Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli Zyta Czechowska specjalni.pl

Obraz, którego autorką jest @Lisa Aisato mówi więcej niż tysiąc słów. Mówi o tym, jak bardzo chcemy mierzyć wszystkich jedną miarą. Jak bardzo lubimy porządek, ujednolicenie, równiutkie rzędy, łatwe odpowiedzi. A przecież dzieci to nie są cegły w murze. Każde z nich jest inne – z inną wrażliwością, innym tempem rozwoju, innym pomysłem na siebie. A indywidualizacja? To nie slogan z podstawy programowej. To trudna, wymagająca sztuka – ale jedyna droga, by naprawdę zobaczyć dziecko.
Czy indywidualizacja w szkole i przedszkolu jest możliwa?
Może nie zawsze, nie w pełni, nie od razu. Ale czy to znaczy, że mamy przestać próbować?
Indywidualizacja to nie znaczy „specjalne traktowanie” czy „nierealne wymagania”. To znaczy: dostrzeżenie drugiego człowieka w dziecku. Jego tempa, jego stylu uczenia się, jego mocnych i słabych stron. To gotowość do zadania sobie pytania: czego naprawdę potrzebuje to dziecko, tu i teraz?
To uważność, że nie każdy potrzebuje tego samego, żeby się rozwijać. Że jedno dziecko zbuduje wieżę – wysoką, spektakularną – bo ma ku temu potencjał. A drugie z tych samych klocków zbuduje zamek. I to też będzie wartość.
Ale co jeśli nikt tego zamku nie zauważy?
Dlaczego tak trudno nam indywidualizować?
- Bo system jest stworzony pod przeciętność, nie pod wyjątkowość.
- Bo mamy gotowe szablony, arkusze, wymagania – a nie mamy przestrzeni na refleksję.
- Bo czasami łatwiej dopasować dziecko do tabelki niż tabelkę do dziecka.
- Bo nikt nas nie nauczył, jak różnicować, jak planować, jak oceniać sprawiedliwie, ale nie jednakowo.
- Bo się boimy – że nie zdążymy, że nie podołamy, że to za trudne.
- Bo mamy przeładowane treściami podstawy programowe.
- Bo mamy zbyt liczne klasy, w który wiele dzieci potrzebuje dostosowań, a to kolejne wyzwanie.
Ale co, jeśli właśnie na tym polega nasza praca?
Nie tylko uczyć, ale towarzyszyć.
Nie tylko wymagać, ale inspirować.
Nie tylko mierzyć, ale zachwycić się.
Spróbujmy zmienić punkt widzenia i zacznijmy od małych, pojedynczych kroków:
- Nie każdy musi być w czymś najlepszy, ale każdy powinien dostać szansę, by być sobą.
- Nie oceniajmy dzieci wyłącznie według jednej miary. Zamiast tego – pytajmy: co cię interesuje? czego potrzebujesz? co chcesz zbudować z tych klocków, które masz?
- Nie bójmy się różnicować – w zadaniach, w formach, w tempie, w sposobie pracy. Bo równe nie znaczy takie samo.
- Twórzmy warunki, by rozwijało się nie tylko to dziecko zdolne, ale też to nieśmiałe, to pogubione, to z trudnościami. One wszystkie są warte naszego czasu.
- Na koniec: indywidualizacja to nie wielkie słowa. To codzienne, drobne wybory nauczyciela, które pokazują dziecku: jesteś ważne. Widzę cię. Wierzę w ciebie.
- Nie pozwólmy, by jakikolwiek zamek zbudowany z pasji, zapału i marzeń – został zignorowany tylko dlatego, że nie był wystarczająco „wysoki”. Bo może to właśnie on okaże się najpiękniejszy.
Zapraszam do współpracy przy organizacji szkoleń na temat indywidualizacji, ale także dostosowań do wymagań edukacyjnych.
W zeszłym tygodniu miałam ogromną przyjemność być gościną podcastu Sklodo Edukacja bez absurdu
Nie była to łatwa rozmowa, bo i temat trudny i ważny.
Czy szkoła naprawdę jest dla wszystkich dzieci?
I co to znaczy „dostosować edukację do potrzeb”… kiedy w klasie jest 27 uczniów, a wsparcie kończy się na papierze?
To rozmowa o absurdach systemu, ale i o codziennych działaniach, które naprawdę robią różnicę.
Co się dzieje, gdy prawo mówi jedno, a fundusze – drugie?
Jak wspierać dzieci w spektrum, z ADHD, z cukrzycą czy lękiem – bez stygmy i bez fikcji?
Dlaczego nauczyciel wspomagający to nie „dodatek do klasy”, ale realne wsparcie procesu?
Jak rozmawiać z rodzicami, żeby budować mosty, a nie mury?
I dlaczego edukacja włączająca zaczyna się… od zmiany tonu i słów?
To odcinek o tym, jak szkoła może być naprawdę dla wszystkich.
Bez banałów, bez ściemy – za to z ogromem konkretu, empatii i nadziei.
Posłuchaj na YouTube, Spotify lub Apple Podcasts
ZNAMY JUŻ KIERUNKI REALIZACJI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA NA ROK SZKOLNY 2025/2026
Ośrodek oferuje szkolenia, które dostosowane są do wszystkich kierunków. Dodatkowo spersonalizujemy tematykę szkoleń do potrzeb każdego przedszkola i szkoły. Zapraszam do kontaktu!
Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026. To ważny drogowskaz dla szkół, przedszkoli i placówek doskonalenia nauczycieli – także dla nas. Jako Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli przygotowaliśmy już propozycje szkoleń, które wpisują się w każdy z ogłoszonych kierunków. Nasza oferta to nie tylko gotowe tematy – do każdej szkoły i przedszkola podchodzimy indywidualnie, dostosowując zakres szkolenia oraz dobierając trenera z odpowiednim doświadczeniem.
Zachęcamy do kontaktu – razem dobierzemy temat i formę wsparcia najlepiej odpowiadającą potrzebom Państwa placówki.
REALIZUJEMY SZKOLENIA ONLINE NA ŻYWO, A PO SZKOLENIU UDOSTĘPNIAMY TAKŻE NAGRANIE SZKOLENIA I POMOCNE MATERIAŁY
REALIZUJEMY SKZOLENIA STACJONARNE.

🟢 Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa 2025/2026
- Kształtowanie myślenia analitycznego – poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
- Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej – kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich. Odpowiedzialność za region i ojczyznę. Dbałość o bezpieczeństwo własne i innych.
- Promocja zdrowego trybu życia w szkole – kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych oraz wspieranie aktywności fizycznej uczniów.
- Profilaktyka przemocy rówieśniczej – zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Wsparcie w kryzysach psychicznych. Profilaktyka uzależnień.
- Promowanie higieny cyfrowej i bezpieczeństwa poruszania się w sieci – rozwijanie krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodyczne wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
- Promocja kształcenia zawodowego – w szkołach podstawowych oraz w środowisku pracodawców. Wzmocnienie roli doradztwa zawodowego.
- Rozwijanie zainteresowań kulturą i językiem polskim wśród Polonii – nauczanie języka polskiego w środowiskach polonijnych.
- Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metody aktywizujące w dydaktyce.
Propozycje tematów szkoleń do kierunków MEN 2025/2026:
🟢 Kształtowanie myślenia analitycznego
- Jak uczyć myślenia – metody analizy i syntezy w edukacji wczesnoszkolnej.
- Gry dydaktyczne w rozwijaniu umiejętności matematycznych.
- Projekty interdyscyplinarne jako narzędzie rozwijania myślenia logicznego.
- Edukacja przyrodnicza i matematyczna – łączenie treści w praktyce.
- Matematyka w kuchni, na podwórku i w sklepie – praktyczne podejście do liczenia.
- Wdrażanie podstaw programowania w nauczaniu zintegrowanym.
- Rozwijanie kompetencji logicznych przez zadania typu escape room.
- Wykorzystanie TIK w kształtowaniu umiejętności analitycznych.
- STEAM – nauka przez działanie i rozwiązywanie problemów.
- Uczenie strategii myślenia w edukacji szkolnej – metody i przykłady.
- Myślę, więc rozwiązuję – rozwijanie logicznego myślenia u uczniów w klasach 1–3.
- Narzędzia TIK wspierające myślenie matematyczne.
- Eksperymentuj i licz! – zajęcia łączące nauki przyrodnicze z matematyką.
🟢 Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej
- Jak rozmawiać z dziećmi o wartościach w demokracji.
- Edukacja patriotyczna bez patosu – dobre praktyki i pomysły.
- Projekty uczniowskie na rzecz społeczności lokalnej.
- Szkoła dla klimatu – odpowiedzialność obywatelska młodych.
- Prawa dziecka – edukacja w praktyce.
- Uczeń jako obywatel – jak wspierać jego sprawczość.
- Jak kształtować postawy społeczne i zaangażowanie uczniów.
- Samorządność uczniowska – szkolenia dla opiekunów i uczniów.
- Wychowanie do wolności – edukacja o Konstytucji i prawach człowieka.
- Debaty oksfordzkie w szkole – nauka argumentacji i szacunku do innego zdania.
🟢 Promocja zdrowego trybu życia
- Aktywność fizyczna jako fundament dobrostanu ucznia.
- Ruch w edukacji przedszkolnej – pomysły i inspiracje.
- Zdrowie na talerzu – jak mówić o odżywianiu z dziećmi i młodzieżą.
- Edukacja zdrowotna w podstawie programowej – jak ją realizować.
- Wychowanie przez sport – projekty klasowe i międzyszkolne.
- Wpływ snu, ruchu i diety na koncentrację uczniów.
- Szkoła promująca zdrowie – praktyczne działania.
- Jak przeciwdziałać wypaleniu i przemęczeniu uczniów.
- Mindfulness i relaksacja w szkole.
- Profilaktyka chorób cywilizacyjnych u dzieci i młodzieży.
- Nawyki żywieniowe, używki, aktywność fizyczna oraz sen i odpoczynek a ich wpływ na procesy związane z uczeniem się młodego pokolenia. Doskonalenie kompetencji nauczycieli w zakresie edukacji prozdrowotnej.
- Profilaktyka uzależnień. Jak zachęcić uczniów do zdrowego stylu życia?
- Edukacja prozdrowotna w zakresie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
- Pokolenie Alfa a edukacja prozdrowotna. Wpływ mediów społecznościowych na zdrowie dzieci i młodzieży.
- Rola wychowawcy i lekcji wychowawczych w edukacji prozdrowotnej.
- Prozdrowotna gra terenowa od A do Z.
🟢 Profilaktyka przemocy rówieśniczej
- Jak rozpoznać i reagować na przemoc w szkole.
- Programy przeciwdziałania przemocy – od diagnozy do działania.
- Empatia i komunikacja bez przemocy – trening dla uczniów i nauczycieli.
- Rola wychowawcy w budowaniu bezpiecznego klimatu klasy.
- Praca z grupą – jak wzmacniać więzi i przeciwdziałać wykluczeniu.
- Zaburzenia psychiczne u dzieci – jak wspierać, a nie stygmatyzować.
- Edukacja emocjonalna jako profilaktyka agresji.
- Współpraca szkoły z rodzicami w sytuacji przemocy.
- Uzależnienia cyfrowe – rozpoznanie i interwencja.
- Mediacje szkolne – jak wprowadzić i stosować w praktyce.
- Profilaktyka przemocy rówieśniczej, zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych.
- Kryzys psychiczny dzieci i młodzieży. Rozmowa, interwencja i przeciwdziałanie.
🟢 Higiena cyfrowa i bezpieczeństwo w sieci
- Sztuczna inteligencja w edukacji – jak korzystać odpowiedzialnie.
- Praktyczne zastosowanie AI w pracy nauczyciela.
- Przygotowywanie pomocy dydaktycznych z wykorzystaniem AI.
- Jak wykorzystać CHAT GPT w pracy nauczyciela?
- Jak wykorzystać CANĘ w pracy nauczyciela?
- Canva od podstaw w pracy nauczyciela,.
- Canva rozszerzona i zaawansowana.
- Jak uczyć krytycznego myślenia w dobie internetu.
- Kultura cyfrowa ucznia – etykieta i zasady.
- Zasoby Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej w codziennej pracy.
- Higiena cyfrowa – jak dbać o równowagę online/offline.
- Zasady bezpiecznego korzystania z mediów społecznościowych.
- Fake news i dezinformacja – jak je rozpoznać.
- Projekt edukacyjny z AI – od pomysłu do realizacji.
- TIK w edukacji wczesnoszkolnej – kreatywne narzędzia.
- Zajęcia z edukacji medialnej – inspiracje i gotowe scenariusze.
- Bezpieczeństwo ucznia i nauczyciela w Internecie. Krytyczna analiza informacji oraz podstawy higieny cyfrowej.
- Nowe technologie i sztuczna inteligencja w awansie zawodowym nauczyciela.
🟢 Promocja kształcenia zawodowego
- Doradztwo zawodowe w szkole podstawowej – jak zacząć.
- Zawodowy escape room – aktywizujące zajęcia dla uczniów.
- Poznaję zawody – wycieczki, projekty, spotkania z ekspertami.
- Jak mówić o przyszłości i wyborach edukacyjnych w klasie 6–8.
- Kompetencje przyszłości – czego uczyć dziś, by pomóc jutro.
- Kreatywne pomysły na dni kariery w szkole.
- Uczeń w świecie zawodów – scenariusze zajęć z doradztwa.
- Współpraca z lokalnymi pracodawcami – dobre praktyki.
- Praktyczne warsztaty dla uczniów – rękodzieło, robotyka, gotowanie.
- Zawody przyszłości – inspiracje na lekcjach przedmiotowych.
🟢 Rozwijanie kultury i języka polskiego wśród Polonii
- Podstawy metodyki nauczania języka polskiego jako drugiego i odziedziczonego. Przykłady, wskazówki i rozwiązania.
- Nauczanie języka polskiego jako drugiego – metody i materiały.
- Kultura polska w praktyce – pomysły na zajęcia w środowisku polonijnym.
- Jak budować więź z językiem ojczystym u dzieci za granicą.
- Narodowe czytanie – pomysły na wspólne wydarzenia online.
- Polskie tradycje i święta jako pretekst do edukacji językowej.
- Nauczanie zdalne i hybrydowe w szkołach polonijnych.
- Teksty kultury w edukacji dzieci i młodzieży polonijnej.
- Współpraca szkół polonijnych z placówkami w Polsce.
- Nowoczesne narzędzia w nauczaniu języka polskiego za granicą.
- Ocenianie wspierające w pracy z dziećmi dwujęzycznymi.
🟢 Ocenianie kształtujące i metody aktywizujące
- ABC oceniania kształtującego.
- Ocenienie kształtujące od początku.
- Formułowanie celów lekcji i kryteriów sukcesu.
- Informacja zwrotna – jak budować komunikację wspierającą uczenie się.
- Aktywne metody nauczania – przykłady i praktyczne zastosowanie.
- Narzędzia oceniania kształtującego – od teorii do praktyki.
- Notatki graficzne i myślenie wizualne w dydaktyce.
- Wykorzystanie pytań kluczowych i refleksji ucznia.
- Kultura błędu i wspieranie odwagi uczenia się.
- Praca z narzędziami cyfrowymi w ocenianiu kształtującym.
- Rola samooceny i oceny koleżeńskiej.
- Dostosowanie wymagań edukacyjnych uczniów ze SPE.
- Praca w zróżnicowanej klasie uczniów.
- Jak oceniać uczniów ze SPE?
- Ocena zachowania uczniów ze SPE.
- Ocenianie wspierające ucznia ze SPE – przykłady i rekomendacje.
- Metody aktywizujące w pracy nauczyciela i specjalisty.
- Od metod aktywizujących do nowej filozofii uczenia się. Czyli jak rozwijać kompetencje 4K w praktyce?
- Wprowadzenie do oceniania, które służy uczeniu się i rozwija poczucie sprawstwa. Filozofia, komunikacja i narzędzia.
- Notatki graficzne w edukacji i terapii.
- Sketchnoting w edukacji i terapii uczniów.
SKONTAKTUJ SIĘ W CELU USTALENIA TEMATYKI ORAZ SPOSOBU REALIZACJI I CENY SZKOLENIA!
Skorzystaj z naszych szkoleń i materiałów dla nauczycieli. Przykładowe pytania i probemy z odpowiedziami kupisz TUTAJ

Pytania i problemy z odpowiedziami znajduje się TUTAJ
.png)
Kompleksowe wsparcie- szkolenia i materiały do edycji znajdziesz TUTAJ
Informacje na temat podsumowania awansu zawodowego dostępne są TUTAJ





Pomocne materiały w pracy z uczniami ze SPE
gotowych zadań.

Jeżeli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci:
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.

W ofercie mamy również teczki pedagoga specjalnego, zawierające niezbędną dokumentację do edycji oraz wskazówki, materiały i porady.


Dla nauczycieli współorganizujących kształcenie niezbędna dokumentację wraz z materiałami do pracy zawiera TECZKA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCE.

Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego. Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.

Publikację na temat SZTUCZNEJ INTELIGENCJI kupisz TUTAJ
.jpg)
Skorzystaj z naszych szkoleń dla RAD PEDAGOGICZNYCH na temat wykorzystania sztucznej inteligencji w edukacji i terapii.
Oferta szkoleń znajduje sie TUTAJ

Szkolenia wraz z materiałami dla nauczycieli znajdziesz TUTAJ

NASZE MATERIAŁY
PRACA Z UCZNIAMI ZE SPE
AWANS ZAWODOWY
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA
ŚWIETLICA SZKOLNA
PEDAGOG SPECJALNY
NAUCZYCIEL WSPÓŁORGANIZUJĄCY
NOWE TECHNOLOGIE I SZTUCZNA INTELIGENCJA






Edytuj„Edukacja bez absurdu- o włączaniu i inkluzji w szkole. WIDEO”
WŁAŚCICIELKA I DYREKTORKA NODN

Zyta Czechowska
Nauczyciel Roku 2019
tel. 668-348-494
kontakt@nodnzytaczechowska.pl
OFERTA SZKOLEŃ

PLATFORMA ZE SZKOLENIAMI

BLOG Z MATERIAŁAMI EDUKACYJNYMI


Copyright © Zyta Czechowska | Wdrożenie 13design