy. W trakcie opowiadania, każde dziecko otrzymuje kolorową chustę lub wstążkę, którą może machać w rytm opowieści, symbolizując różne kolory tęczy.
Dni adaptacyjne są nieocenionym elementem wprowadzania dziecka do przedszkola lub szkoły. Dzięki nim dziecko ma czas, aby oswoić się z nowym miejscem, nawiązać pierwsze relacje i poczuć się bezpiecznie. Zabawy i aktywności adaptacyjne wspierają ten proces, sprawiając, że nowe doświadczenia stają się dla dziecka przyjemne i mniej stresujące. Warto zatem poświęcić czas na odpowiednie przygotowanie tego okresu, aby każde dziecko mogło z radością rozpocząć nowy etap w swoim życiu.
Skorzystaj też z naszego szkolenia wraz z materiałami
Jeśli chcesz dowiedzieć się jak planować pracę nauczyciela współorganizującego kształcenie to przeczytaj nasz posty TUTAJ
Materiały i szkolenia dla nauczycieli
Szkolenie wraz z planem do edycji zakupisz wraz ze szkoleniem TUTAJ
Szkolenie wraz z opracowanym sprawozdaniem do edycji kupisz TUTAJ
Aby ułatwić nauczycielom przygotowanie się do pracy w świetlicy szkolnej, przygotowałyśmy szkolenie wraz z materiałami.
Co zawiera szkolenie?
Szkolenie dla nauczycieli zajęć świetlicowych – szkolenie zawiera nagranie oraz materiały.
Tematyka szkolenia:
– ogranizacja zajęć świetlicowych,
– plan pracy świetlicy szkolnej,
– sprawozdanie z planu pracy świetlicy szkolnej,
– aktywności, karty pracy, gazetki i scenariusze na poszczególne miesiące.
Materiały składają się z 6 części:
Część 1 – organizacja zajęć świetlicowych, plan pracy i sprawozdanie.
Część 2 – wrzesień, październik – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Część 3 – listopad, grudzień – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Część 4 – styczeń, luty – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Część 5 – marzec, kwiecień – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Część 6 – maj, czerwiec – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Nagranie: 55 min.
Nagranie wideo i materiały w formacie PDF.
Przykładowe strony z materiałów.
SZKOLENIE Z MATERIAŁAMI KUPISZ TUTAJ
Potrzebujesz wsparcia w zakresie planowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, w sporządzeniu programu tych zajęć, zeszytu obserwacji i doboru ćwiczeń i aktywności oraz wpisu do dziennika zajęć?
Skorzystaj z naszego szkolenia i e-booka, który jest publikacją pdf zawierającą najważniejsze informacje, przykładowy program, zeszyt obserwacji, okresową ocenę funkcjonowania dziecka, przykłady ćwiczeń i wpisów do dziennika.
Publikacja jest kompleksowym wsparciem nauczycieli i zawiera wzory i przykłady zapisów w niezbędnej dokumentacji. Pliki są edycji i gotowe do dostosowania do potrzeb danego nauczyciela. Publikacja zawiera 45 stron, plus zewnętrzne pliki do edycji.
E-BOOK Z MATERIAŁAMI KUPISZ TUTAJ plus szkolenie
Pomocne materiały w pracy z uczniami ze SPE
Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci:
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Jeżeli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci:
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
W ofercie mamy również teczki pedagoga specjalnego, zawierające niezbędną dokumentację do edycji oraz wskazówki, materiały i porady.
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ
Dla nauczycieli współorganizujących kształcenie niezbędna dokumentację wraz z materiałami do pracy zawiera TECZKA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCE.
Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego. Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.
OFERTA SZKOLEŃ RAD PEDAGOGICZNYCH ZNAJDUJE SIĘ TUTAJ
Jak można wykorzystać sztuczną inteligencję w edukacji i terapii w inny sposób?
Obejrzyj nasze szkolenie z materiałami TUTAJ
Zamów szkolenie z wykorzystania sztucznej inteligencji