Autyzm- jak pracować z uczniem ze spektrum autyzmu?

Drugiego  kwietnia przypada Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Od kilku lat szkoły, instytucje edukacyjne i terapeutyczne propagują tę ideę i organizują wydarzenia w tematyce autyzmu.Każda inicjatywa, która ma zwiększyć świadomość społeczną, przybliżyć temat, wesprzeć osoby niepełnosprawne i przypomnieć o tym, że te osoby ze spektrum autyzmu, są takie jak My, a zatem mają te same prawa obowiązki i potrzeby, marzenia i pragnienia jest w obiekcie moich zainteresowań.

Dlaczego?

Bo zbyt mała jest jeszcze świadomość społeczna na temat przeróżnych niepełnosprawności, a  takich osób, które potrzebują specjalnych oddziaływań, dostosowania aktywności jest coraz więcej.

Fantastycznie, że coraz więcej nauczycieli, uczniów i rodziców widzi potrzebę udziału w takich przedsięwzięciach. Warto jednak przy okazji zadać o to, by to nie był tylko symbol, jednorazowa akcja, a raczej impuls do bardziej złożonych i permanentnych działań. Incydentalne i punktowe inicjatywy są ważne, ale nie wywierają stałej świadomości w odbiorcy i nie zawsze wywołują pożądane zmiany zachowań.

Już niebawem wielu uczniów, nauczycieli i rodziców “zaświeci się na niebiesko”. Co zatem warto, abyśmy my wszyscy wiedzieli na temat autyzmu, zanim przejdziemy do działania.

Czym jest autyzm?

To zaburzenia należące do spektrum autyzmu (ang. ASD – autism spectrum disorder) obejmują różne obszary rozwojowe w zakresie: 

– porozumiewania się, 

– myślenia, 

– rozwoju społecznego, 

– umiejętności poznawczych,

 – zainteresowań 

– form aktywności, 

– umiejętności motorycznych.

Pamiętajmy, że nie wszystkie osoby mają wszystkie rodzaje zaburzeń. Spektrum autyzmu może dotyczyć osoby w normie intelektualnej z dużym potencjałem intelektualnym, ale także osoby z niepełnosprawnością intelektualną w każdym stopniu.

Objawy autyzmu są bardzo różnorodne, ale typowymi objawami autyzmu są:

1. Opóźnienie rozwoju mowy – dziecko nie uczy się mówić lub uczy się, ale po pewnym czasie zapomina słowa, których się już nauczyło. To także w wielu przypadkach brak mowy. Często dzieci nie rozumieją znaczenia słów, powtarzają je bezmyślnie bez rozumienia. Występują także echolalia bezpośrednia lub odroczone. W większości przypadków do wykorzystują mowy do komunikacji, nie przejawiają intencji komunikacyjnej.

2. Nie rozumieją komunikatów niewerbalnych.

3. Brak umiejętności odczytywania metafor – dzieci z autyzmem język traktują niezwykle dosłownie – dzieci z autyzmem mogą opanować mowę tak, by służyła im do komunikacji z innymi. 

4. W wielu przypadkach, nie reagują na swoje imię.

5. Nie rozróżniają emocji i nie odczytują przekazów np. za pomocą mimiki twarzy.

6. Nie wyrażają intencji nawiązywania kontaktów społecznych.

7. Prezentują sztywność zachowań.

8. Najczęściej nie tolerują zmian.

9. Widoczne zaburzenia w zakresie postawy ciała, poruszania się, zaburzone czucie głębokie. 

10. Widoczne stereotypia. 

11. W większości przypadków występują zaburzenia integracji sensorycznej.

12. Funkcjonują na rutynach. 

13. Charakteryzuje ich niezgrabność ruchowa.

14. Często widoczne zachowania autostymulacyjne.

Jak pracować z uczniem ze spektrum autyzmu w zróżnicowanej klasie?

– nie wprowadzaj zmian w planie lekcji i aktywności w ostatniej chwili,

– ustal zasady, reguły panujące w klasie i stanowczo je respektuj,

– wyeliminuj niepotrzebne dystraktory z sali,

– zamień głośny dzwonek w szkole na przyjemną melodyjkę,

– pracuj na wzmocnieniach pozytywnych,

– ustal system motywacyjny,

– wdrażaj plany aktywności,

– bazuj na mocnych stronach i zainteresowaniach ucznia,

– zadawaj mniej zadań, przygotuj wklejki,

– stosuj proste i krótkie komunikaty,

– nie używaj metafor, 

– wizualizuj treści,

– stosuj zmienność aktywności,  w sytuacjach trudnych przekierowuj uwagę na inną aktywność,

– ucz w każdej sytuacji umiejętności społecznych,

– stosuj alternatywną metodę komunikacji,

– wykorzystuj wizualizację i analogie w interesujących go tematach,

– ucz podstawowych zachowań społecznych i wyrażania emocji,

– kieruj do ucznia krótkie komunikaty,

– formę sprawdzenia wiedzy dostosuj do jego preferencji ucznia.

Polecamy plakat, który na podstawie naszych propozycji przygotował niezawodny MATEUSZ łYSEK.

Untitled Artwork

PLAKAT POBIERZ TUTAJ

Terapia autyzmu- metody i formy pracy. 

– terapia behawioralna

– metoda integracji sensorycznej

– hipoterapia

– TUS 

– Komunikacja Wspierająca i Alternatywna AAC

– Tomatis

– Biofeedback

– Logorytmika

Jakie aplikacje i programy mogą wspomagać edukację i terapię osób ze spektrum autyzmu?

Aplikacji wspierających terapię osób ze spektrum autyzmu jest mnóstwo. Polecam między innymi:

Przyjazne aplikacje jest nie tylko opracowanie szeregu gier edukacyjnych dla dzieci, ale utworzenie adaptowalnego i spójnego środowiska nauczania elektronicznego, w którym zainteresowanie dzieci z autyzmem  nowymi technologiami zostanie wykorzystane do poprawy skuteczności edukacji. Opis aplikacji i jej twórców TUTAJ 

Jednym z programów multimedialnych, które wykorzystujemy w codziennej terapii jest zestaw mTalent- Autyzm- rozumienie i naśladowanie mowy, który zawiera niesamowite, angażujące i atrakcyjne dla dziecka interaktywne ćwiczenia, wzbogacone o plansze wizualne.Materiały dostosowane są do wszystkich dzieci o różnym poziomie funkcjonowania poznawczego. Program został stworzony na bazie badań i obserwacji naukowych. Wspomniane materiały do terapii uczniów ze spektrum autyzmu przystosowane są do działania na większości urządzeń multimedialnych takich jak komputer, tablet, smartfon, tablica interaktywna, monitor. 

Więcej o pakiecie ćwiczeń, zadań i fantastycznych pomocy przeczytacie TUTAJ

W nauczaniu dzieci ze SPE, a w szczególności dzieci ze spektrum autyzmu, bardzo ważne jest  doskonalenia umiejętności łączenia w pary, dobierania takich samych elementów. W kształtowaniu podstawowych umiejętności jest z  pewnością popularna gra polegająca na odnajdywaniu par takich samych kart, czyli MEMORY. Na rynku dostępnych mamy wiele atrakcyjnych gier tego typu. Warto naszym zdaniem skorzystać z aplikacji tabletowych, które zostały napisane z myślą właśnie o dzieciach z autyzmem. Jest to seria gier memory, które powiązane są z odpowiednimi porami roku. Zbliża się wiosna, zatem warto skorzystać z aplikacji Memory wiosna, ale polecamy także pozostałe: Memory Zima, Memory jesień i Memory Wielkanoc. Dodatkowym atutem tych aplikacji jest Mówik, dzięki któremu dziecko nie tylko widzi obraz, ale także słyszy, dzięki czemu uczy się rozumienia mowy i rozwiązuje konkretne usłyszane słowo z obrazem. Memory Mówik ćwiczy także pamięć wzrokową i słuchową, usprawnia umiejętność skojarzeń, wzbogaca słownictwo.

Zasady gry są bardzo proste i łatwo przyswajane przez naszych uczniów. Więcej TUTAJ

Darmowa aplikacja typu AAC. Wspiera komunikację we wszystkich sferach życia, umożliwiając każdemu komunikację z innymi. LetMeTalk jest finansowany poprzez dobrowolne darowizny. LetMeTalk pozwala na ułożenie sekwencji obrazków, a następnie przekształca je w zrozumiałe zdanie.Układanie zdań z obrazów nosi nazwę AAC (Augmentative and Alternative Communication – Komunikacja Wspomagająca i Alternatywna).

Baza obrazków wykorzystana w aplikacji LetMeTalk zawiera ponad 9,000 łatwych do zrozumienia obrazów z systemu ARASAAC (http://arasaac.org). Dodatkowo można dodać własne obrazki z telefonu lub tabletu, bądź też dodać zdjęcia wykonane za pomocą wbudowanego aparatu. 

Więcej TUTAJ

BLnjvFAUmOyF FCFKGng JdVHXeQmIGUDBjHnaBHWtEpbsIsOjLnJEVGgLSRYvzIdVCagQdosxVXxHuMRzzxavkfEnzvSDWJQDgRNjULmdQLhmaMkgVjmh

TUS  w pracy z uczniami ze spektrum autyzmu.

Osoby ze spektrum autyzmu, mają ogromne trudności w zakresie rozwijania kompetencji emocjonalno- społecznych nawet w najprostszych obszarach. Ważną formą terapii jest TUS- trening umiejętności społecznych, który polega na nabywaniu i podnoszeniu konkretnych umiejętności społecznych, czyli konkretnych zachowań, które znajdą zastosowanie w konkretnej/ zaistniałej sytuacji społecznej. 

Celem TUS jest modyfikacja zachowań na bardziej aprobowane społecznie. Zajęcia mają na celu poprawę funkcjonowania w sytuacjach społecznych przez zmianę zachowań nieakceptowanych na pożądane i społecznie akceptowane. Powyższe cele osiągane są przez:

– uczenie rozpoznawania emocji i potrzeb,

– trening umiejętności komunikacyjnych,

– wyrażanie krytyki i reagowania na krytykę,

– odmawianie i stawianie granic, asertywność,

– zmianę zachowań na bardziej efektywne społecznie,

– rozwijanie umiejętności współpracy w grupie,

– poznanie metod radzenia sobie z emocjami,

– pracę nad przestrzeganiem zasad,

– uczenie odreagowania napięć emocjonalnych,

– kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów.

Więcej na temat TUS, w tym na zajęciach rewalidacyjnych, na temat spektrum autyzmu  możesz dowiedzieć się korzystając ze szkoleń w  Niepublicznym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli TUTAJ

oraz na platformie szkoleniowej TUTAJ i TUTAJ

Praktyczne warsztaty- zanim zapalisz się na niebiesko.

Wykorzystując Dzień Świadomości Autyzmu, warto zorganizować dla uczniów praktyczne warsztaty w którym pokażemy, z jakimi trudnościami borykają się uczniowie ze spektrum autyzmu np. w obszarze zaburzeń integracji sensorycznej. W tym celu możemy poprzez wykorzystanie różnorodnych przedmiotów przybliżyć chociaż w części czucie i odczuwanie dzieci z autyzmem. Jakie to mogą być ćwiczenia?

– zapinanie guzików i suwaka w rękawicach narciarskich,

– nawlekanie nitki na igłę w rękawicach,

– rozpylenie intensywnych zapachów w klasie,

– związanie na oczy opaski, ograniczającej widzenie i prośba o zapisanie notatki w zeszycie,

– rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku w rękawicach, z zakrytymi oczami, w tym samym czasie słuchanie głośnej muzyki, rozpylenie zapachów, włączanie i wyłączanie światła i np. stukanie przedmiotami.

Propozycja filmu edukacyjnego TUTAJ

Kolekcja wakelet z materiałami: 

Kolekcja materiałów: ​​https://wke.lt/w/s/nJ7h7G 

Zapraszamy na pierwsze szkolenie już 30 sierpnia o godz. 19.00.
Temat pierwszego szkolenia: Planowanie pracy z dzieckiem ze spektrum autyzmu w przedszkolu i szkole(klasy 1-3).
Przebieg szkolenia:
🟣„Pierwszy kontakt z uczniem oraz przygotowanie obowiązkowej dokumentacji.”
🟣Charakterystyka ucznia z ASD.
🟣Jak przygotować się do spotkania z uczniami, czego oczekiwać, jakich wyzwań spodziewać się? – praktyczne porady.
🟣W jaki sposób przygotować pierwsze dokumenty, czyli WOPFU i IPET?
Cena jednego szkolenia to: 60 zł
Zapisz się:https://nodnzytaczechowska.pl/cykl-szkolen-praca-z…/
Tematyka kolejnych spotkań:
⬛️W jaki sposób przygotować otoczenie oraz pomoce dydaktyczne dla ucznia z ASD – dobre praktyki”
⬛️Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych ucznia z ASD.
Szczegóły na stronie: https://nodnzytaczechowska.pl/cykl-szkolen-praca-z…/

   n x

Jeśli szukacie Państwo profesjonalnych szkoleń,  to serdecznie zapraszamy do skorzystania z oferty naszego akredytowanego Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w zakresie szkoleń  Rad Pedagogicznych.

Szkolenia Rad Pedagogicznych TUTAJ

oferta

Oferta materiałów dydaktycznych, kart pracy oraz webinarów

 i szkoleń TUTAJ

   n%B%%

Polecamy także nasze karty pracy, które możesz zakupić TUTAJ

   n
   n
Okladka
Okladka
   n


🟥 Ale to nie wszystko, mamy dla Was coś specjalnego!!! Fachowo przygotowane materiały i dokumentację dla każdego nauczyciela na ścieżce rozwoju zawodowego.

Zrzut%ekranu%  %o%..

Już dzisiaj możesz nabyć taką teczkę!!!

TECZKA 1: AWANS ZAWODOWY NA STARCYH ZASADACH.

Zawartość teczki nr 1- awans na starych zasadach.

1. Plan awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego.

2. Sprawozdanie z przebiegu stażu na stopień nauczyciela mianowanego.

3. Sprawozdanie z przebiegu stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego.

4. Generatory- jak wykorzystać na scieżce awansu zawodowego.

5. Wykorzystanie TIK w trakcie awansu.

6. Metody aktywizujące- opis i dobre praktyki.

7. Prezentacja wybranego wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego.

8. Prezentacja dorobku zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego- dobre praktyki.

9. Szablony gotowych prezentacji.

10. Opiekun stażu i jego zadania.

11. Przykładowy opis i analiza wybranego wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego.

12. Przykładowe pytania, które mogą paść w czasie komisji.

13. Przykładowe zadanie do rozwiązania- problemy.

14. Podsumowanie awansu- komisje i dokumentacja.

15. Przykładowa opinia o odbywającym staż na stopień nauczyciela mianowanego.

16. Karta obserwacji dla opiekuna i innych nauczycieli, zajęć prowadzonych przez nauczyciela odbywającego staż.

17. Plan i arkusz współpracy opiekuna i nauczyciela w awansie.Przykładowe aktywności.

18. Wniosek o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego i egzaminacyjnego.

19. Doskonalenie zawodowe: Niezbędnik informacyjny nauczyciela na ścieżce awansu.

TECZKA 2: AWANS ZAWODOWY NA NOWYCH ZASADACH.

1. Przepisy- najważniejsze informacje. ABC awansu zawodowego.

2. Kalendarz aktywności dla nauczyciela dyplomowanego w okresie przepracowania, który pomoże zaplanować realizację wymagań.

3. Kalendarz aktywności w okresie przygotowania do zawodu dla nauczyciela ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego na nowych zasadach.

4. Monitorowanie przebiegu rozwoju zawodowego i realizacji wymagań egzaminacyjnych na nowych zasadach.

5. Wykorzystywanie generatorów do tworzenia zindywidualizowanych i dostosowanych materiałów edukacyjnych.

6. Wykorzystywanie TIK na ścieżce awansu zawodowego.

7. Wykorzystywanie metod aktywizujących ucznia- opisy, przykłady i dobre praktyki.

8. Prezentacja dorobku na dyplomowanego po nowemu. Dobre rady i przykładowe prezentacje.

9. Mentor i jego zadania.

10. Ewaluacja pracy nauczyciela- narzędzi TIK.

11. Przykładowe pytania na egzamin.

12. Przykładowe zadanie do rozwiązania- problem na egzamin.

13. Podsumowanie awansu po nowemu- komisje, egzamin i dokumentacja.

14. Przykładowa opinia mentora na temat nauczyciela przygotowującego się do zawodu.

15. Karta monitoringu i planowania współpracy mentora z nauczycielem.

16. Doskonalenie zawodowe: Niezbędnik informacyjny nauczyciela na ścieżce awansu.

17. Wniosek o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego i kwalifikacyjnego na nowych zasadach.

18. Opis wybranego wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego- 4 strony.

OPIS TECZEK I ZAPISY TUTAJ: https://szkolenia.specjalni.pl/webinary/

Zapraszamy też na nową stronę poświęconą awansowi zawodowemu nauczycieli:

https://www.facebook.com/Awans-zawodowy-nauczyciel-na-%C5%9Bcie%C5%BCce-rozwoju-118770911142667
Zrzut%ekranu%  %o%..

Opracowałyśmy pakiet 24 kart pracy do wykorzystania podczas zajęć z wychowawcą oraz podczas zajęć rewalidacyjnych i w ramach zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno- społeczne.

Pakiet kart zamówisz TUTAJ

Zrzut%ekranu%  %o%..
   n
   n%B%%

SPARAWOZDANIA PEDAGOGA SPECJALNEGO

TECZKA NR 4

KUP TUTAJ I TUTAJ

   n

Jeśli chcesz pozyskać więcej informacji na temat przykładowych ćwiczeń, zadań,

 zabaw i gier podczas zajęć rewalidacyjnych, ale także w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej i jak konstruować karty pracy zakup naszą 

teczkę cz. II

ZAWARTOŚĆ TECZKI ponad 200 stron. Plik PDF i linki do zewnętrznych ćwiczeń.

✅Rozdział 1 Rewalidacja. Propozycja ćwiczeń i dobre praktyki.

✅Rozdział 2 Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Propozycja ćwiczeń i dobre praktyki.

✅Rozdział 3  Generatory do konstruowania spersonalizowanych ćwiczeń i kart pracy.

✅Rozdział 4 Karty pracy- ponad 130 kart.

TECZKĘ  CZ. II ZAKUPISZ TUTAJ I TUTAJ

Wystawiamy faktury, również z odroczonym terminem płatności dla przedszkoli i dla szkół!

   n%()

W swojej ofercie posiadamy także teczkę cz.I

TECZKA ZAWIERA:

🟩 plan pracy (kalendarz) pedagoga specjalnego,

🟩 sposoby diagnozowania potrzeb i możliwości uczniów,

🟩 IPET i WOPFU – szablony i przykładowe uzupełnione dokumenty,

🟩 dokumentację dotyczącą pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

🟩organizację zajęć rewalidacyjnych wraz z dokumentacją m.in. przykładowymi programami zajęć rewalidacyjnych, 

🟩 arkusz ewaluacji podejmowanych działań w ramach IPET i WOPFU,

🟩 przykłady dostosowań na różnych przedmiotach,

🟩 opis przykładowych metod pracy z uczniami z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.

TECZKĘ NR 1 KUPISZ TUTAJ

   n

Teczkę nr 3 kupisz TUTAJ

   n