Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli Zyta Czechowska specjalni.pl

Każdy uczeń ma prawo do równego dostępu do edukacji, niezależnie od swoich trudności i indywidualnych potrzeb. Dostosowanie wymagań edukacyjnych to nie obniżenie standardów, ale zmiana sposobu nauczania tak, by uczniowie mieli szansę osiągnąć sukces na miarę swoich możliwości.
Każdy nauczyciel dostosowuje wymagania do indywidualnych możliwości każdego ucznia.
Po co tworzymy dostosowania?
Dostosowania edukacyjne to kluczowy element indywidualizacji nauczania, który zapewnia każdemu uczniowi równe szanse na rozwój i osiągnięcie sukcesu edukacyjnego. Tworzymy je, aby:
✅ Zniwelować bariery w nauce – różni uczniowie mają odmienne potrzeby wynikające z trudności takich jak dysleksja, ADHD, spektrum autyzmu, mutyzm wybiórczy, afazja czy niepełnosprawność intelektualna. Dzięki dostosowaniom mogą przyswajać wiedzę w sposób dla nich odpowiedni.
✅ Zapewnić sprawiedliwość, a nie wyrównywać wyniki – nie chodzi o obniżenie poziomu, ale o stworzenie warunków, które pozwolą uczniowi pokazać jego realne umiejętności i potencjał.
✅ Dostosować metody pracy do możliwości ucznia – np. dla uczniów z dysleksją więcej materiałów w formie audiobooków, zadania z lukami, dla uczniów z ADHD krótsze, konkretne zadania, a dla uczniów z mutyzmem wybiórczym możliwość wyrażania wiedzy w inny sposób niż przez wypowiedź ustną.
✅ Zbudować pozytywne doświadczenia edukacyjne – frustracja, stres i niepowodzenia mogą prowadzić do wycofania się ucznia z nauki. Dostosowania pomagają w zwiększeniu motywacji i rozwijaniu poczucia sprawczości.
✅ Zapobiegać wtórnym trudnościom emocjonalnym i społecznym i zachowaniom trudnym, w tym agresywnym – brak dostosowań może prowadzić do obniżenia samooceny, poczucia niesprawiedliwości, a nawet wykluczenia z grupy rówieśniczej, co jest przyczyną np. zachowań trudnych.
Dostosowania to nie przywilej, ale element równości i wsparcia w edukacji!
Główne obszary dostosowań
📌 Metody, formy pracy i środki dydaktyczne
✅ Zróżnicowane sposoby realizacji treści – np. materiały wizualne dla uczniów z dysleksją, krótkie instrukcje dla uczniów z ADHD.
✅ Dopasowanie metody do ucznia, nie odwrotnie – np. dla uczniów ze spektrum autyzmu unikanie nadmiernych bodźców, wykorzystywanie elementów terapii behawioralnej, wdrożenie treningu zastępowania agresji itd.
✅ Ułatwienia technologiczne – audiobooki, edytory tekstu zamiast pisania ręcznego.
📌 Organizacja nauczania
✅ Ograniczenie dystraktorów – dla uczniów z ADHD miejsce z dala od okna i drzwi.
✅ Możliwość pracy w małych grupach lub indywidualnie – np. dla uczniów z mutyzmem wybiórczym.
✅ Dostosowanie podręczników i materiałów – np. proste instrukcje dla uczniów z afazją.
✅ Możliwość skorzystania z wsparcia nauczyciela współorganizującego kształcenie.
O instrukcjach i szablonach przeczytasz TUTAJ
📌 Zasady pracy
✅ Stopniowanie trudności – np. dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną mniejsze porcje materiału.
✅ Kompensacja i korekcja – np. dla uczniów z dysleksją wydłużony czas na zadania pisemne.
✅ Indywidualizacja – różne formy wyrażania wiedzy (np. nagrania audio zamiast pisemnych odpowiedzi).
📌 Sposoby sprawdzania wiedzy i umiejętności
✅ Egzaminy ustne zamiast pisemnych dla uczniów z afazją.
✅ Wykorzystanie alternatywnych form – projekty, infografiki, prezentacje.
✅ Zadania otwarte zamiast testów wielokrotnego wyboru dla uczniów z Ukrainy, którzy jeszcze uczą się języka.
O ocenianiu uczniów ze SPE przeczytasz TUTAJ i TUTAJ

Przykłady dostosowań dla konkretnych uczniów
🔹 Uczniowie z dysleksją
📍 Audiobooki zamiast czytania długich tekstów.
📍 Możliwość odpowiedzi ustnej.
📍 Wydłużony czas na wykonanie zadania.
O uczniach z dysleksją przeczytasz TUTAJ
🔹 Uczniowie z Ukrainy
📍 Słowniczki obrazkowe i dwujęzyczne materiały.
📍 Możliwość odpowiadania w języku ojczystym (jeśli to możliwe).
📍 Stopniowe wprowadzanie trudniejszego słownictwa.
🔹 Uczniowie ze spektrum autyzmu
📍 Jasne, jednoznaczne polecenia.
📍 Ograniczenie bodźców – np. miejsce w cichym kącie klasy.
📍 Możliwość korzystania z wizualnych schematów.
🔹 Uczniowie z afazją
📍 Możliwość odpowiadania na pytania za pomocą gestów lub obrazków.
📍 Proste instrukcje, krótkie zdania.
📍 Unikanie nagłych zmian w planie lekcji.
🔹 Uczniowie z mutyzmem wybiórczym
📍 Brak przymusu wypowiadania się na forum klasy.
📍 Możliwość odpowiedzi na piśmie lub przez nagrania.
📍 Stopniowe budowanie komfortu społecznego.
🔹 Uczniowie z ADHD
📍 Krótkie, konkretne polecenia.
📍 Praca w ruchu – możliwość chodzenia po klasie, korzystania z piłek sensorycznych.
📍 Podział większych zadań na małe etapy.
🔹 Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną
📍 Powtarzanie materiału różnymi metodami.
📍 Proste schematy zamiast długich opisów.
📍 Więcej czasu na naukę i przyswajanie wiedzy.
Dostosowanie wymagań nie oznacza obniżania poziomu edukacji, lecz dostosowanie jej do uczniów! Wdrażając odpowiednie metody, zapewniamy równe szanse wszystkim uczniom.
#EdukacjaDlaWszystkich #DostosowaniaEdukacyjne #SpecjalnePotrzebyEdukacyjne #NODNZytaCzechowska
Kompleksowe wsparcie dla nauczycieli w kontekście dostosowań wymagań edukacyjnych. Przykłady dostosowań dla uczniów z opinią i orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.

Jeśli szukacie Państwo profesjonalnych szkoleń z zakresu dostosowania wymagań edukacyjnych to serdecznie zapraszamy do skorzystania z oferty naszego akredytowanego Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w zakresie szkoleń Rad Pedagogicznych.Szkolenia Rad Pedagogicznych TUTAJ




Wyślij pocztą e-mailWrzuć na blogaUdostępnij w usłudze TwitterUdostępnij w usłudze FacebookUdostępnij w serwisie PinterestOferta materiałów dydaktycznych, kart pracy oraz webinarów i szkoleń TUTAJ

☺️ Prowadzisz zajęcia z pomocy psychologiczno- pedagogicznej, w ramach rozwijania kompetencji emocjonalno-społecznych?
☺️ Potrzebujesz wsparcia w zakresie planowania i prowadzenia tych zajęć?
☺️ Skorzystaj z naszej teczki. To kompleksowe wsparcie.
ZAWARTOŚĆ TECZKI:1. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej.2. Wskazówki i wybrane aktywności.3. Program zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne.5. Przykładowe wpisy do dziennika.6. Ocena efektywności.7. Przegląd wybranych metod aktywizujących.Ilość stron: 54E-book w formacie PDF
E-book zakupisz TUTAJ

Prowadzisz zajęcia w zakresie rozwijania umiejętności uczenia się? Potrzebujesz wskazówek i wsparcia w organizacji tych zajęć? Polecamy nasz e-obok.
Dostępny TUTAJ
1. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej.2. Wybrane strategie uczenia się.3. Propozycja ćwiczeń.4. Program zajęć rozwijających umiejętność uczenia się.5. Przykładowe wpisy do dziennika.6. Ocena efektywności.7. Przegląd wybranych metod aktywizujących.
.jpg)

Prowadzisz zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu lub szkole? Szukasz kompleksowego wsparcia?Mamy dla Was teczkę z materiałami, przykładową dokumentacją, ćwiczeniami i kartami pracy! ZAWARTOŚĆ TECZKI:1. Organizacja zajęć rewalidacyjnych.2. Programy zajęć rewalidacyjnych.3. Przykładowe wpisy do dziennika zajęć rewalidacyjnych4. Ocena efektywności zajęć rewalidacyjnych.5. Propozycja ćwiczeń i zabaw.6. Generatory do tworzenia kart pracy.7. Karty pracy.Ilość stron: 220E-book w formacie PDF
E-book zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu i szkole podstawowej dostępny TUTAJ#rewalidacja#zajęciarewalidacyjne


E-book zajęcia rewalidacyjne w szkole ponadpodstawowej dostępny TUTAJ


Zajęcia korekcyjno- kompensacyjne
🛑 Zawartość TECZKI:
– Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
– Propozycja ćwiczeń i zabaw
– Programy zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
– Przykładowe wpisy do dziennika
– Oceny efektywności
– Narzędzia TIK w terapii
– Generatory kart pracy
– Metody aktywizujące
🛑 Teczkę do zajęć korekcyjno-komensacyjnych znajdziesz na
.jpg)
🟥 Ale to nie wszystko, mamy dla Was coś specjalnego!!! Fachowo przygotowane materiały i dokumentację dla każdego nauczyciela na ścieżce rozwoju zawodowego.

Już dzisiaj możesz nabyć taką teczkę!!!
TECZKA 1: AWANS ZAWODOWY NA STARCYH ZASADACH.
Zawartość teczki nr 1- awans na starych zasadach.1. Plan awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego.2. Sprawozdanie z przebiegu stażu na stopień nauczyciela mianowanego.3. Sprawozdanie z przebiegu stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego.4. Generatory- jak wykorzystać na scieżce awansu zawodowego.5. Wykorzystanie TIK w trakcie awansu.6. Metody aktywizujące- opis i dobre praktyki.7. Prezentacja wybranego wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego.8. Prezentacja dorobku zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego- dobre praktyki.9. Szablony gotowych prezentacji.10. Opiekun stażu i jego zadania.11. Przykładowy opis i analiza wybranego wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego.12. Przykładowe pytania, które mogą paść w czasie komisji.13. Przykładowe zadanie do rozwiązania- problemy.14. Podsumowanie awansu- komisje i dokumentacja.15. Przykładowa opinia o odbywającym staż na stopień nauczyciela mianowanego.16. Karta obserwacji dla opiekuna i innych nauczycieli, zajęć prowadzonych przez nauczyciela odbywającego staż.17. Plan i arkusz współpracy opiekuna i nauczyciela w awansie.Przykładowe aktywności.18. Wniosek o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego i egzaminacyjnego.19. Doskonalenie zawodowe: Niezbędnik informacyjny nauczyciela na ścieżce awansu.
TECZKA 2: AWANS ZAWODOWY NA NOWYCH ZASADACH.1. Przepisy- najważniejsze informacje. ABC awansu zawodowego.2. Kalendarz aktywności dla nauczyciela dyplomowanego w okresie przepracowania, który pomoże zaplanować realizację wymagań.3. Kalendarz aktywności w okresie przygotowania do zawodu dla nauczyciela ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego na nowych zasadach.4. Monitorowanie przebiegu rozwoju zawodowego i realizacji wymagań egzaminacyjnych na nowych zasadach.5. Wykorzystywanie generatorów do tworzenia zindywidualizowanych i dostosowanych materiałów edukacyjnych. 6. Wykorzystywanie TIK na ścieżce awansu zawodowego.7. Wykorzystywanie metod aktywizujących ucznia- opisy, przykłady i dobre praktyki.8. Prezentacja dorobku na dyplomowanego po nowemu. Dobre rady i przykładowe prezentacje.9. Mentor i jego zadania. 10. Ewaluacja pracy nauczyciela- narzędzi TIK.11. Przykładowe pytania na egzamin. 12. Przykładowe zadanie do rozwiązania- problem na egzamin.13. Podsumowanie awansu po nowemu- komisje, egzamin i dokumentacja.14. Przykładowa opinia mentora na temat nauczyciela przygotowującego się do zawodu.15. Karta monitoringu i planowania współpracy mentora z nauczycielem.16. Doskonalenie zawodowe: Niezbędnik informacyjny nauczyciela na ścieżce awansu.17. Wniosek o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego i kwalifikacyjnego na nowych zasadach.18. Opis wybranego wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego- 4 strony.OPIS TECZEK I ZAPISY TUTAJ: https://szkolenia.specjalni.pl/webinary/
Zapraszamy też na nową stronę poświęconą awansowi zawodowemu nauczycieli:

Opracowałyśmy pakiet 24 kart pracy do wykorzystania podczas zajęć z wychowawcą oraz podczas zajęć rewalidacyjnych i w ramach zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno- społeczne.
Pakiet kart zamówisz TUTAJ


SPARAWOZDANIA PEDAGOGA SPECJALNEGO
TECZKA NR 4

Jeśli chcesz pozyskać więcej informacji na temat przykładowych ćwiczeń, zadań,
zabaw i gier podczas zajęć rewalidacyjnych, ale także w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej i jak konstruować karty pracy zakup naszą
teczkę cz. IIZAWARTOŚĆ TECZKI ponad 200 stron. Plik PDF i linki do zewnętrznych ćwiczeń.✅Rozdział 1 Rewalidacja. Propozycja ćwiczeń i dobre praktyki.✅Rozdział 2 Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Propozycja ćwiczeń i dobre praktyki.✅Rozdział 3 Generatory do konstruowania spersonalizowanych ćwiczeń i kart pracy.✅Rozdział 4 Karty pracy- ponad 130 kart.
TECZKĘ CZ. II ZAKUPISZ TUTAJ I TUTAJ
Wystawiamy faktury, również z odroczonym terminem płatności dla przedszkoli i dla szkół!
.png)
W swojej ofercie posiadamy także teczkę cz.I
TECZKA ZAWIERA:🟩 plan pracy (kalendarz) pedagoga specjalnego,🟩 sposoby diagnozowania potrzeb i możliwości uczniów,🟩 IPET i WOPFU – szablony i przykładowe uzupełnione dokumenty,🟩 dokumentację dotyczącą pomocy psychologiczno-pedagogicznej,🟩organizację zajęć rewalidacyjnych wraz z dokumentacją m.in. przykładowymi programami zajęć rewalidacyjnych, 🟩 arkusz ewaluacji podejmowanych działań w ramach IPET i WOPFU,🟩 przykłady dostosowań na różnych przedmiotach,🟩 opis przykładowych metod pracy z uczniami z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
TECZKĘ NR 1 KUPISZ TUTAJ

Teczkę nr 3 kupisz TUTAJ
